Wat is een omzetplafond?

Elk jaar maken we samen met zorgverleners afspraken over de zorg. Bijvoorbeeld over hoeveel behandelingen een zorgverlener dat jaar zal uitvoeren. En tegen welk bedrag. Dit noemen we een omzetplafond of het zorgplafond. Door dit soort afspraken houden we de kosten van zorg in de hand. En dat is belangrijk voor de hoogte van jouw premie.

Omzetplafond bereikt, wat nu?

Soms bereikt een zorgverlener het omzetplafond dat we samen hebben afgesproken. Hierdoor kan hij tijdelijk geen zorg meer leveren aan onze verzekerden. Dan spreken we ook wel van een patiëntenstop. En dat is natuurlijk vervelend. In de Zorgzoeker staan alle zorgverleners waarmee wij een afspraak (contract) hebben. Hier geven wij per zorgverlener aan of er een omzetplafond is afgesproken. Geeft een zorgverlener aan dat het omzetplafond bereikt is? Dan kun je in de Zorgzoeker een andere zorgverlener vinden waarmee wij een afspraak hebben. Je kunt ook contact opnemen met Zorgadvies om samen een passende oplossing te vinden. Gelukkig is er dan wel altijd een andere zorgverlener bij jou in de regio die je kan helpen.

Omzetplafond en jouw polis

Een omzetplafond is alleen van invloed als je een naturapolis hebt. Controleer daarom goed hoe je verzekerd bent. Heb je een combinatiepolis? Dan kun je bijna altijd terecht bij een zorgverlener. Dus ook als het omzetplafond is bereikt. De enige 2 zorgsoorten waar dit niet voor geldt zijn GGZ en Verpleging en Verzorging.  

Wanneer is een omzetplafond bereikt?

In de meeste gevallen hebben we te maken met een omzetplafond aan het einde van een kalenderjaar. 

In deze gevallen is een omzetplafond niet van toepassing

Het omzetplafond geldt niet in alle gevallen. In de onderstaande situaties kun je altijd bij een zorgverlener terecht. Dus ook als het omzetplafond is bereikt:
  • Als je met spoed behandeld moet worden 
  • Als je al met een behandeling begonnen bent
  • Als je met spoed geboortezorg in het ziekenhuis nodig hebt
  • Als je een combinatiepolis hebt (behalve bij GGZ en Verpleging en Verzorging)

Wachten of naar een andere zorgverlener?

Heb je niet met spoed een behandeling nodig? En wil je wel graag door jouw vertrouwde zorgverlener geholpen worden? Dan kun je wachten totdat deze weer plaats voor je heeft. Wil je sneller geholpen worden? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Zij kijken samen met jou naar een passende zorgverlener in de buurt.