Gids in de zorg bij huisartsenzorg

Bij gezondheidsklachten gaat u meestal eerst naar de huisarts. Hij of zij kent u, weet waar u in het verleden last van heeft gehad en kan u bijna altijd helpen. U betaalt voor zorg bij de huisarts meestal niets. Ook geen eigen risico.

De veelgestelde vragen van onze verzekerden over een bezoek aan de huisarts vindt u terug op deze pagina.

Antwoord op uw vragen

  • Voor welke zorg kan ik terecht bij een huisarts?

    Voor al uw gezondheidsvragen. En bij steeds meer huisartsen kunt u ook terecht voor speciale zorg. Zoals kleine chirurgische ingrepen. Heeft u milde klachten en twijfelt u of het nodig is om naar de huisarts te gaan? U kunt altijd kijken op thuisarts.nl. Op deze website vindt u betrouwbare informatie over gezondheid én ziekten.

  • Wanneer ga ik naar de huisarts?

    U kunt bijna altijd bij uw huisarts terecht. Spelen uw klachten in de avond of het weekend op? En kan het niet wachten? Bel dan de huisartsenpost. Voor levensbedreigende situaties belt u altijd 112. Bedenk wel dat u voor een bezoek aan de spoedeisende hulp eigen risico betaalt.

  • Wat doet een praktijkondersteuner?

    Er werken verschillende mensen in een huisartsenpraktijk naast de huisarts. De praktijkondersteuner is daar een voorbeeld van. Hij of zij kan voorlichting en instructies geven over chronische aandoeningen en zorgprogramma's. U bent snel geholpen en betaalt geen eigen risico.

  • Wat betaal ik voor huisartsenzorg?

    Meestal niets, want wij vergoeden de rekening. Zoals het inschrijftarief. Dat zijn een soort abonnementskosten voor de huisarts. Soms betaalt u eigen risico. Bijvoorbeeld voor medicijnen die u op recept van de huisarts afhaalt bij de apotheek. Of voor laboratoriumonderzoek na bloedprikken bij de huisarts.

    Zorg bij uw huisarts kost u het minst

    Voor zorg op de spoedeisende hulp betaalt u eigen risico. Hierdoor kan een bezoekje aan de spoedeisende hulp u al gauw tientallen tot honderden euro’s kosten. Voor zorg door uw huisarts of de huisartsenpost betaalt u geen eigen risico.

  • Voor welke zorg heb ik een verwijzing van de huisarts nodig?

    Soms heeft u voor zorg een verwijsbriefje (verwijzing) nodig. Dat wil zeggen dat u deze zorg alleen vergoed krijgt als u eerst naar uw huisarts bent geweest. Wij hebben voor u op een rijtje gezet voor welke zorg u wel en voor welke zorg u geen verwijzing nodig heeft. En wat het verschil is tussen een verwijzing en een machtiging.

  • Ik wil naar een andere huisarts, maar er is geen plek. Wat kan ik doen?

    Dat is per situatie verschillend. Heeft u een verschil van mening met uw huisarts? Probeer dan eerst het gesprek aan te gaan. Als u er samen niet uitkomt kunt u verdere stappen ondernemen via een klachtenfunctionaris. Uw huisartsenpraktijk kan u meer over dit proces vertellen.

    Als er geen probleem is kunt u via de Zorgzoeker op zoek naar een nieuwe huisarts. Wanneer de huisarts in de buurt geen nieuwe patiënten aanneemt kunt u wel terecht als passant. Dat houdt in dat u niet wordt ingeschreven bij de praktijk maar wel terecht kunt als uw klachten dringend zijn. Bent u passant bij een huisarts met contract dan vergoeden wij de kosten volledig.

  • Waar kan ik ervaringen van anderen zien als ik een huisarts kies?

    Een goede huisarts hebben is belangrijk. Iemand die u vertrouwt. Heeft u hulp nodig bij het kiezen van een huisarts? Dan kan het handig zijn om waarderingen van andere patiënten te lezen voor u een keuze maakt. ZorgkaartNederland verzamelt ervaringen van patiënten en is een onafhankelijke website van Patiëntenfederatie Nederland. U kunt ook zelf een waardering over uw zorgverlener achterlaten.

Zelf zorg vinden en regelen

De juiste zorg vinden of hulp bij het regelen van zorg. Dat hebben we voor u zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Veel van deze zaken kunt u eenvoudig online regelen. Op het moment dat het u uitkomt. Op deze pagina vindt u een overzicht van handige hulpmiddelen en stappenplannen. Komt u er niet uit? Dan kunt u ons natuurlijk bellen.

Zinnige zorg: telefonisch advies van ziekenhuis helpt huisarts

Een patiënt die bij de huisarts komt met een klacht wordt regelmatig doorgestuurd naar het ziekenhuis. In veel gevallen is er niets ernstigs aan de hand. Toch heeft de patiënt dan langer in onzekerheid gezeten over zijn klacht én 2 bezoeken afgelegd. Rivas Zorggroep kwam met een oplossing.

zorgadvies

Maak kennis met onze zorgadviseurs

Onze zorgadviseurs helpen wanneer u bijvoorbeeld
op een wachtlijst staat, een second opinion wilt,
of te maken krijgt met langdurige zorg.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord