Polis en gegevens wijzigen bij overlijden

Wil je een polis of gegevens wijzigen omdat er een naaste is overleden? Bijvoorbeeld je vader of je partner. We wensen je veel sterkte toe. Op deze pagina lees je hoe wij je helpen bij deze wijziging.

Meestal hoef je niks door te geven

De overledene woonde in Nederland

Als iemand is overleden, stuurt de gemeente ons binnen 10 werkdagen een bericht. Wij beëindigen dan de zorgverzekering.

  • Jij hoeft niks aan ons door te geven

De overledene woonde in het buitenland

Uit het buitenland krijgen wij niet meteen een bericht van overlijden. Geef het overlijden dan wél aan ons door, met een kopie van de officiële akte van het overlijden.

Medeverzekerde of hoofdverzekerde

Een belangrijke vraag is ook: Was de overledene een hoofdverzekerde of een medeverzekerde?

Medeverzekerde is overleden

Ben jij hoofdverzekerde op jouw polis? En is er een medeverzekerde op jouw polis overleden?

Dan ontvang je vanzelf een nieuwe polis. De overleden medeverzekerde staat niet meer op de polis.

  • Je hoeft verder niks te doen.

Hoofdverzekerde is overleden

Is er niemand meeverzekerd op de polis? Dan beëindigen we de polis. Wij sturen de beëindigingsbrief naar het adres van de overleden verzekerde.

Ben jij medeverzekerde op de polis? Dan ontvang jij een nieuwe polis. En jij bent dan de nieuwe hoofdverzekerde.

Lees hieronder meer.

Voor jou als nieuwe hoofdverzekerde

Ben jij de nieuwe hoofdverzekerde? Dan krijg je een nieuwe polis.

Om dit in orde te maken hebben wij van jou enkele gegevens nodig. Dit zijn:

  • E-mailadres
  • Telefoonnummer
  • Bankrekeningnummer.

Veelgestelde vragen

  • Ben jij de nieuwe hoofdverzekerde op de polis? Jij houdt dan hetzelfde pakket als toen je medeverzekerde was.

    Welk pakket dit is, zie je op je nieuwe polis.

  • Was jij medeverzekerde op de polis van de overledene? En had de overledene een zorgverzekering via een werkgever?

    Tip: informatie of de overledene verzekerd was via een werkgever vind je terug op de polis van de overledene.

    Had de overledene inderdaad een zorgverzekering via een werkgever?

    Jouw nieuwe zorgpolis valt dan ook onder de collectiviteit van die werkgever. Wil je weten of je via deze collectiviteit verzekerd kunt blijven? Vraag dit na bij de werkgever. Vraag daarom aan de werkgever van de overledene of je deze zorgverzekering kunt houden.

    Wat als je de zorgverzekering bij de werkgever niet kunt houden?

    Geen probleem. Je kunt dan zelf je zorgverzekering wijzigen in de VGZ app of in Mijn VGZ.

    Wil je een andere collectiviteit kiezen? Zoek dan eerst een passende collectiviteit.

  • Je nieuwe polis krijg je per post in je brievenbus. Dit is altijd zo, ook als je de oude polis per e-mail hebt ontvangen.

    Post per e-mail is gratis

    Let op: voor post via je brievenbus betaal je € 1,25 per maand. Je kunt ook kiezen om je post per e-mail te ontvangen. Dat is gratis.

    Je kunt je postvoorkeur zelf makkelijk aanpassen.

  • Als nieuwe hoofdverzekerde ontvang je van ons betaalverzoeken, over je premie en zorgkosten.

    Automatisch betalen is makkelijker. Je hebt er dan geen omkijken meer naar.

    Lees meer over betalen van je premies en zorgkosten.

  • Was jij medeverzekerde op de polis en ben jij nu hoofdverzekerde? En betaalde de hoofdverzekerde of jij het verplichte eigen risico in termijnen?

    Dan is het goed dat je dit weet:

    • Het gespreid betalen van het verplichte eigen risico stopt. Dat is zo omdat nu eerst een afrekening gebeurt van de zorgkosten die op de polis van de eerdere hoofdverzekerde zijn gemaakt.
    • Jij bent de nieuwe hoofdverzekerde. Komend jaar kun je weer kiezen voor het gespreid betalen van het eigen risico.

Teveel betaalde premie krijg je terug

Is er voor de overledene nog premie betaald na het overlijden? Die premie krijg je natuurlijk terug. Dat gaat zo:

Bij een medeverzekerde

Was je naaste een medeverzekerde op jouw polis? Dan verrekenen we het teveel betaalde bedrag met de volgende betaling van je premie. Je betaalt dan voor die maand minder premie.

Bij een hoofdverzekerde

Was je naaste de hoofdverzekerde op de polis? Dan betalen we de totale premie na overlijden binnen een maand terug. Wij maken het bedrag over naar de rekening waarvan de premie is betaald.

Zorgkosten voor je overleden naaste declareren

Het kan zijn dat je nog een rekening krijgt voor jouw overleden naaste. Betaal deze zelf aan de zorgverlener en declareer de rekening daarna bij ons. Je kunt nog tot 3 jaar na het overlijden nota’s declareren.

Soms dienen zorgverleners ook rechtstreeks een rekening bij ons in. Het duurt soms wel 2 jaar voordat wij alle rekeningen ontvangen hebben.

Wil je dat we uitbetalen op een ander rekeningnummer?

De declaraties betalen wij uit op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Wil je liever dat wij op een ander rekeningnummer uitbetalen? Stuur ons dan een e-mail via nabestaanden@vgz.nl, met de volgende informatie:

  • Klantnummer van de overleden persoon
  • Het nieuwe rekeningnummer
  • Gegevens van de erfgenaam: naam, adres en woonplaats
  • Verklaring van erfrecht

Deze informatie is nodig om het rekeningnummer te kunnen wijzigen.

Je declaratie of wijziging met de post doorgeven

Declaraties of een wijziging van je rekeningnummer kun je ook met de post naar ons sturen:

Zorgverzekeraar VGZ
Postbus 25210
5600 RS Eindhoven