Een naaste is overleden
Het overlijden van een dierbare is altijd verdrietig. En vaak moet er veel geregeld worden. Wij helpen je graag met alles rondom de zorgverzekering.
Je hoeft niks door te geven
Wij ontvangen automatisch een overlijdensbericht vanuit de gemeente. En stoppen dan de zorgverzekering. Je hoeft dus niets te doen.
Woonde de overledene in het buitenland?
Dan kan het langer duren voordat wij de gegevens vanuit de overheid ontvangen. Die hebben we nodig om de zorgverzekering te kunnen stoppen. Heb je hier vragen over, neem dan gerust even contact met ons op.
De website van de Rijksoverheid kan soms ook helpen: Overlijden in het buitenland
Wij gaan de zorgverzekering netjes afronden
Je ontvangt als nabestaande een brief van ons zodra de zorgverzekering gestopt is. En houden jou als nabestaande op de hoogte van:- De premie: het teveel betaalde bedrag krijg je terug.
- Het eigen risico: dit wordt opnieuw berekend tot en met de datum van overlijden. Het teveel betaalde eigen risico krijg je terug.
Was de overledene hoofdverzekerde?
Dan storten we het geld binnen een maand op de rekening waarvan de premie is betaald.
Stond de overledene als medeverzekerde op een polis?
Dan wordt het teveel betaalde premiebedrag verrekend met de eerstvolgende premie. Het eigen risico wordt op de rekening gestort, of verrekend met andere zorgkosten.
Contactgegevens wijzigen?
Zorgkosten kunnen nog gedeclareerd worden
Ontvang je nog een rekening van de zorgverlener voor jouw overleden naaste? Betaal deze dan zelf aan de zorgverlener. En declareer de kosten bij ons. Dit kan tot 3 jaar na overlijden. De rekening kan je met de post naar ons sturen:
Zorgverzekeraar VGZ
Postbus 25210
5600 RS Eindhoven
Zorgverleners kunnen ook nog kosten bij ons declareren. Dit kan soms nog maanden duren. Houd er rekening mee: Het kan zijn dat hier nog een rekening voor komt. Voor bijvoorbeeld het eigen risico.
Staan er meer verzekerden op de polis?
Stond jij samen met de overledene op een polis? Jij en/of andere verzekerden blijven uiteraard gewoon verzekerd. Met hetzelfde pakket dat je al had. We sturen wel een nieuwe polis op. De informatie op de nieuwe polis hangt af van wie de hoofdverzekerde was:
-
Dan komt er een nieuwe hoofdverzekerde. Dat wordt de oudste medeverzekerde op de polis. De nieuwe polis wordt per post naar het adres gestuurd waarop de nieuwe hoofdverzekerde staat ingeschreven. De polis is ook in de VGZ app en Mijn VGZ te vinden. De oude polis wordt stopgezet.
Je kunt als nieuwe hoofdverzekerde je gegevens en voorkeuren gemakkelijk zelf instellen.
Hoe wil je post van ons ontvangen?
Je contactvoorkeur staat automatisch op brievenbus post. Voor post via je brievenbus betaal je € 1,25 per maand. Je kunt ook kiezen om je post per e-mail te ontvangen. Dat is gratis.
Hoe wil je betalen?
Als nieuwe hoofdverzekerde ontvang je van ons betaalverzoeken, voor je premie en zorgkosten. Vind je betalen via automatisch incasso makkelijker? Dan kun je dit aanpassen in de VGZ app en Mijn VGZ.
-
De hoofdverzekerde van de polis ontvangt een aangepaste polis. Je hoeft verder niets te doen.
Veelgestelde vragen
-
Was jij medeverzekerde op de polis van de overledene? En had de overledene een zorgverzekering via een werkgever?
Jouw nieuwe zorgpolis valt dan ook onder de collectiviteit van die werkgever. Wil je weten of je via deze collectiviteit verzekerd kunt blijven? Vraag dan aan de werkgever van de overledene of je deze collectieve zorgverzekering kunt houden.
Kun je de collectieve zorgverzekering bij de werkgever niet houden?
Geen probleem. Je kunt dan zelf je zorgverzekering wijzigen in de VGZ app of in Mijn VGZ. Wil je een andere collectiviteit kiezen? Zoek dan eerst een passende collectiviteit.
-
Soms heeft de overledene nog niet alle facturen betaald. Deze moeten alsnog worden betaald. Of dit bedrag voor jouw rekening komt is afhankelijk van of je de erfenis aanvaard hebt.
Wij sturen de factuur naar het adres waarop de overleden verzekerde stond ingeschreven. Gericht aan de erven van. Wil je het adres of de contact gegevens waarop we jou als nabestaande kunnen bereiken aanpassen? Neem dan contact met ons op. Heb je vragen over de afhandeling? Neem dan contact met ons op via nabestaanden@vgz.nl.