Polis en gegevens wijzigen bij overlijden

Een naaste overleden? We wensen je veel sterkte toe. We begrijpen dat er een intensieve tijd aanbreekt, waarin je veel moet regelen. Ook voor de zorgverzekering. Daar helpen we je graag bij.  

Je hoeft niets aan ons door te geven

Bij het overlijden van je naaste beëindigen we de zorgverzekering als volgt:

  • We ontvangen het overlijdensbericht automatisch binnen 10 werkdagen via de gemeente
  • De beëindiging gaat in op de dag nadat je naaste is overleden
  • Je ontvangt van ons een brief over de beëindiging en eventuele financiële afwikkeling

Stond je bij je naaste op de polis?

Je blijft dan gewoon bij ons verzekerd. Je krijgt je eigen polis met dezelfde voorwaarden en vergoedingen. Stonden er ook kinderen op de polis? Dan komen zij bij jou op de nieuwe polis te staan. Had je naaste een collectieve zorgverzekering? Neem dan contact op met onze klantenservice. Dan kijken wij samen wat dit voor jou betekent.

Rekeningen kun je nog opsturen

Het kan zijn dat je nog een rekening krijgt voor je overleden naaste. Betaal deze zelf aan de zorgverlener en declareer de rekening daarna bij ons. Dit kan gemakkelijk via de VGZ app of per post. Je kunt nog tot 3 jaar na het overlijden rekeningen declareren. Soms dienen zorgverleners ook rechtstreeks een rekening bij ons in. Het kan 2 jaar duren voordat wij alle rekeningen ontvangen hebben.

De declaraties betalen wij uit op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Wil je liever dat wij op een ander rekeningnummer uitbetalen? Stuur dan een brief met in ieder geval de volgende gegevens:

  • Naam van je overleden naaste
  • Burgerservicenummer (BSN) van je naaste
  • Geboorte- en sterfdatum van je naaste
  • Het oude en nieuwe rekeningnummer
  • Je handtekening

Stuur je declaraties en/of brief wijziging rekeningnummer naar:
Zorgverzekeraar VGZ
Postbus 25210
5600 RS Eindhoven

Te veel betaalde premie en eigen risico

Is er te veel premie of eigen risico betaald? Dan krijg je dat als nabestaande terug.

Adres wijzigen

De post over de zorgverzekering van je naaste blijven wij sturen naar het bij ons bekende adres. Wil je de post op een ander adres ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Woonde je naaste in het buitenland?

Dan ontvangen wij niet automatisch het overlijdensbericht van de gemeente. Wil je in dat geval het overlijden doorgeven aan onze klantenservice?

Heb je nog vragen?

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je ons het beste kunt bereiken. We staan graag voor je klaar.