Zorg in het ziekenhuis

Een afspraak of behandeling in het ziekenhuis vraagt vaak al uw aandacht. Van tevoren of misschien ook wel daarna. Het is fijn als alles goed geregeld is en er rond uw verzekering geen onzekerheden zijn. Misschien heeft u daar vragen over. Over de vergoeding, onze afspraken met ziekenhuizen of over uw zorgkostenfactuur. We helpen u zo goed mogelijk op weg.

Antwoord op uw vragen

  • Hoe weet ik of een ziekenhuis een contract heeft met VGZ?

    Dat is een goede vraag. Een contract betekent namelijk dat wij de kosten vergoeden. Behalve een mogelijk nog openstaand eigen risico. In onze Zorgzoeker vindt u alle ziekenhuizen waar wij een contract mee hebben. U kunt hier op naam van de instelling zoeken. Maar ook op postcode. Dan ziet u snel waar u in de buurt terecht kunt. 
  • Moet ik iets betalen voor de zorg in het ziekenhuis?

    De meeste ziekenhuiszorg krijgt u vergoed uit uw basisverzekering. U betaalt hiervoor wel eigen risico. Soms krijgt u een vergoeding onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld als u toestemming heeft. Lees meer over de vergoeding voor ziekenhuiszorg. Wilt u weten wat de tarieven voor ziekenhuiszorg zijn of bereken wat u zelf moet betalen? Kijk dan op de pagina Inzicht in ziekenhuiszorg.
  • Kan ik zelf bepalen naar welk ziekenhuis ik ga?

    Ja, u kunt dat zelf bepalen. Kiest u voor een ziekenhuis dat een contract met ons heeft, dan vergoeden wij alle kosten. U kunt dit zien onze Zorgzoeker: daar staan alle zorginstellingen waarmee wij afspraken (een contract) hebben. U kunt op Zorgkaart Nederland zien hoe patiënten het ziekenhuis beoordelen. Dat kan heel handig zijn. 
  • Ik wil graag de mening van een tweede arts vragen (second opinion). Hoe gaat dat in zijn werk?

    Soms is het fijn om meer zekerheid te hebben. Daarbij kan de mening van een andere arts bij helpen. Daarvoor heeft u een verwijzing nodig van de arts die u op dit moment behandelt. Als u die verwijzing heeft, kunnen onze zorgadviseurs u bellen op een dag die voor u handig is. Zij weten waar u het beste terecht kunt. U kunt alles nog een keer rustig nalezen op de speciale webpagina over second opinion.
  • Ik heb een klacht over mijn zorgverlener. Hoe pak ik dat aan?

    Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de kwaliteit van uw behandeling. Ons advies is om dit eerst te bespreken met de zorgverlener zelf. Dat is niet eenvoudig, maar wel vaak de snelste route naar een oplossing. Komt u er toch niet uit, dan helpen we u graag via onze klantenservice. Soms is een telefoontje niet voldoende. Kijk dan op onze speciale klachtenpagina wat u kunt doen. 
  • Ik moet lang wachten op mijn afspraak. Kan ik ergens anders eerder terecht?

    Lang wachten is meestal niet prettig. Wij kunnen kijken of u ergens anders eerder terecht kunt. Wij noemen dat wachtlijstbemiddeling. Onze zorgadviseurs kunnen u daarover bellen op een dag die voor u handig is. Hiervoor kunt u uw gegevens invullen op een speciale terugbelpagina

  • Waarom klopt de datum op mijn zorgkostenfactuur (rekening) niet met de datum dat ik in het ziekenhuis was?

    We begrijpen de verwarring en proberen het uit te leggen. Als u een afspraak maakt in het ziekenhuis, maakt het ziekenhuis voor of na uw afspraak een dossier aan. Dat is een soort digitale map rond uw behandeling. De datum waarop het ziekenhuis dit doet, is de datum die op uw zorgkostenfactuur komt te staan. Die datum kan dus anders zijn dan de datum die op de rekening komt te staan. Wilt u uw behandeldatum weten? Log dan in op Mijn VGZ en ga naar het tabblad Zorgkosten.
  • Ik ben in het ziekenhuis geweest, maar begrijp de rekening die ik heb gekregen niet. Wat moet ik doen?

    Soms duurt het maanden voordat u die rekening krijgt. Dan maakt het begrijpen van de rekening niet eenvoudiger. Wij willen u daar graag mee helpen. De meeste vragen rond de rekening van het ziekenhuis hebben we voor u verzameld op een speciale webpagina
  • Ik ben niet in het ziekenhuis geweest. Waarom moet ik dan iets betalen?

    Waarschijnlijk heeft het ziekenhuis wel iets gedaan, maar bent u daar zelf niet bij geweest. Dat klinkt vreemd, maar komt wel voor. Bijvoorbeeld als u bloed heeft laten prikken. Het ziekenhuis of een laboratorium controleert uw bloed en stuurt daarvoor een rekening. In Mijn VGZ kunt u zelf nog even checken of u in het ziekenhuis bent geweest. U vindt deze informatie onder het tabblad Verbruikte zorg.

  • Kan ik in noodgevallen (spoed) naar elk ziekenhuis?

    Ja. Bij spoed kunt u overal terecht. Deze kosten vergoeden wij volledig. Vanaf 18 jaar betaalt u wel eigen risico voor deze zorg.

    Heeft u in het buitenland spoedeisende zorg nodig? Dan is het belangrijk dat uw reisgenoot of partner de VGZ Alarmcentrale belt: 0031 (0)40- 297 55 50. 

Zelf zorg vinden en regelen

De juiste zorg vinden of hulp bij het regelen van zorg. Dat hebben we voor u zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Veel van deze zaken kunt u eenvoudig online regelen. Op het moment dat het u uitkomt. Op deze pagina vindt u een overzicht van handige hulpmiddelen en stappenplannen. Komt u er niet uit? Dan kunt u ons natuurlijk bellen.

Zorg-aan-huis

Zinnige zorg: zorg aan huis voor patiënten met kanker

Tijdens een dagbehandeling in het ziekenhuis krijgen kankerpatiënten medicijnen via een infuus. Dat is zwaar. Het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft nu een zorgteam dat de medicatie eens per maand bij de patiënt thuis geeft. Dat gaat sneller en is vaak fijner.

zorgadvies

Hulp en advies bij vragen over zorg

Persoonlijk advies van onze zorgadviseurs.

Zij helpen u graag bij vragen over

het vinden en regelen van de juiste zorg.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord