Zorg in het ziekenhuis

Een afspraak of behandeling in het ziekenhuis vraagt vaak al uw aandacht. Van tevoren of misschien ook wel daarna. Het is fijn als alles goed geregeld is en er rond uw verzekering geen onzekerheden zijn. Misschien heeft u daar vragen over. Over de vergoeding, onze afspraken met ziekenhuizen of over uw zorgkostenfactuur. We helpen u zo goed mogelijk op weg.

Antwoord op uw vragen

  • Hoe weet ik of een ziekenhuis een contract heeft met VGZ?

    Dat is een goede vraag. Een contract betekent namelijk dat wij de kosten vergoeden. Behalve een mogelijk nog openstaand eigen risico. In onze Zorgzoeker vindt u alle ziekenhuizen waar wij een contract mee hebben. U kunt hier op naam van de instelling zoeken. Maar ook op postcode. Dan ziet u snel waar u in de buurt terecht kunt. 
  • Moet ik iets betalen voor de zorg in het ziekenhuis?

    De meeste ziekenhuiszorg krijgt u vergoed uit uw basisverzekering. U betaalt hiervoor wel eigen risico. Soms krijgt u een vergoeding onder bepaalde voorwaarden. Bijvoorbeeld als u toestemming heeft. Lees meer over de vergoeding voor ziekenhuiszorg. Wilt u weten wat de tarieven voor ziekenhuiszorg zijn of bereken wat u zelf moet betalen? Kijk dan op de pagina Inzicht in ziekenhuiszorg.
  • Kan ik zelf bepalen naar welk ziekenhuis ik ga?

    Ja, u kunt dat zelf bepalen. Als u een voorkeur heeft, kunt u dit aangeven in het gesprek met uw huisarts. Hij maakt namelijk meestal de verwijzing. Kiest u voor een ziekenhuis dat een contract met ons heeft, dan vergoeden wij alle kosten. U kunt dit zien in onze Zorgzoeker: daar staan alle zorginstellingen waarmee wij afspraken (een contract) hebben. U kunt op Zorgkaart Nederland zien hoe patiënten het ziekenhuis beoordelen. Dat kan heel handig zijn. 
  • Ik wil graag de mening van een tweede arts vragen (second opinion). Hoe gaat dat in zijn werk?

    Soms is het fijn om meer zekerheid te hebben. Daarbij kan de mening van een andere arts bij helpen. Daarvoor heeft u een verwijzing nodig van de arts die u op dit moment behandelt. Als u die verwijzing heeft, kunnen onze zorgadviseurs u bellen op een dag die voor u handig is. Zij weten waar u het beste terecht kunt. U kunt alles nog een keer rustig nalezen op de speciale webpagina over second opinion.
  • Ik heb een klacht over mijn zorgverlener. Hoe pak ik dat aan?

    Het kan voorkomen dat u ontevreden bent over de kwaliteit van uw behandeling. Ons advies is om dit eerst te bespreken met de zorgverlener zelf. Dat is niet eenvoudig, maar wel vaak de snelste route naar een oplossing. Komt u er toch niet uit, dan helpen we u graag via onze klantenservice. Soms is een telefoontje niet voldoende. Kijk dan op onze speciale klachtenpagina wat u kunt doen. 
  • Ik moet lang wachten op mijn afspraak. Kan ik ergens anders eerder terecht?

    Lang wachten is meestal niet prettig. Wij kunnen kijken of u ergens anders eerder terecht kunt. Wij noemen dat wachtlijstbemiddeling. Onze zorgadviseurs kunnen u helpen. Neem contact op.

  • Waarom klopt de datum op mijn zorgkostenfactuur (rekening) niet met de datum dat ik in het ziekenhuis was?

    We begrijpen de verwarring en proberen het uit te leggen. Als u een afspraak maakt in het ziekenhuis, maakt het ziekenhuis voor of na uw afspraak een dossier aan. Dat is een soort digitale map rond uw behandeling. De datum waarop het ziekenhuis dit doet, is de datum die op uw zorgkostenfactuur komt te staan. Die datum kan dus anders zijn dan de datum die op de rekening komt te staan. Wilt u uw behandeldatum weten? Log dan in op Mijn VGZ en ga naar het tabblad Zorgkosten.
  • Ik ben in het ziekenhuis geweest, maar begrijp de rekening die ik heb gekregen niet. Wat moet ik doen?

    Soms duurt het maanden voordat u die rekening krijgt. Dan maakt het begrijpen van de rekening niet eenvoudiger. Wij willen u daar graag mee helpen. De meeste vragen rond de rekening van het ziekenhuis hebben we voor u verzameld op een speciale webpagina
  • Ik ben niet in het ziekenhuis geweest. Waarom moet ik dan iets betalen?

    Waarschijnlijk heeft het ziekenhuis wel iets gedaan, maar bent u daar zelf niet bij geweest. Dat klinkt vreemd, maar komt wel voor. Bijvoorbeeld als u bloed heeft laten prikken. Het ziekenhuis of een laboratorium controleert uw bloed en stuurt daarvoor een rekening. In Mijn VGZ kunt u zelf nog even checken of u in het ziekenhuis bent geweest. U vindt deze informatie onder het tabblad Verbruikte zorg.

  • Welke behandelingen zijn er en wat past bij mij? 

    Voor veel aandoeningen en ziektes zijn er meerdere behandelingen mogelijk. Welke zijn dat? Wat zijn de voor- en nadelen? En nog belangrijker: welke behandeling past het beste bij u? De keuzehulpen van VGZ geven antwoord op al deze vragen.
  • Welke gevolgen heeft corona voor mijn behandeling in het ziekenhuis?

    Door corona was er een tijd lang hoge druk op de zorg. Dat betekende bijvoorbeeld ook dat ziekenhuizen de andere (niet-corona) zorg soms niet meteen konden oppakken. Misschien is ook uw behandeling uitgesteld. Dat kan heel vervelend zijn. We willen u graag helpen. Wij geven u antwoord op veelgestelde vragen, maar kunnen bijvoorbeeld ook helpen bij het vinden van een ziekenhuis waar u eerder aan de beurt bent.

Zelf zorg vinden en regelen

De juiste zorg vinden of hulp bij het regelen van zorg. Dat hebben we voor u zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Veel van deze zaken kunt u eenvoudig online regelen. Op het moment dat het u uitkomt. Op deze pagina vindt u een overzicht van handige hulpmiddelen en stappenplannen. Komt u er niet uit? Dan kunt u ons natuurlijk contact met ons opnemen.

Makkelijk én persoonlijk: zorgadvies via een videogesprek

Voor sommige onderwerpen is het fijner om elkaar te zien tijdens een gesprek. Daarom kunt u voor uw vragen over ziekenhuiszorg nu ook videobellen met onze zorgadviseurs. 

zorgadvies

Hulp en advies bij zorg aanvragen

Wij helpen graag bij uw vragen over

het vinden en regelen van de juiste zorg.

Neem contact op met een zorgadviseur.