Machtiging voor zorg aanvragen

Een machtiging regelen: niet het leukste om te doen, maar wel belangrijk! Want zonder machtiging krijgt u voor sommige zorg geen vergoeding. Vraag daarom eerst toestemming aan bij ons. Dat regelt u via een machtiging. Op deze pagina leest u hoe het werkt.

Alle machtigingen voor zorg op een rij


Zo werkt het aanvragen van een machtiging

Misschien vraagt u voor het eerst een machtiging aan. Of vindt u het ingewikkeld. Daarom leggen we het proces hieronder in een paar stappen uit. Zo weet u wat u kunt verwachten als u een machtiging aanvraagt.

  1. Machtiging aanvragen

    Om een vergoeding te krijgen voor sommige zorg heeft u een machtiging nodig.

  2. VGZ beoordeelt uw aanvraag

    Vraagt u zelf een machtiging aan? Dan ontvangt u de uitkomst binnen 10 werkdagen per brief. Hierin staat ook wat u vergoed krijgt. 

  3. Machtiging gekregen. En nu?

    Dan kunt u een afspraak maken met uw zorgverlener voor de zorg of het hulpmiddel.

  4. Afwijzing gekregen. En nu?

    Dit betekent dat u geen vergoeding krijgt. Bent u het hier niet mee eens? Vraag dan opnieuw uw machtiging aan. En licht hierbij toe waarom u het niet eens bent met de eerdere afwijzing.
     
Bent u een zorgverlener?

En wilt u als zorgverlener een machtiging aanvragen? Dan kunt u terecht op onze website speciaal voor zorgverleners.

Antwoord op veelgestelde vragen

We hebben de veelgestelde vragen van onze verzekerden over machtigingen voor u verzameld.

  • Wanneer moet ik een machtiging aanvragen?

    Ga naar de vergoedingenpagina van uw behandeling of hulpmiddel. Daar staat duidelijk of u een machtiging moet aanvragen voor deze zorg. Staat er hier niets over vermeld? Dan hoeft u geen machtiging aan te vragen.
  • Moet ik vooraf of achteraf een machtiging aanvragen?

    U kunt het beste vooraf een machtiging aanvragen. Dan weet u nog vóórdat u kosten maakt of u die kosten vergoed krijgt.
  • Ik heb een afwijzing gekregen, maar ik ben het er niet mee eens. Wat kan ik nu doen?

    Dit betekent dat u geen vergoeding krijgt. Bent u het hier niet mee eens? Vraag dan opnieuw uw machtiging aan. En licht hierbij toe waarom u het niet eens bent met de eerdere afwijzing.
  • Volgens mijn zorgverlener kan ik geen machtiging krijgen voor mijn behandeling. Kan ik dan zelf een machtiging aanvragen?

    Dat kan, maar de kans is erg groot dat u inderdaad geen machtiging krijgt. Uw zorgverlener weet wanneer een behandeling vergoed wordt. Hiervoor zijn landelijke richtlijnen opgesteld. Daarnaast heeft u in veel gevallen de handtekening van uw zorgverlener nodig bij het aanvragen van de machtiging.
  • Wie moet de machtiging voor mijn behandeling aanvragen?

    Voor plastische chirurgie en revalidatiezorg vraagt uw zorgverlener uw machtiging altijd aan. Voor andere zorg verschilt dit per zorgverlener. Overleg met uw zorgverlener wie de machtiging aanvraagt.
  • Mijn machtigingsaanvraag is goedgekeurd. En nu?

    U kunt nu een afspraak inplannen bij uw zorgverlener om uw behandeling te starten. Heeft u een aanvraag ingediend voor geneesmiddelen of hulpmiddelen? Dan kunt u direct met uw toestemmingsbrief naar uw leverancier.
  • Ik stap over naar VGZ. Is de machtiging van mijn vorige zorgverzekeraar ook bij jullie geldig?

    Stuur ons altijd een kopie van uw machtiging. Gaat het om vergoeding uit de basisverzekering? Dan nemen wij meestal de machtiging van uw vorige zorgverzekeraar over. Gaat het om een vergoeding uit de aanvullende verzekering? Vraag de machtiging dan opnieuw bij ons aan. U krijgt binnen 10 werkdagen van ons een reactie. Wij nemen altijd de einddatum van uw vorige machtiging over.

Pakketvergelijker

  Zorg voor een ander regelen

Bent u niet op zoek naar een machtiging voor zorg?
Maar wilt u zorgzaken voor een ander regelen of zorgverbruik van uw partner of kind bekijken?
Dan is het belangrijk dat zij u hiervoor machtigen.