Je kunt altijd bij ons terecht met je vragen. Zo vind je hieronder alvast het antwoord op de veelgestelde vragen. Ook kun je een vraag stellen aan onze chatbot. En natuurlijk staan onze medewerkers aan de telefoon graag voor je klaar als je er zelf niet uitkomt.
Via de VGZ app gaat dit het snelst. Op het startscherm zie je de knop 'Declaratie indienen'. Maak een foto van de rekening of upload een pdf. Gebruik je liever een computer of laptop? Log dan in op Mijn VGZ. Dit doe je met je DigiD of de VGZ app. Declareren per post kan natuurlijk ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.
Heb je jouw declaratie via de VGZ app of Mijn VGZ ingediend? Dan ontvang je het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op je rekening. Heb je jouw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer, namelijk 10 werkdagen..
Er zijn verschillende redenen waarom een declaratie niet (volledig) wordt vergoed. Op de pagina ‘Wat betaal ik zelf’ vind je meer uitleg hierover. Op de zorgkostenfactuur staat in de meeste gevallen kort uitgelegd waarom je (een deel) zelf betaalt. De zorgkostenfactuur vind je in de VGZ app en in Mijn VGZ.
Heb je jouw declaratie via de VGZ app of Mijn VGZ ingediend? Dan krijg je binnen 4 werkdagen bericht van ons. Heb je jouw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen, je ontvangt altijd een bericht..
Alle bedragen die je nog moet betalen, vind je eenvoudig terug in de VGZ app en in Mijn VGZ onder 'verbruikte zorg'.
Heb je onverwachts een hoge rekening ontvangen? Of komt betalen nu even niet uit? Dat kan gebeuren. Belangrijk is om extra kosten te voorkomen. Voor zowel het betalen van zorgkosten als premie is een oplossing. Zo kun je de rekening een keer later betalen. Of de premie of zorgkosten in delen betalen via een betalingsregeling. Bekijk de pagina 'Hulp bij betalen' voor meer informatie.
Wil je weten of de zorg die je nodig hebt vergoed wordt? Op de vergoedingenpagina zie je welke vergoeding je krijgt bij een zorgverlener mét en zonder contract. Log in op de pagina voor een persoonlijk overzicht. Tip! Op je polisblad zie je hoe je verzekerd bent. Het polisblad vind je in de VGZ app of in Mijn VGZ onder het kopje 'Verzekering'.
Wil je weten hoeveel u dit jaar nog vergoed krijgt voor bepaalde zorg? Bekijk Zorgzoeker zie je of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Voor bijna alle zorg maken wij elk jaar afspraken met zorgverleners. Deze afspraken gaan over prijs en kwaliteit van de zorg. Deze afspraken zijn vastgelegd in contracten. Kijk op uw persoonlijke vergoedingen om te zien welke vergoeding je krijgt bij een zorgverlener mét en zonder contract.
Je pakketten en eigen risico kun je aanpassen vanaf 12 november t/m 31 januari. Soms kun je ook tijdens het jaar zorgverzekering aanpassen. Bijvoorbeeld als je een nieuwe baan hebt. Of als je kind 18 jaar wordt. Dit kun je gemakkelijk zelf aanpassem via de VGZ app of in Mijn VGZ. Kijk op de pagina 'Zorgverzekering aanpassen' voor meer informatie.
Je regelt dit eenvoudig zelf via de VGZ app of in Mijn VGZ. Voor de premie en betaling van het eigen risico kies je de betaalwijze die bij je past. Bekijk de mogelijkheden en hoe je dit regelt.
Een scheiding, stoppen met werken of veranderen van baan. Het kan van invloed zijn op jouw zorgverzekering. Dit geldt ook als je kind 18 wordt of als een familielid overlijdt. Op de pagina 'Wijziging doorgeven' vind je per situatie wat de gevolgen zijn voor jouw zorgverzekering en wat je moet doen.
Je geeft een adreswijziging door aan de gemeente. Wij ontvangen de wijziging daarna automatisch. Wel zo makkelijk. Let op: dit duurt maximaal 7 werkdagen. Je ziet het nieuwe adres daarna in de VGZ app en in Mijn VGZ.
Wij sturen je niet meer automatisch een plastic pas. Dat is beter voor het milieu en bespaart kosten. Je hoeft de pas bijna nooit te laten zien in Nederland. Een digitale versie van je zorgpas en EHIC zetten we na de ingangsdatum van jouw zorgverzekering voor je klaar in de VGZ app. Kijk hiervoor onder het kopje 'Zorgverzekering'. Liever toch een zorgpas in uw portemonnee? Dan kun je deze na de ingangsdatum van je zorgverzekering zelf aanvragen in de VGZ app of in Mijn VGZ.
Je polis vind je in de VGZ app en in Mijn VGZ. Jouw verzekering inclusief premies vind je onder verzekeringen. Het officiële polisblad vind je in jouw postvak als pdf-bestand. Dit bestand kun je opslaan of printen.
Voor de vergoeding van sommige behandelingen in onze tandartsverzekeringen geldt een wachttijd van maximaal 12 maanden. Dat betekent dat je in het 1e jaar gewoon premie betaalt. Je krijgt dan nog geen vergoeding voor sommige behandelingen. Vanaf het 2e jaar heb je wel recht op een vergoeding. Dit is nodig omdat wachttijd ons helpt om de zorg voor iedereen betaalbaar te houden. Meer informatie over wachttijd lees je op onze wachttijdpagina.
Je hebt het vast al gezien: de zorgverzekering wordt volgend jaar duurder. Natuurlijk zit je daar helemaal niet op te wachten. Wij ook niet. Als een scherpere premie mogelijk was geweest, hadden we dat gedaan. Helaas kunnen we nu niet anders. We leggen graag uit waarom dat zo is op onze premiepagina.
Jouw pakketten en eigen risico kun je aanpassen vanaf 12 november t/m 31 januari. Soms kun je ook tijdens het jaar je zorgverzekering aanpassen. Bijvoorbeeld als je een nieuwe baan hebt. Of als je kind 18 jaar wordt. Dit pas je gemakkelijk zelf aan via de VGZ app of in Mijn VGZ. Kijk op de pagina 'Zorgverzekering aanpassen' voor meer informatie.
Een scheiding, stoppen met werken of veranderen van baan. Het kan invloed hebben op je zorgverzekering. Dit geldt ook als je kind 18 wordt of als een familielid overlijdt. Op de pagina 'Wijziging doorgeven' vind je per situatie wat de gevolgen zijn voor jouw zorgverzekering en wat je moet doen.
Je geeft je adreswijziging door aan jouw gemeente. Wij ontvangen de wijziging daarna automatisch. Wel zo makkelijk. Let op: dit duurt maximaal 7 werkdagen. Je ziet het nieuwe adres daarna in de VGZ app en in Mijn VGZ.
Heb je jouw declaratie via de VGZ app of Mijn VGZ ingediend? Dan ontvang je het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op je rekening. Heb je jouw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer, namelijk 10 werkdagen.
Heb je jouw declaratie via de VGZ app of Mijn VGZ ingediend? Dan krijg je binnen 4 werkdagen bericht van ons. Heb je jouw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen, je ontvangt altijd een bericht.
Alle bedragen die je nog moet betalen, vind je eenvoudig terug in de VGZ app en in Mijn VGZ.
Misschien is de omschrijving van de zorgkosten onduidelijk voor je. Of herken je een zorgverlener niet. Om privacy redenen mogen wij helaas niet alle informatie over de behandeling vermelden op de zorgkostenfactuur.
In de VGZ app vind je via het 'Declaratieoverzicht' jouw verbruikte zorg met meer informatie. Of kijk in de Mijn VGZ onder 'verbruikte zorg'.
In de VGZ app en Mijn VGZ vind je onder 'Afgehandelde facturen' een overzicht van alle premie- en zorgkostenfacturen. Kijk in de omschrijving van de afschrijving of het om een premie- of zorgkostenfactuur gaat.
Heb je onverwachts een hoge rekening ontvangen? Of komt betalen nu even niet uit? Dat kan gebeuren. Belangrijk is om extra kosten te voorkomen. Voor zowel het betalen van zorgkosten als premie is een oplossing. Zo kun je de rekening een keer later betalen. Of je premie of zorgkosten in delen betalen via een betalingsregeling.
Bekijk de pagina 'Hulp bij betalen' voor meer informatie.
Wil je weten of de zorg die je nodig hebt vergoed wordt? Op de vergoedingenpagina zie je welke vergoeding je krijgt bij een zorgverlener mét en zonder contract. Log in op de pagina voor een persoonlijk overzicht.
Tip! Op je polisblad zie je hoe je verzekerd bent. Jouw polisblad vind je in de VGZ app of in Mijn VGZ onder het kopje 'Verzekering'.
Wil je weten hoeveel je dit jaar nog vergoed krijgt voor bepaalde zorg? Bekijk je persoonlijke vergoedingen op de website of in de VGZ app.
In de Zorgzoeker zie je of wij een contract hebben met uw zorgverlener. Voor bijna alle zorg maken wij elk jaar afspraken met zorgverleners. Deze afspraken gaan over prijs en kwaliteit van de zorg. Deze afspraken zijn vastgelegd in contracten. Kijk op je persoonlijke vergoedingen om te zien welke vergoeding je krijgt bij een zorgverlener mét en zonder contract.
Wij sturen je niet meer automatisch een plastic pas. Dat is beter voor het milieu en bespaart kosten. Je hoeft de pas bijna nooit te laten zien in Nederland. Een digitale versie van de zorgpas en EHIC zetten we na de ingangsdatum van je zorgverzekering voor je klaar in de VGZ app. Kijk hiervoor onder het kopje 'Zorgverzekering'. Liever een pas in je portemonnee? Dan kun je deze na de ingangsdatum van de zorgverzekering zelf aanvragen in de VGZ app of op Mijn VGZ.
Je polis vind je in de VGZ app en in Mijn VGZ. Jouw verzekering inclusief premies vind je onder verzekeringen. Het officiële polisblad vind je in het postvak als pdf-bestand. Dit bestand kun je opslaan of printen.
Zorgkosten terugvragen of betalen, een vergoeding opzoeken of je zorgverzekering controleren. Je regelt het zelf snel en veilig in de VGZ app of Mijn VGZ.
Heb je het antwoord op je vraag online niet kunnen vinden? Stuur ons dan een bericht in de app. Wij sturen je dan binnen 2 werkdagen een reactie.
Kies hieronder het juiste telefoonnummer zodat wij je zo goed mogelijk kunnen helpen. Bel je voor iemand anders? Dan hebben wij eerst toestemming nodig.
Bel 0900-84 90 (gebruikelijke belkosten). Maandag t/m vrijdag: 9.00 tot 17.00 uur. Houd je klantnummer bij de hand.
Van 11 november tot en met 31 januari hebben we aangepaste openingstijden. Maandag tot en met vrijdag: 9.00 tot 18.00 uur. Zaterdag: 9.00 tot 13.00 uur. Zaterdag 30 december van 9.00 tot 17.00 uur.
Bel +31 24 32 97 641
Heb je in het buitenland zorg nodig? Bel dan met de VGZ Alarmcentrale: +31 40 297 55 50.
Zie jij jouw gemeentepakket hieronder?
Je kunt ons dan bellen met 0800 – 4 01 01 05 (gratis).
Maandag tot en met vrijdag: 9.00 tot 17.00 uur
Voor bellen met VGZ betaal je jouw gebruikelijke belkosten. Bellen naar VGZ brengt dus geen extra kosten met zich mee.
De klantenservice is op werkdagen bereikbaar op het nummer 0900-84 90. Maandag tot en met vrijdag: 9.00 tot 17.00 uur. Houd je klantnummer bij de hand.
Ben je verzekerd via je gemeente? Kijk dan bij de vraag hierboven.