Mindfulness

Een drukke baan, sporten, familie, vrienden.. Hoe ga je om met die volle agenda? En wanneer kan je tot rust komen en even ontspannen? Best lastig. Daarom vertellen we je graag meer over mindfulness. Want misschien kan mindfulness jou helpen minder stress te ervaren. En hoe minder stress je ervaart, hoe prettiger je je voelt.

Wat is mindfulness?

Met mindfulness leer je met je aandacht in het moment te zijn. In plaats van na te denken over gisteren of morgen. Door je aandacht te richten op wat er nu is, neem je afstand van onprettige gedachten. Er zijn verschillende soorten mindfulness-oefeningen, zoals bodyscans en meditaties. Ben je benieuwd naar de verschillen tussen mindfulness, yoga en meditatie?

Het proberen waard!

Oefenen met een rozijn

Met je aandacht in het moment zijn. Hoe doe je dat dan? Een eenvoudige oefening om kennis te maken met mindfulness is de rozijnoefening. Pak een rozijn, een nootje of iets anders kleins om te eten. En zorg dat je de komende 5 minuten ongestoord kunt zitten. 

  1. Voelen

    Houd de rozijn tussen je duim en wijsvinger. In deze stap gaat het om de aanraking. Wat voel je? Is de rozijn hard of zacht? Voel de rozijn aan alle kanten.

  2. Zien

    In deze stap gaan we de rozijn bekijken. Welke vorm zie je? Zie je rimpeltjes of kleurverschillen? Geef al je aandacht aan het bekijken van de rozijn.

  3. Horen

    Houd de rozijn nu bij je oren. Knijp er zachtjes in. Ontdek of er iets te horen valt.

  4. Ruiken

    Nu gaan we ruiken. Houd de rozijn onder je neus. Hoe zou je de geur omschrijven?

  5. Proeven

    Stop de rozijn in je mond. Voel eerst hoe het op je tong ligt. Begin daarna langzaam te kauwen. Welke smaken proef je? Nadat je aandachtig hebt gekauwd, kan je de rozijn doorslikken. Probeer de rozijn met je aandacht te volgen naar je maag.

Een app met meer dan 100 gratis oefeningen

En.. hoe vond je de rozijnoefening? Smaakt dat naar meer? Dan hebben we een handige app voor je. De VGZ Mindfulness Coach app bestaat uit meer dan 100 gratis Nederlandstalige oefeningen. Je kan kiezen uit meditatie-oefeningen, mindfulness-oefeningen of yoga-oefeningen. Ook vind je lange en korte bodyscans in de app. En oefeningen om beter te slapen.

Weet je niet welke oefening je moet kiezen?
Volg dan een programma van 2 weken. Bijvoorbeeld Kennismaken met mindfulness. Of één van de nieuwe programma’s: Mindful gezin en Zen in de zorg.

  • Mindfulness kan helpen bij stress, angst en slaapproblemen. Maar ook als je geen klachten hebt kan mindfulness een positieve invloed hebben op je leven. Met mindfulness leer je om meer in het moment te zijn. Volgens Thuisarts is mindfulness een goede oefening om meer te ontspannen. Je richt bijvoorbeeld je aandacht op je ademhaling. Door je op je ademhaling te richten ga je merken dat deze vanzelf langzamer wordt. Daardoor gaat je hart automatisch langzamer kloppen. En gaat je bloeddruk omlaag. Dat is goed om je rustiger te voelen.
  • Met mindfulness leer je het bewust sturen van je aandacht. Omdat je je aandacht richt op het moment, denk je niet aan gisteren of morgen. Met mindfulness leer je beter met je gedachten en emoties om te gaan. Het kunnen sturen van je aandacht vraagt geduld en tijd. Je kunt het vergelijken met het beoefenen van een muziekinstrument. Hoe vaker je oefent, hoe beter je erin wordt. 
  • Wil je beginnen met mindfulness maar heb je nog geen ervaring? Volg dan het programma ‘Kennismaken met mindfulness’ in de VGZ Mindfulness Coach. Heb geduld bij de oefeningen. Verwacht niet te veel van jezelf. De kans is groot dat je gedachten afdwalen. Of dat je je niet meteen ontspannen voelt. Ook dat hoort bij mindfulness. Heel normaal dus als dat gebeurt!
  • Er zijn vergoedingen voor mindfulness. Vanuit je aanvullende verzekering kan je tot 350 euro vergoed krijgen. Meer weten? Ga dan naar deze pagina.
  • Er zijn veel goede meditatie apps. Het is vooral belangrijk dat de oefeningen bij jou passen. De VGZ Mindfulness Coach heeft veel tevreden gebruikers. Het is één van de meest gebruikte meditatie apps in Nederland. Ook huisartsen en psychologen bevelen de VGZ Mindfulness Coach aan. Probeer eens hoe jij deze app vindt!

Minder stress en meer leven in het moment

VGZ mindfulness Coach is dé gratis mindfulness app voor heel Nederland

  • Een gratis app voor iedereen
  • Meer dan 100 oefeningen en 7 programma’s
  • Voor beginners en gevorderden
  • Nieuw! 2 programma's speciaal voor VGZ-verzekerden

Lees meer over mindfulness

Wat is mindfulness

Artikel | 6 minuten leestijd

Mindfulness zweverig? Helemaal niet! Door mindfulness leer je juist om met beide benen op de grond te staan. Lees hier alles over mindfulness.


Tags Mentaal Mindfulness

Zen in de zorg

Artikel | 5 minuten leestijd

Werk je in de zorg? Dit mindfulness-programma helpt je bij een betere balans tussen werk en privé.


Tags Mentaal Mindfulness

Mindful gezin

Artikel | 4 minuten leestijd

Dit mindfulness-programma helpt je rust te brengen in de alledaagse hectiek van het ouderschap.


Tags Mentaal Mindfulness

Overstappen, zo gedaan

Wilt u overstappen naar ons? Wij maken het gemakkelijk voor u. Kies een pakket dat bij u past. Bereken uw premie. En sluit direct uw zorgverzekering online af. Wij regelen de rest!

  • Wij zeggen uw huidige verzekering voor u op
  • U heeft 14 dagen bedenktijd
  • Iedereen is welkom
  • Kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd

Mijn Omgeving icoon Bent u al bij ons verzekerd?