Wij staan voor u klaar

Wij staan voor u klaar

U kunt altijd bij ons terecht met uw vragen. Zo vindt u
hieronder alvast het antwoord op de veelgestelde vragen.
Ook kunt u uw vraag stellen aan onze chatbot. En natuurlijk
staan onze medewerkers aan de telefoon graag voor u klaar
als u er zelf niet uitkomt.

Veelgestelde vragen  Veelgestelde vragen per onderwerp

Hoe dien ik een declaratie in?

Via de VGZ Zorg app gaat dit het snelste. Op het startscherm ziet u de knop 'Declaratie indienen'. Maak een foto van de rekening of upload een pdf. Gebruikt u liever een computer of laptop? Log dan in op Mijn VGZ. Dit doet u met uw DigiD of de VGZ Zorg app. Declareren per post kan natuurlijk ook. Het uitbetalen duurt dan wel wat langer.

Wanneer ontvang ik mijn geld?

Heeft u uw declaratie via de VGZ Zorg app of Mijn VGZ ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 4 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het iets langer, namelijk 10 werkdagen.

Waarom wordt mijn declaratie (deels) niet vergoed?

Er zijn verschillende redenen waarom een declaratie niet (volledig) wordt vergoed. Op de pagina ‘Wat betaal ik zelf’ vindt u meer uitleg hierover. Op uw zorgkostenfactuur staat in de meeste gevallen kort uitgelegd waarom u (een deel) zelf betaalt. De zorgkostenfactuur vindt u in de VGZ Zorg app en in Mijn VGZ.

Wanneer krijg ik te horen of mijn declaratie is goedgekeurd of afgewezen?

Heeft u uw declaratie via de VGZ Zorg app of Mijn VGZ ingediend? Dan krijgt u binnen 4 werkdagen bericht van ons. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan duurt het 10 werkdagen. Geen zorgen, u ontvangt altijd een bericht.

Welke bedragen moet ik nog betalen?

Alle bedragen die u nog moet betalen, vindt u eenvoudig terug in de VGZ Zorg app en in Mijn VGZ.

De bedragen of berekeningen op de zorgkostenfactuur vind ik onduidelijk. Kunt u dit uitleggen?

Misschien is de omschrijving van de zorgkosten onduidelijk voor u. Of herkent u een zorgverlener niet. Om privacy redenen mogen wij helaas niet alle informatie over de behandeling vermelden op de zorgkostenfactuur.

In de VGZ Zorg app vindt u via uw 'Declaratieoverzicht' uw verbruikte zorg met meer informatie. Of kijk in de Mijn VGZ onder 'verbruikte zorg'.

Er is een bedrag afgeschreven. Waar is dit bedrag voor?

In de VGZ Zorg app en Mijn VGZ vindt u onder 'Afgehandelde facturen' een overzicht van alle premie- en zorgkostenfacturen. Kijk in de omschrijving van uw afschrijving of het om een premie- of zorgkostenfactuur gaat.

Ik kan nu niet betalen. Wat nu?

Heeft u onverwachts een hoge rekening ontvangen? Of komt betalen nu even niet uit? Dat kan gebeuren. Belangrijk is om extra kosten te voorkomen. Voor zowel het betalen van zorgkosten als premie is een oplossing. Zo kunt u uw rekening een keer later betalen. Of uw premie of zorgkosten in delen betalen via een betalingsregeling.

Bekijk de pagina 'Hulp bij betalen' voor meer informatie.

Wat krijg ik vergoed?

Wilt u weten of de zorg die u nodig heeft vergoed wordt? Op de vergoedingenpagina ziet u welke vergoeding u krijgt bij een zorgverlener mét en zonder contract. Log in op de pagina voor een persoonlijk overzicht.

Tip! Op uw polisblad ziet u hoe u verzekerd bent. Uw polisblad vindt u in de VGZ Zorg app of in Mijn VGZ onder het kopje 'Verzekering'.

Hoeveel budget heb ik nog over?

Wilt u weten hoeveel u dit jaar nog vergoed krijgt voor bepaalde zorg? Bekijk uw persoonlijke vergoedingen op de website of in de VGZ Zorg app.

Is mijn zorgverlener gecontracteerd?

In de Zorgzoeker ziet u of wij een contract hebben met uw zorgverlener.  

Voor bijna alle zorg maken wij elk jaar afspraken met zorgverleners. Deze afspraken gaan over prijs en kwaliteit van de zorg. Deze afspraken zijn vastgelegd in contracten. Kijk op uw persoonlijke vergoedingen om te zien welke vergoeding u krijgt bij een zorgverlener mét en zonder contract.  

Hoe kan ik mijn betaalwijze of rekeningnummer aanpassen?

U regelt dit eenvoudig zelf via de VGZ Zorg app of in Mijn VGZ. Voor de premie en betaling van uw eigen risico kiest u de betaalwijze die bij u past. Bekijk de mogelijkheden en hoe u dit regelt.

Mijn persoonlijke situatie verandert. Wat betekent dit voor mijn verzekering en wat moet ik doen?

Een scheiding, stoppen met werken of veranderen van baan. Het kan van invloed zijn op uw zorgverzekering. Dit geldt ook als uw kind 18 wordt of als een familielid overlijdt. Op de pagina 'Wijziging doorgeven' vindt u per situatie wat de gevolgen zijn voor uw zorgverzekering en wat u moet doen.

Hoe kan ik mijn adreswijziging doorgeven?

Uw geeft uw adreswijziging door aan uw gemeente. Wij ontvangen de wijziging daarna automatisch. Wel zo makkelijk. Let op: dit duurt maximaal 7 werkdagen. U ziet uw nieuwe adres daarna in de VGZ Zorg app en in Mijn VGZ.

Wanneer kan ik mijn verzekering wijzigen?

Uw pakketten en eigen risico kunt u aanpassen vanaf 12 november t/m 31 januari. Maar in sommige gevallen ook tussentijds, bijvoorbeeld als u verandert van werkgever of gaat scheiden. Kijk op de pagina 'Wijziging doorgeven' voor meer informatie. 

Waar vind ik mijn zorgpas en EHIC?

De zorgpas versturen we niet meer. Dit is beter voor het milieu en bespaart kosten. U hoeft de pas bijna nooit te laten zien in Nederland. Een digitale versie van uw pas vindt u in de VGZ Zorg app. Kijk hiervoor onder het kopje 'Verzekering'. Liever toch een zorgpas in uw portemonnee? Dan kunt u deze aanvragen in de VGZ Zorg app of in Mijn VGZ.  

Kan ik een kopie van mijn polis krijgen?

Uw polis vindt u in de VGZ Zorg app en in Mijn VGZ. Uw verzekering inclusief premies vindt u onder verzekeringen. Uw officiële polisblad vindt u in uw postvak als pdf bestand. Deze kunt u opslaan of printen.  

Scrollen

Chatbot Sam

Stel uw vraag aan chatbot Sam

Ik ben Sam, de chatbot van VGZ. Waarmee kan ik u helpen?

Contact  Toch liever telefonisch contact opnemen? 

Kunt u online niet vinden wat u zoekt? Neem dan contact met ons op. We helpen u graag!

Verwachte drukte telefonie op donderdag

Bel vanuit de VGZ Zorg app

Het snelst en het makkelijkst belt u vanuit uw app. Dan weten we wie u bent en hebben we uw gegevens direct bij de hand.

Telefoonnummers

Kies hieronder het juiste telefoonnummer zodat wij u zo goed mogelijk kunnen helpen. Belt u voor iemand anders? Dan hebben wij eerst toestemming nodig.

  • Ik heb een vraag over mijn zorgverzekering, een vergoeding of een betaling

    0900-84 90 (gebruikelijke belkosten)
    Maandag t/m vrijdag: 8.00 tot 18.00 uur
    Houd uw klantnummer bij de hand.

    Belt u vanuit het buitenland?
    +31 24 32 97 641
  • Ik heb spoedeisende zorg in het buitenland nodig

    Bel direct met de VGZ Alarmcentrale:
    +31 40 297 55 50

    De VGZ Alarmcentrale staat 24 uur per dag en 7 dagen per week voor u klaar.
  • Ik wil hulp bij het regelen en vinden van zorg

    In sommige situaties is het fijn om extra hulp te krijgen. Bijvoorbeeld als u op een wachtlijst staat en sneller geholpen wilt worden. Onze zorgadviseurs staan voor u klaar met hulp en advies.

    Zij helpen u graag bij:
    • Het verkorten van wachttijd (wachtlijstbemiddeling)
    • Het vinden van een (andere) zorgverlener
    • Regelen van een second opinion
    • Informatie over zorg in het buitenland
    • Ondersteuning voor mantelzorgers
    • Vinden en regelen van thuiszorg

    U kunt op 3 manieren contact opnemen met onze zorgadviseurs
    • Door te bellen op telefoonnummer 088 - 131 16 11 (gebruikelijke belkosten). Maandag t/m vrijdag: 8.30 tot 17.00 uur.
    • Liever persoonlijker contact? Dan kunt u voor vragen over ziekenhuiszorg nu ook een videogesprek met een zorgadviseur plannen.
    • Als u liever buiten werktijd contact opneemt kunt u ons handige digitale formulier gebruiken. Onze zorgadviseurs gaan met uw vraag aan de slag en nemen dan contact met u op.
  • Ik ben verzekerd via mijn gemeente en ik heb een vraag

    VGZ Den Haagpakket: 0800 - 020 01 53
    VGZ Rotterdampakket: 0800 - 401 01 05
    VGZ Rotterdampakket voor Hoeksche Waard: 0800 - 887 43 66
    VGZ Rotterdampakket voor IJsselgemeenten: 0800 - 887 43 66
    VGZ Zuid-Limburgpakket: 0800 - 250 00 10
    VGZ Gemeentepakket: 0900 - 77 99 771

    Maandag t/m vrijdag: 8.00 tot 18.00 uur