Betalingsregeling afsluiten

Soms komt een rekening op een moment dat het even niet uitkomt. Dat kan ons allemaal overkomen. Gelukkig kunt u bij ons in de meeste gevallen een betalingsregeling afsluiten. Zonder dat u daar extra geld voor hoeft te betalen.

Wanneer kan ik een betalingsregeling afsluiten?

U kunt een betalingsregeling afsluiten voor uw zorgkosten zoals uw eigen risico of eigen bijdrage. Maar ook voor uw premie. Er gelden wel een aantal regels.

  • De rekening is € 50 of hoger
  • U betaalt minimaal € 25 per keer
  • U betaalt het bedrag in minimaal 2 en maximaal 12 keer terug
  • U kunt maximaal 4 betalingsregelingen tegelijk bij ons hebben

Zo sluit u een betalingsregeling af

  1. Inloggen en aanvragen

    Log in op Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. Ga naar uw facturen en vervolgens naar Betalingsregeling aanvragen. Doorloop de 3 stappen.
  2. Ontvangstbevestiging

    Als u een regeling heeft aangevraagd, ontvangt u van ons altijd een ontvangstbevestiging.

  3. Vragen? Wij zijn er voor u

    Komt u er niet uit? Bel ons gerust. We helpen u graag verder.

Ieder jaar maken ruim 100.000 verzekerden er gebruik van!

Vraag net als Inge en Nick een betalingsregeling aan als een rekening even niet uitkomt.

Verzekerde Inge vertelt over haar betalingsregeling

"Een rekening van € 400 is toch even schrikken. Dat ik in delen kan betalen is een last van mijn schouders." - Inge

Verzekerde Nick vertelt over zijn betalingsregeling

Niet iedereen heeft dezelfde portemonnee. Voor mij is in delen betalen fijner.” - Nick

Veelgestelde vragen

  • Dan stoppen we de betalingsregeling. U betaalt uw rekening dan niet meer in delen, maar moet het openstaande bedrag in 1 keer betalen.

  • Betaalt u dit bedrag liever in termijnen dan via automatische incasso? Dat kan.

    1. Laat het bedrag eerst afschrijven.
    2. Stort dan het bedrag terug op uw rekening (storneren). Dit regelt u zelf online via uw bank. 
    3. Wacht op ons bericht dat de automatische incasso niet is gelukt 
    4. U kunt nu een betalingsregeling afsluiten via de VGZ Zorg app of in Mijn VGZ.
    Bedragen hoger dan € 385 schrijven we nooit automatisch af. Daarvoor kunt u direct in Mijn VGZ een betalingsregeling afsluiten.  
  • Dat kan. Dit kunt u alleen telefonisch regelen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
    • Als wij uw openstaande rekening aan een incassobureau hebben overgedragen. Neem in dit geval contact op met het incassobureau en vraag daar naar de mogelijkheden.
    • Als u aangemeld bent bij een schuldhulpinstantie. In dat geval kan de instantie, samen met u, naar een passende oplossing zoeken.
    • Als u 6 maanden of langer niet uw zorgpremie heeft betaald en aangemeld bent bij het CAK

Meer hulp bij betalen

Heeft u moeite met het betalen van uw zorgverzekering? Lees wat wij nog meer kunnen doen om u te helpen bij betaalproblemen.