Betalingsregeling afsluiten

Soms komt een rekening op een ongeschikt moment. Het kan ons allemaal overkomen. Gelukkig kunt u bij ons in de meeste gevallen een betalingsregeling afsluiten, zonder bijkomende kosten.

Wanneer kan ik een betalingsregeling afsluiten?

U kunt een betalingsregeling afsluiten voor uw zorgkosten zoals uw eigen risico of eigen bijdrage. Maar ook voor uw premie. Er gelden wel een aantal regels.

  • De rekening is € 50 of hoger
  • U betaalt minimaal € 25 per keer
  • U betaalt het bedrag in minimaal 2 en maximaal 12 keer terug
  • U kunt maximaal 4 betalingsregelingen tegelijk bij ons hebben

Zo sluit u een betalingsregeling af

  1. Inloggen en aanvragen

    Log in op Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. Ga naar uw facturen en vervolgens naar Betalingsregeling aanvragen. Doorloop de 3 stappen.
  2. Ontvangstbevestiging

    Als u een regeling heeft aangevraagd, ontvangt u van ons altijd een ontvangstbevestiging.

  3. Vragen? Wij zijn er voor u

    Komt u er niet uit? Bel ons gerust. We helpen u graag verder.

Ieder jaar maken ruim 100.000 verzekerden er gebruik van!

Vraag net als Inge en Nick een betalingsregeling aan als een rekening even niet uitkomt.

Verzekerde Inge vertelt over haar betalingsregeling

"Een rekening van € 400 is toch even schrikken. Dat ik in delen kan betalen is een last van mijn schouders." - Inge

Verzekerde Nick vertelt over zijn betalingsregeling

Niet iedereen heeft dezelfde portemonnee. Voor mij is in delen betalen fijner.” - Nick

Veelgestelde vragen

  • Wat gebeurt er als ik 1 termijn van de betalingsregeling niet op tijd betaal?

    Dan stoppen we de betalingsregeling. U betaalt uw rekening dan niet meer in delen, maar moet het openstaande bedrag in 1 keer betalen.

  • Hoe sluit ik een betalingsregeling af als ik via automatische incasso betaal?

    1.  Houd de afschrijving tegen voordat deze plaatsvindt. Dit regelt u zelf online via uw bank, paar dagen voor de afschrijving. Is het bedrag al afgeschreven? Dan laat u het terugstorten op uw rekening. Dit heet storneren. Ook dit regelt u direct via uw bank.
    2. In beide gevallen ontvangt u bericht van ons dat de automatische incasso niet is gelukt.
    3. Heeft u dit bericht van ons ontvangen? Dan kunt u de betalingsregeling zelf afsluiten via de VGZ Zorg app of in Mijn VGZ.
    Bedragen hoger dan € 385 schrijven we nooit automatisch af. Daarvoor kunt u direct in Mijn VGZ een betalingsregeling afsluiten.  
  • Kan ik een betalingsregeling versneld afbetalen?

    Dat kan. Dit kunt u alleen telefonisch regelen. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
  • Wanneer kunt u niet direct een betalingsregeling afsluiten?

    • Als wij uw openstaande rekening aan een incassobureau hebben overgedragen. Neem in dit geval contact op met het incassobureau en vraag daar naar de mogelijkheden.
    • Als u aangemeld bent bij een schuldhulpinstantie. In dat geval kan de instantie, samen met u, naar een passende oplossing zoeken.
    • Als u 6 maanden of langer niet uw zorgpremie heeft betaald en aangemeld bent bij het CAK

Meer hulp bij betalen

Heeft u moeite met het betalen van uw zorgverzekering? Lees wat wij nog meer kunnen doen om u te helpen bij betaalproblemen.