Declareren van uw zorgnota

Uw zorgnota kunt u declareren bij VGZ. U vindt hier antwoorden op veelgestelde vragen over onder meer de wijze van declareren en de status van uw declaratie.

Veelgestelde vragen over declareren

  • Hoe dien ik een declaratie in?
    U kunt al uw nota’s eenvoudig in één keer online declareren bij VGZ. Ook voor uw meeverzekerde partner en/of kinderen. Uw persoonlijke gegevens zijn dan al ingevuld. Wel zo makkelijk! U krijgt het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening.
  • Wat is de status van mijn declaratie?

    Uw declaratie ziet u terug in Mijn VGZ vanaf 6 werkdagen na ontvangst van uw declaratie. Heeft u uw declaratie online of via de app ingediend? Dan krijgt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening. Heeft u uw declaratie per post ingediend? Dan ontvangt u het bedrag binnen 10 werkdagen. Daarnaast krijgt u van ons een zorgkostenfactuur. Hierop staat wat wij vergoeden en of u eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn declaratie verwerkt is?
    Declareert u online? Dan ontvangt u uw eventuele vergoeding binnen 6 werkdagen. Declareert u per post? Zodra wij uw declaratie hebben ontvangen, wordt deze binnen 10 werkdagen verwerkt.
  • Niet het hele bedrag is overgemaakt naar mijn zorgverlener, waarom?

    U heeft op uw declaratieformulier buitenland aangegeven dat wij het gedeclareerde bedrag aan de zorgverlener moeten overmaken. Het kan zijn dat niet het hele bedrag voor vergoeding in aanmerking komt. Bijvoorbeeld omdat uw eigen risico van toepassing is, of dat de kosten niet voor 100% vergoed worden. U moet dan het resterende bedrag zelf aan de zorgverlener overmaken. Let op: bedragen onder de € 3.000 maken wij altijd direct naar u over en niet naar de buitenlandse zorgverlener.

    Het rekeningnummer van de zorgverlener staat in het bericht dat u van ons krijgt. Als er geen rekeningnummer van de zorgverlener bij ons bekend is, moet u het totale bedrag zelf overmaken aan de zorgverlener. Dit staat dan aangegeven op de zorgkostenfactuur.

  • Ik heb een ongeluk gehad en hierdoor medische kosten gemaakt. Kan ik deze kosten verhalen op de tegenpartij?

    Heeft u een ongeluk gehad? Of bent u slachtoffer van mishandeling of een medische fout? Dan heeft u mogelijk schade geleden. Heel vervelend, zeker als het niet uw eigen schuld is. Wij proberen de schade te verhalen op de aansprakelijke tegenpartij. Hierdoor houden we de premie zo laag mogelijk en krijgt u mogelijk (een deel) van uw eigen risico terug.

  • Hoe vergoeden jullie mijn nota?
    Dient u een nota in? Dan kan het zijn dat u een deel hiervan zelf moet betalen. Bijvoorbeeld omdat u kiest voor een zorgverlener zonder contract. Of omdat er een eigen bijdrage of eigen risico geldt voor uw zorg. We volgen bij het vergoeden van uw nota de volgende stappen:
    1. We kijken eerst of de zorg op uw nota volledig verzekerd is. Het eventuele niet verzekerde deel trekken we van uw nota af.
    2. Daarna kijken we naar uw zorgverlener. Heeft uw zorgverlener geen contract? Dan betaalt u een deel van de zorgkosten zelf.
    3. Voor sommige zorg geldt een vooraf vastgestelde eigen bijdrage. Dat bekijken we in deze stap.
    4. Vervolgens bekijken we of u nog een deel van uw verplicht eigen risico open heeft staan.
    5. Tot slot kijken we naar uw vrijwillig eigen risico.

    U krijgt het bedrag vergoed dat na deze eigen betalingen overblijft.

  • Tot wanneer kan ik een declaratie indienen?
    U kunt nota’s uiterlijk 3 jaar na het begin van de behandeling indienen.
  • Hoe lang duurt het voordat mijn declaratie verwerkt is?
    Heeft u uw declaratie online of via de app ingediend? Dan ontvangt u het bedrag dat wij vergoeden binnen 6 werkdagen op uw rekening. Als u uw declaratie per post heeft ingediend, dan ontvangt u het bedrag binnen 10 werkdagen.
  • Mijn nota is geschreven in een andere taal. Kan ik deze gewoon declareren?
    Wij accepteren alleen nota's die zijn geschreven in het Nederlands, Duits, Engels, Frans of Spaans. Wij kunnen u vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten moet u zelf betalen.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord