Beter slapen

Wat vervelend dat je moeite hebt met slapen. Helaas komt dit vaker voor dan je denkt. Je bent niet alleen. 1 op de 4 mensen heeft wel eens slaapproblemen. Maar geen zorgen. Er zijn manieren die helpen om beter te slapen.

Services waar je zelf mee aan de slag kan

Beweeg de services van rechts naar links

Lekker slapen

Online programma

Therapieland

Nuttig en fijn! Daarom vind je hier het programma Lekker slapen van Therapieland. Met informatie, een slaaptest, slaapgewoontes, minder piekeren en ontspannen.


Tags Mentaal Slapen

Zo helpt mindfulness om beter te slapen

Gratis app | App Store & Google Play

Mindfulness helpt om je hoofd rust te geven en je lichaam te kalmeren. Ontdek meer dan 100 oefeningen in de gratis VGZ Mindfulness Coach app.

Reset je slaap

21 dagen challenge

Slaap je slecht? Je kunt er zelf veel aan doen. Wist je dat je slaap een resetknop heeft? Met de juiste tips en aanpak kun je nieuw slaapgedrag aanleren. In deze challenge leert slaapexpert Merijn van de Laar jou in 3 weken beter slapen.

Tips van onze VGZ zorg experts

Beperk cafeïne op een dag

Beperk het drinken van cafeïne (zoals koffie) tot maximaal 3 a. 4 kopjes op een dag. Probeer zeker in de 2e helft van de dag (enkele uren voor het slapen gaan) alert op te zijn. 

Ontdek jouw slaaproutine

Probeer om voor het slapen gaan een ontspannen routine te vinden van ong. 30 minuten. Zo bereidt je je lichaam voor op een goede nachtrust. Je lichaam zal het gaan herkennen als tijd om te gaan slapen.

Beweeg voldoende

Wissel gedurende de dag beweeg- en ontspanmomenten af. Regelmatige lichaamsbeweging door de dag kan je helpen om ’s nachts beter te slapen. Probeer wel om intensieve oefeningen voor het slapen gaan te vermijden. Dit maakt het lichaam juist meer actief.

Meer informatie en uitleg over slaap

Beweeg de informatie van rechts naar links

Ik wil beter slapen

Betrouwbare informatie van Thuisarts


Slaap je meer dan 2 keer per week niet goed? En kun je daardoor overdag minder goed doen wat je wil doen? Dan zeggen artsen dat je last hebt van slecht slapen of slapeloosheid.

Ik slaap slecht

Betrouwbare informatie van Thuisarts


Slaap je meer dan 2 keer per week niet goed? En kun je daardoor overdag minder goed doen wat je wil doen? Dan zeggen artsen dat je last hebt van slecht slapen of slapeloosheid.

Pieker je veel?

Dit kan helaas zorgen voor een slechte nachtrust

Wist je dat het mogelijk is om te leren hoe je meer grip krijgt op piekergedachten? Dit kan bijvoorbeeld met behulp van mindfulness en ontspanningsoefeningen. Hiermee kun je leren om je gedachten te verschuiven en jezelf meer rust te geven.

Bekijk alle services om minder te piekeren