Je premiefactuur

Heb je vragen over de rekening voor je premie? We hebben de belangrijkste informatie voor je op een rij gezet. 

Uitleg over je premiefactuur

Hieronder lees je uit welke onderdelen je rekening kan bestaan. Per onderdeel geven wij een korte uitleg.

  • Je betaalt premie voor je basisverzekering. Heb je ook aanvullende verzekeringen? Dan betaal je daar ook premie voor. Op de rekening zie je hoe je premie is opgebouwd. Betaalje u via automatische incasso? Dan sturen we je alleen een premiefactuur als er iets verandert aan je verzekering. En als dit invloed heeft het bedrag van je premie.

  • Is je premiebedrag hoger of lager dan je had verwacht? Dit kan te maken hebben met een aanpassing op je polis. Bekijk je oude en je nieuwe polis om te zien wat er is aangepast. Ook vind je meer informatie in de VGZ app of in Mijn VGZ.
  • Heb je recht op geld terug omdat je bijvoorbeeld iets aangepast hebt aan je zorgverzekering? En staat er nog een premiebedrag open? Dan verrekenen wij eerst deze bedragen met elkaar. Dit zie je terug op je premiefactuur. Blijft er na onze verrekening nog een bedrag over? Dan ontvang je dat bedrag van ons op je rekening.
  • Onder totaalbedrag zie je wat je moet betalen of wat je van ons ontvangt. Het bedrag dat je van ons ontvangt, herken je aan het minteken voor het bedrag. Je ontvangt dit bedrag op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. In de VGZ app of in Mijn VGZ zie je welk rekeningnummer wij voor je hebben opgeslagen. Daar kun je ook je rekeningnummer aanpassen.

Veelgestelde vragen de premiefactuur

  • Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn:

    • Je hebt een kind meeverzekerd dat in de afgelopen periode 18 jaar is geworden. Vanaf dat moment betaal je ook premie voor je kind. Je hebt ongeveer een maand voor de verjaardag van je kind bericht van ons gehad over deze verandering. Daarnaast hebben we je een nieuw polisblad gestuurd. Je ontvangt geen premiefactuur.
    • Bij een premiebetaling in het verleden is iets misgegaan. Hierdoor staat er nog een premiebedrag open. Dit bedrag is opgeteld bij het premiebedrag voor deze periode. Je vindt dit terug op de premiefactuur. Heb je deze niet ontvangen? Dan is er iets fout gegaan bij het aanmaken of verzenden van de factuur. Neem in dat geval contact met ons op.
  • Wil je zelf een betaling naar ons overmaken? Ons IBAN-nummer is NL91 INGB 0003 0000 47. Dit rekeningnummer staat op naam van VGZ Zorgverzekeraar N.V. 

Je manier van betalen heb je zelf in de hand

Bij ons bepaal je zelf hoe je jouw premie en zorgkosten betaalt. Je voorkeur pas je makkelijk en snel zelf aan via de VGZ app of in Mijn VGZ.

Komt betalen even niet uit?

Soms komt een rekening op een verkeerd moment. Gelukkig hebben we daar meestal een oplossing voor. Zo kun je in de meeste gevallen een betalingsregeling bij ons afsluiten.