Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Beter slapen

Zo brengt u ontspanning in de dag

Misschien de beste tip:
Laat los waar u geen invloed op heeft.

Een goede nachtrust. Slechte slapers dromen ervan. Na een goede nacht staat u vol energie op. En u bent alerter, creatiever en socialer. Ook voor de lange termijn is goede slaap belangrijk. Met slaap herstelt uw lichaam en geest. Bent u een slechte slaper? Bekijk wat u eraan kunt doen met onze slaaphulp!

Hulp voor slechte slapers

Online aan de slag met beter slapen

Met de online workshop Beter Slapen gaat u zelf aan de slag. De workshop is door professionals gemaakt en helpt slaapproblemen voorkomen of verhelpen.

Sneller slapen met mindfulness

Minder stress en beter slapen? Mindfulness kan helpen zelfbewuster en meer ontspannen te worden. Gebruikers geven de VGZ Mindfulness Coach app 4,5 sterren.

Slaapverwekkende muziek

Makkelijker slapen? Beter ontspannen? De muziek van Brain.fm helpt. Deze is ontwikkeld door wetenschappers en componisten. Speciaal voor collectief verzekerden.

Tips en video's van slaapdokter Winnie Hofman

Slaapt u slecht? U bent niet de enige. 1 op de 10 volwassenen heeft er lange tijd last van. Met deze tips kunt u uw slaap verbeteren. 

De ideale temperatuur
Zorg dat uw slaapkamer niet te warm of te koud is. Een temperatuur tussen de 16 en 18 graden is ideaal. De verwarming uit en een raampje open dus. 

Lees een papieren boek en koop een wekker
Leg uw mobieltje en tablet weg voor het slapen. Zet ook de tv uit. Zo geeft u uw hersenen de kans om melatonine aan te maken. Daar wordt u slaperig van. Lees daarom een papieren boek en gebruik liever een wekker dan een telefoon.

Haal leuke herinneringen op
Iedereen heeft wel een herinnering die een fijn en ontspannen gevoel oproept. Op een strandbedje aan zee, of alleen bovenop een berg. Het terugdenken aan zo'n herinnering helpt u te ontspannen. 

Video's met slaaptips

Bekijk ook de slaapvideo's van tips van slaapdokter Winnie Hofman. Allemaal kleine veranderingen die bijdragen aan dat ene grote doel: beter slapen.

Slaaptips voor een goede routine

Slaaptips voor een rustiger hoofd

Tips voor een ideale slaapomgeving

Whitepaper Beter slapen

Wilt u alle 16 slaaptips om beter te slapen? Als u uw e-mailadres achterlaat dan ontvangt u de whitepaper Beter slapen direct. 

Feiten en cijfers over (slecht) slapen

  • 1 op de 10 Nederlanders slaapt minder lang dan ze willen.
  • Meer dan 40% met slaapproblemen zegt dat slecht slapen het dagelijkse leven verstoort.
  • Vrouwen slapen slechter dan mannen.
  • Slechter slapen zorgt voor slechter werken en meer verwondingen op de werkvloer.
  • Goed slapen vermindert het risico op onder andere een beroerte, depressie, dementie, overgewicht en diabetes type 2.

Cijfers zijn afkomstig uit: 'Slechte slaap: een probleem voor de volksgezondheid? Een strategische verkenning' door S. Leone, A. Van der Poel, K. Beers, L.Rigter, E. Zantinge en M. Savekoul. Publicatiejaar 2018.

Tot slot; slaap lekker!