Veelgestelde vragen algemeen

Op deze pagina vindt u veelgestelde vragen, met de juiste antwoorden. De vragen zijn speciaal bedoeld voor iedereen die in 2021 een zorgverzekering heeft bij Promovendum, National Academic of Besured.

De vragen gaan over de zorgverzekering van VGZ. Over allerlei onderwerpen. Zodat u snel op de hoogte bent. En u makkelijk uw weg vindt op VGZ-website.

Vind snel uw informatie, via deze drie hoofdvragen:

Hoe kan ik

  • Hoe kan ik iemand toevoegen aan mijn zorgpolis?

    Dat kunt u doen in Mijn VGZ. Meer informatie vindt u hier.
  • Hoe kan ik mijn zorgverzekering wijzigen?

    U kunt uw zorgverzekering wijzigen via de VGZ Zorg app of via Mijn VGZ op de VGZ-website.
  • Kan ik hulp krijgen bij het wijzigen van mijn verzekering?

    Jazeker kan dat. U kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen. Houdt u er wel rekening mee dat aan het eind van het jaar veel verzekerden vragen hebben. Misschien bent u daarom niet direct aan de beurt. Wij doen er natuurlijk alles aan om u snel te helpen.

    Tip: kijk ook even bij de vraag hieronder, over het kiezen van een ander pakket

  • Kan ik ook een ander pakket kiezen?

    Ja, dat kan als volgt:

    • U kunt uw aanvullende verzekeringen wijzigen tot en met 31 januari. Uw wijziging gaat dan in met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.
    • Wilt u uw aanvullende verzekering opzeggen? Dat kan tot en met 31 december. Als u ergens anders een zorgverzekering afsluit, wordt uw zorgverzekering bij VGZ automatisch opgezegd.
    • Geef uw wijziging door in Mijn VGZ (inloggen met DigiD) of telefonisch via de klantenservice.

    Lees meer over het wijzigen van uw zorgverzekering.

    Lees meer over het opzeggen van uw zorgverzekering.

  • Hoe kan ik inloggen in MijnVGZ?

    U vindt Mijn VGZ hier. Om in te loggen in Mijn VGZ maakt u gebruik van uw DigiD.

    Oeps, uw DigiD inloggegevens kwijt?

    Dan kunt u nieuwe inloggegevens aanvragen via de website van DigiD. Ga naar www.DigiD.nl en volg de stappen voor het aanvragen van nieuwe inloggegevens.

  • Stel ik heb hulp nodig in het buitenland nodig. Welk nummer kan ik dan bellen bij VGZ?

    Hier vindt u alle informatie over zorg in het buitenland, ook het nummer van de Alarmcentrale van VGZ.
  • Ik heb snel zorg nodig maar sta op een wachtlijst. Kan VGZ mij helpen?

    VGZ heeft veel ervaring met verkorten van wachtlijsten en VGZ biedt u graag hulp.

Waar vind ik

  • Waar vind ik mijn VGZ zorgpas?

    Uw nieuwe zorgpas ontvangt u in de VGZ Zorg app. Daar staat dan ook uw EHIC-pas (Europese Gezondheidskaart). Die heeft u dan altijd bij de hand in uw smartphone. Heel eenvoudig en makkelijk.

    U ontvangt geen 'pasje'. Dat hoeft niet meer.

    Wilt u toch een zorgpas thuis ontvangen? De zorgpas kunt u vanaf 1 januari 2022 aanvragen. U kunt de zorgpas aanvragen in de VGZ Zorg app.  U kunt de zorgpas ook regelen via Mijn VGZ onder 'Zorgpas aanvragen'.

    In de VGZ Zorg app of in Mijn VGZ kiest u voor welke verzekerde u de zorgpas wilt aanvragen. Binnen 10 dagen ontvangt u deze dan gratis thuis.

    U kunt de zorgpas ook telefonisch aanvragen. Bel hiervoor vanaf 1 januari 2022 naar 0900 - 8490 (gebruikelijke belkosten) en kies de optie ‘Zorgpas aanvragen’.

     
  • Waar vind ik een zorgverlener?

    Een zorgverlener vinden kan via de Zorgzoeker van VGZ. Dit kan ook via de VGZ Zorg app.

Hoe zit het met

  • Hoe gaat de incasso (afschrijving) van mijn premie bij VGZ?

    De incasso blijft hetzelfde, maar gebeurt nu door VGZ. Betaalt u de premie van uw zorgverzekering in 2021 via automatische incasso? Dan is dat in 2022 ook zo. Dan schrijft VGZ de premie automatisch af van uw bankrekening.

    U betaalt de premie vooruit voor de volgende maand. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat VGZ op 27 december de premie voor januari afschrijft. Vanaf dat moment ziet u VGZ Zorgverzekeraar NV op het overzicht van uw afschrijving staan.

    Wilt u niet dat VGZ de premie automatisch afschrijft? Dan kunt u uw machtiging intrekken en via iDEAL of acceptgiro betalen. De machtiging aanpassen kunt u doen via Mijn VGZ. Of neem hiervoor contact op met VGZ.

  • Wat is het bankrekeningnummer van VGZ dat ik zie bij de afschrijving van de premie?

    VGZ schrijft uw premie af via het bankrekeningnummer NL91 INGB 0003 0000 47. Dat gaat vanzelf als u gebruikt maakt van automatische incasso.

    Maakt u het bedrag misschien zelf over? Stel dan bij uw bankrekening in dat u de premie naar de juiste rekening van VGZ overmaakt. Het rekeningnummer van VGZ is dus: NL91 INGB 0003 0000 47, ten name van VGZ Zorgverzekeraar NV.

    Belangrijk! Heeft u een buitenlands rekeningnummer? Gebruik dan BIC-code INGBNL2A.

    Maar het makkelijkst is natuurlijk automatische incasso. Dan gaat alles vanzelf. Automatische incasso kunt u instellen via de VGZ Zorg app of Mijn VGZ.

  • Zie ik op mijn bankrekening bij de afschrijving straks een andere omschrijving?

    De inhoud is gewoon hetzelfde. U ziet bijvoorbeeld om welke betaling het gaat en voor wat. De omschrijving kan bij VGZ iets anders zijn.
  • Heeft de zorgverlener die ik heb nu ook een contract met VGZ?

    Ja, heel waarschijnlijk wel. Wij spreken ook nu al de contracten af met zorgverleners in uw zorgverzekering. Dus eigenlijk verandert er weinig.

    Tip: controleer voor alle zekerheid of wij met uw huidige zorgverlener een contract hebben. Dat kan via de VGZ Zorg app of via de Zorgzoeker op onze website.

  • Stel ik heb zorgkosten die ik zelf moet betalen, is het bij VGZ mogelijk om in termijnen te betalen?

    Ja, dat is mogelijk. Lees meer over betalen in termijnen.