Veelgestelde vragen algemeen

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen, met de juiste antwoorden. De vragen zijn speciaal bedoeld voor iedereen die in 2021 een zorgverzekering had bij Promovendum, National Academic of Besured.

De vragen gaan over de zorgverzekering van VGZ. Over allerlei onderwerpen. Zodat je snel op de hoogte bent. En makkelijk je weg vindt op VGZ-website.

Vind snel informatie, via deze drie hoofdvragen:

Hoe kan ik

  • Dat kan je doen in Mijn VGZ. Meer informatie vind je hier.
  • Je kunt je zorgverzekering wijzigen via de VGZ app of via Mijn VGZ op de VGZ-website.
  • Jazeker kan dat. Je kunt op verschillende manieren contact met ons opnemen.

    Tip: kijk ook even bij de vraag hieronder, over het kiezen van een ander pakket

  • Ja, dat kan als volgt:

    • Je kunt je aanvullende verzekeringen wijzigen tot en met 31 januari. Je wijziging gaat dan in met terugwerkende kracht vanaf 1 januari.
    • Wil je je aanvullende verzekering opzeggen? Dat kan tot en met 31 december. Als je ergens anders een zorgverzekering afsluit, wordt jouw zorgverzekering bij VGZ automatisch opgezegd.
    • Geef je wijziging door in Mijn VGZ (inloggen met DigiD) of telefonisch via de klantenservice.

    Lees meer over het wijzigen van je zorgverzekering.

    Lees meer over het opzeggen van je zorgverzekering.

  • Je vindt Mijn VGZ hier. Om in te loggen in Mijn VGZ maak je gebruik van jouw DigiD.

    Oeps, DigiD inloggegevens kwijt?

    Dan kan je nieuwe inloggegevens aanvragen via de website van DigiD. Ga naar www.DigiD.nl en volg de stappen voor het aanvragen van nieuwe inloggegevens.

  • Hier vind je alle informatie over zorg in het buitenland, ook het nummer van de Alarmcentrale van VGZ.
  • VGZ heeft veel ervaring met verkorten van wachtlijsten en VGZ biedt jou graag hulp.

Waar vind ik

  • Jouw nieuwe zorgpas staat in de VGZ app. Daar vind je ook je EHIC-pas (Europese Gezondheidskaart). Die heb je dan altijd bij de hand in jouw smartphone. Heel eenvoudig en makkelijk.

    Je ontvangt geen 'pasje'. Dat hoeft niet meer.

    Wil je toch een zorgpas thuis ontvangen? De zorgpas kan je aanvragen in de VGZ app. Je kunt de zorgpas ook regelen via Mijn VGZ onder 'Zorgpas aanvragen'.

    In de VGZ app of in Mijn VGZ kies je voor welke verzekerde je de zorgpas wil aanvragen. Binnen 10 dagen ontvang je deze dan gratis thuis.

    Je kunt de zorgpas ook telefonisch aanvragen. Bel hiervoor naar 0900 - 8490 (gebruikelijke belkosten) en kies de optie ‘Zorgpas aanvragen’.

     
  • Een zorgverlener vinden kan via de Zorgzoeker van VGZ. Dit kan ook via de VGZ app.

Hoe zit het met

  • Betaalde je de premie van je zorgverzekering in 2021 via automatische incasso? Dan is dat bij VGZ ook zo. Dan schrijft VGZ de premie automatisch af van je bankrekening.

    Je betaalt de premie vooruit voor de volgende maand. Dat betekent dus bijvoorbeeld dat VGZ op 27 december de premie voor januari afschrijft. Vanaf dat moment zie je VGZ Zorgverzekeraar NV op het overzicht van jouw afschrijving staan.

    Wil je niet dat VGZ de premie automatisch afschrijft? Dan kan je je machtiging intrekken en via iDEAL of acceptgiro betalen. De machtiging aanpassen doe je via Mijn VGZ. Of neem hiervoor contact op met VGZ.

  • VGZ schrijft de premie af via het bankrekeningnummer NL91 INGB 0003 0000 47. Dat gaat vanzelf als je gebruikt maakt van automatische incasso.

    Maak je het bedrag misschien zelf over? Stel dan bij jouw bankrekening in dat je de premie naar de juiste rekening van VGZ overmaakt. Het rekeningnummer van VGZ is dus: NL91 INGB 0003 0000 47, ten name van VGZ Zorgverzekeraar NV.

    Belangrijk! Heb je een buitenlands rekeningnummer? Gebruik dan BIC-code INGBNL2A.

    Maar het makkelijkst is natuurlijk automatische incasso. Dan gaat alles vanzelf. Automatische incasso kan je instellen via de VGZ app of Mijn VGZ.

  • De inhoud is gewoon hetzelfde. Je ziet bijvoorbeeld om welke betaling het gaat en voor wat. De omschrijving kan bij VGZ iets anders zijn.
  • Ja, heel waarschijnlijk wel. Wij spreken ook nu al de contracten af met zorgverleners in jouw zorgverzekering. Dus eigenlijk verandert er weinig.

    Tip: controleer voor alle zekerheid of wij met jouw huidige zorgverlener een contract hebben. Dat kan via de VGZ app of via de Zorgzoeker op onze website.

  • Ja, dat is mogelijk. Lees meer over betalen in termijnen.