Opzeggen? Wij houden je graag als verzekerde

Wat jammer dat je je verzekering bij ons wilt opzeggen. In de meeste gevallen kan dat alleen tussen 12 november en 31 december. Maar soms kan dat ook op een ander moment. Wij helpen je graag om een goede keuze te maken. Ook als je wil opzeggen. 

Wanneer kun je jouw zorgverzekering opzeggen?

Meestal kan je je zorgverzekering alleen opzeggen tussen 12 november en 31 december. Je opzegging moet uiterlijk 31 december bij ons bekend zijn. Let op: je bent verplicht om vóór 1 februari een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Deze gaat vervolgens met terugwerkende kracht in per 1 januari.

Wil je tussentijds opzeggen?

In sommige situaties kun je ook tussentijds je zorgverzekering opzeggen.
  • Ik ga scheiden

    Ga je scheiden en sta je als medeverzekerde op de polis van je partner? Dan mag de hoofdverzekerde je op elk moment van de polis afhalen. Je kunt vervolgens zelf bij ons je zorgverzekering afsluiten. Je leest er meer over op onze pagina scheiden of uit elkaar.

    Ik ga wonen, werken of studeren in het buitenland

    Als je in het buitenland gaat wonen, werken of studeren ben je soms verplicht om in Nederland verzekerd te blijven.

    Mijn kind wordt 18 jaar

    Wordt je kind binnenkort 18 jaar? En wil de 18-jarige zelf hoofdverzekerde worden? Dan kun je als ouder of verzorger de huidige polis beëindigen. Je kind kan dan zelf een zorgverzekering afsluiten in de maand nadat het 18 wordt. Advies nodig? Bel dan met 088 - 131 17 54.

    Mijn werksituatie verandert

    Verandert er iets aan je werksituatie? Dan kun je in sommige gevallen je zorgverzekering opzeggen. Wat er mogelijk is, hangt af van je situatie. De overheid heeft voor iedere situatie regels bepaald. Onze klantenservice neemt graag je situatie en je mogelijkheden met je door. Bel met 088 - 131 17 54.

    VGZ wijzigt de verzekeringsvoorwaarden in mijn nadeel

    Het kan voorkomen dat VGZ de voorwaarden van de zorgverzekering moet wijzigen, of de hoogte van de premie. Dit kan midden in een kalenderjaar gebeuren. Is dit in jouw nadeel? Dan mag je jouw zorgverzekering opzeggen vanaf de dag dat de wijziging ingaat tot 1 maand na de wijzigingsdatum. Bel met onze klantenservice op 088 - 131 17 54. Wij helpen je graag.

Wil je opzeggen omdat je situatie verandert?

  • VGZ heeft met ruim 3.400 bedrijven, verenigingen, thuiszorg- en ledenorganisaties afspraken over een collectieve zorgverzekering. Bel met onze klantenservice om te ontdekken of we je via een van deze collectieve zorgverzekeringen een scherper aanbod kunnen doen.
  • Verandert er iets aan je werksituatie? Dan kun je in sommige gevallen je zorgverzekering opzeggen. Wat er mogelijk is, hangt af van je situatie. De overheid heeft voor iedere situatie regels bepaald. Onze klantenservice neemt graag je situatie en je mogelijkheden met je door. Bel met 0900 - 07 50 (gebruikelijke belkosten). Of lees meer informatie op de pagina collectiviteit wijzigen.
  • Je kind kan zelf een zorgverzekering afsluiten in de maand nadat het 18 wordt. Onze klantenservice geeft je graag advies en regelt de wijziging voor je. Bel met 088 - 131 16 51.
  • Ben je de verzekeringnemer van de polis? Dan kun je jouw zorgverzekering alleen per 1 januari opzeggen. De verzekering van de medeverzekerde kan wel het gehele jaar opgezegd worden. Je leest er meer over op onze pagina scheiden of uit elkaar. Of bel met onze klantenservice via 088 - 131 16 51. Wij nemen graag je situatie en de mogelijkheden met je door.
  • Als je in het buitenland gaat wonen, werken of studeren ben je soms verplicht om in Nederland verzekerd te blijven.

Wil je om een andere reden opzeggen?

  • Het kan voorkomen dat VGZ de voorwaarden van de zorgverzekering of de hoogte van de premie moet wijzigen. Dit kan midden in een kalenderjaar gebeuren. Is dit in jouw nadeel? Dan mag je jouw zorgverzekering opzeggen vanaf de dag dat de wijziging ingaat tot 1 maand na de wijzigingsdatum. Wil je graag toelichting of advies over de gevolgen voor jouw zorgverzekering? Bel onze klantenservice. Wij helpen je graag.

    Is VGZ verplicht om de voorwaarden te wijzigen vanwege veranderde wetgeving? Dan kun je niet tussentijds opzeggen.
  • Misschien ben je verzekerd voor zorg die je niet gebruikt en kan je zorgverzekering voordeliger. VGZ heeft afspraken met ruim 3.400 bedrijven, verenigingen, thuiszorg- en ledenorganisaties. Mogelijk kunnen we je korting bieden op je premie. Neem voor een verzekeringscheck contact op met onze klantenservice via 088 - 131 17 54.

    Let wel op: meestal kun je alleen tussen 12 november en 31 december je zorgverzekering aanpassen. Je aanpassing gaat dan per 1 januari in. Neem contact met ons op. Of bereken tussen 12 november en 31 december zelf je premie voor volgend jaar. 

  • Dat is natuurlijk zonde. We nemen graag met je door welke zorg je wel gebruikt en welke verzekering dan voor jou het voordeligst is. Bijvoorbeeld een andere aanvullende verzekering. Bel met 088 - 131 17 54.

    Let wel op: het aanpassen van je verzekering kan meestal alleen tussen 12 november en 31 december. Je aanpassing gaat dan per 1 januari in.

  • Dat vinden wij erg jammer. We horen graag waarom je niet tevreden bent en of we je kunnen helpen. Bel met onze klantenservice via 088 - 131 17 54.
  • Gecondoleerd met het verlies van je naaste. Je hoeft de zorgverzekering van de overledene niet op te zeggen. Wij ontvangen dit bericht via de Basisregistratie personen (BRP) en wij beëindigen automatisch de zorgverzekering. Je hoeft je hier geen zorgen over te maken.

    Was je als medeverzekerde verzekerd op de polis van de overledene en was er sprake van een collectieve korting? Dan houd je in de meeste gevallen recht op deze korting. Neem in geval van twijfel contact op met onze klantenservice via 088 - 131 17 54.