Veelgestelde vragen over machtigingen

Heb je een vraag over machtigingen? Wij hebben de veelgestelde vragen voor jou verzameld. Staat jouw vraag hier niet tussen? Bekijk dan onze contactpagina.

Veelgestelde vragen

  • Ga naar de  vergoedingenpagina van jouw behandeling of hulpmiddel. Daar staat duidelijk of je een machtiging moet aanvragen voor deze zorg. Staat er hier niets over vermeld? Dan hoef je geen machtiging aan te vragen.

  • Je kunt het beste vooraf een machtiging aanvragen. Dan weet je nog vóórdat je kosten maakt of je die kosten vergoed krijgt.
  • Dit betekent dat je geen vergoeding krijgt. Ben je het hier niet mee eens? Vraag dan opnieuw jouw machtiging aan. En licht hierbij toe waarom je het niet eens bent met de eerdere afwijzing.
  • Dat kan, maar de kans is erg groot dat je inderdaad geen machtiging krijgt. Jouw zorgverlener weet wanneer een behandeling vergoed wordt. Hiervoor zijn landelijke richtlijnen opgesteld. Daarnaast heb je in veel gevallen de handtekening van jouw zorgverlener nodig bij het aanvragen van de machtiging.
  • Voor plastische chirurgie en revalidatiezorg vraagt jouw zorgverlener jouw machtiging altijd aan. Voor andere zorg verschilt dit per zorgverlener. Overleg met jouw zorgverlener wie de machtiging aanvraagt.
  • Je kunt nu een afspraak inplannen bij jouw zorgverlener om jouw behandeling te starten. Heb je een aanvraag ingediend voor geneesmiddelen of hulpmiddelen? Dan kun je direct met jouw toestemmingsbrief naar jouw leverancier.
  • Stuur ons altijd een kopie van jouw machtiging. Gaat het om vergoeding uit de basisverzekering? Dan nemen wij meestal de machtiging van jouw vorige zorgverzekeraar over. Gaat het om een vergoeding uit de aanvullende verzekering? Vraag de machtiging dan opnieuw bij ons aan. Je krijgt binnen 10 werkdagen van ons een reactie. Wij nemen altijd de einddatum van jouw vorige machtiging over.