Machtiging zorg in het buitenland insturen
Hieronder kun je in een paar stappen jouw machtiging voor zorg in het buitenland versturen. Kom je er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag op weg.
Het is belangrijk dat je alle gevraagde documenten, samen met het machtigingsformulier meestuurt. Zo kunnen we jouw aanvraag direct beoordelen. En heb je snel een antwoord van ons.Dit heb je nodig
- Een ingevuld aanvraagformulier Ziekenhuiszorg (medisch specialistisch) in het buitenland, Fertiliteitsbehandeling (IVF) in het buitenland, Verpleging en verzorging in het buitenland, Klinische GGZ in het buitenland of Vervoer in het buitenland
- Verwijsbrief van jouw Nederlandse huisarts of medisch specialist
- Een persoonlijk behandelplan van jouw behandelend specialist uit het buitenland. Het is belangrijk dat jouw behandelplan aan deze voorwaarden voldoet.
- Een offerte met een inschatting van de kosten
-
Het is belangrijk dat de documenten die je aanlevert aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Jouw persoonlijk behandelplan is op briefpapier van het ziekenhuis of de instelling waar je behandeld wilt worden.
- Op jouw persoonlijk behandelplan staat een handtekening van jouw zorgverlener.
- In jouw persoonlijk behandelplan staan in ieder geval jouw ziektegeschiedenis, diagnose en de voorgestelde behandeling.
- Jouw persoonlijk behandelplan is in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans of Frans.
- Zorg ervoor dat wij alle documenten kunnen openen. Gebruik bijvoorbeeld geen wachtwoorden.
-
Heb je van ons al een goedkeuring ontvangen, maar is jouw zorg in het buitenland door omstandigheden uitgesteld?
Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice via 099 - 8490. Op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.
-
Spoed of geen spoed?
Niet alle spoed wordt ook echt gezien als spoed. Wij maken voor jouw vergoeding een onderscheid tussen ‘spoedeisende zorg’ en ‘niet-spoedeisende zorg’.
Spoedeisende zorg
Heb je tijdens jouw vakantie of tijdelijk verblijf in het buitenland onverwacht medische zorg nodig? En kan de behandeling niet wachten totdat je terug bent in Nederland? Dan is er sprake van spoedeisende zorg.
Is het dringend of twijfel je? Bel altijd de onze alarmcentrale (uitgevoerd door de ANWB): +31 40 297 55 50. Deze is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar.
Niet-spoedeisende zorg
Er is sprake van niet-spoedeisende (geplande) zorg wanneer je:- Tijdens jouw tijdelijke verblijf in het buitenland zorg krijgt die ook uit te stellen is tot na jouw terugkeer in Nederland.
- Voor een behandeling speciaal naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld omdat er in Nederland een wachtlijst is of omdat er in Nederland geen behandeling mogelijk is.
Een tijdelijk verblijf in het buitenland betekent dat je korter dan 1 jaar in het buitenland verblijft.
-
Laat jouw European Health Insurance Card (EHIC) zien
Zorg dat je in het buitenland altijd jouw European Health Insurance Card (EHIC) bij de hand hebt. Deze Europese zorgpas staat achterop jouw VGZ zorgpas of in de VGZ Zorg app. Als je jouw EHIC laat zien aan jouw zorgverlener, voorkom je dat je ter plaatse kosten moet voorschieten. De EHIC is niet geldig buiten de Europese Unie. Accepteert het ziekenhuis of de instelling waar je naartoe gaat de EHIC niet? Bel dan met de VGZ Alarmcentrale.
Bel onze alarmcentrale: +31 40 297 55 50
Word je 1 of meer nachten opgenomen? Of word jouw EHIC niet geaccepteerd? Neem dan contact op met de onze alarmcentrale (uitgevoerd door de ANWB): +31 40 297 55 50. Deze is altijd bereikbaar. Een Nederlands sprekende hulpverlener helpt je verder. Bel de alarmcentrale altijd, ook al is jouw behandeling al begonnen of afgelopen. Als het nodig is, neemt de alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.
De alarmcentrale helpt jou met:
- Het regelen van de betaling van de kosten
- Uitleg over welke kosten vergoed worden en welke niet
- Het vinden van de juiste zorg
- Repatriëring naar een ziekenhuis in Nederland
Heb je geen contact opgenomen met de onze alarmcentrale?
Dan kan het zijn dat het ziekenhuis je vraagt om zelf de rekening te betalen. Je kunt deze rekening achteraf bij ons declareren.
-
Met een S2-formulier kan je zorgverlener in het buitenland de kosten declareren in het land waar je zorg krijgt. Dat ziekenfonds declareert de kosten dan weer bij ons. Je krijgt dit formulier als:
- Je behandeld wordt in de EU/EER
- Je behandeling vergoed wordt vanuit de Nederlandse basisverzekering
- Je niet binnen de landelijk afgesproken wachttijden (treeknorm) bij een gecontracteerde zorgverlener terecht kunt voor de behandeling
- Jouw zorgverlener het S2-formulier accepteert
Geef dit formulier aan je zorgverlener vóórdat je begint met de behandeling. Soms krijg je later toch een rekening. Stuur deze dan met een behandelverslag naar ons. Wij kijken dan of je de rekening (deels) vergoed krijgt. Je krijgt de kosten voor een eenpersoonskamer en voor de behandeling door een professor of chef-arts niet vergoed.
Je kunt een S2-formulier aanvragen via aanvraagformulier Ziekenhuiszorg (medisch specialistisch) in het buitenland.
Voorbeeld
Sam gaat naar België voor een operatie en heeft daarvoor een S2-formulier gekregen. De operatie kost €5.500. In België krijgt een patiënt €5.000 vergoed; de resterende €500 heet ‘remgeld’. In Nederland zou Sam €5.300 vergoed krijgen. Omdat hij een S2-formulier heeft, vergoedt het Belgische ziekenfonds €5.000. Sam declareert de resterende €500 bij ons en krijgt €300 vergoed. Hij betaalt zelf de laatste €200. -
Nota's van zorg in het buitenland die je zelf betaald hebt, kun je achteraf bij ons declareren. In het buitenland verwerken zorgverleners de rekening op een andere manier. Het kan dus voorkomen dat wij extra gegevens over jouw behandeling nodig hebben om jouw rekening op de juiste manier te kunnen verwerken.
-
Gaat je naar Cuba, Rusland, Venezuela, Wit-Rusland of Zuid-Afrika? Dan heb je een Engelstalige verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) nodig. Hiermee kun je aantonen dat je tijdens jouw verblijf verzekerd bent voor medische zorg. Je kunt een Engelstalige verzekeringsverklaring opvragen via onze klantenservice.