Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Machtiging zorg in het buitenland insturen

Hieronder kunt u in een paar stappen uw machtiging voor zorg in het buiteland versturen. Komt u er zelf niet uit? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag op weg.

Het is belangrijk dat u alle gevraagde documenten, samen met het machtigingsformulier meestuurt. Zo kunnen we uw aanvraag direct beoordelen. En heeft u snel een antwoord van ons.

Dit heeft u nodig

Voeg uw bijlagen toe

Voor ziekenhuiszorg in het buitenland heeft u een verwijsbrief nodig. Voeg deze hier toe.

Voor alle soorten zorg in het buitenland heeft u een persoonlijk behandelplan nodig. Voeg deze hier toe.

Voeg de offerte toe van de zorg die u wilt ontvangen.

Vul onderstaande gegevens in

Door uw klantnummer te controleren weten we dat u bij ons verzekerd bent.

Vul het telefoonnummer in waarop u overdag bereikbaar bent. Wij bellen u alleen bij onduidelijkheden over uw ingediende document(en).

 Veelgestelde vragen

  • Aan welke voorwaarden moeten mijn documenten voldoen? 

    Het is belangrijk dat de documenten die u aanlevert aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Uw persoonlijk behandelplan is op briefpapier van het ziekenhuis of de instelling waar u behandeld wil worden.
    • Op uw persoonlijk behandelplan staat een handtekening van uw zorgverlener.
    • In uw persoonlijk behandelplan staan in ieder geval uw ziektegeschiedenis, diagnose en de voorgestelde behandeling.
    • Uw persoonlijk behandelplan is in het Nederlands, Engels, Duits, Spaans of Frans.
  • Mijn zorg in het buitenland is uitgesteld, wat moet ik doen?

    Heeft u van ons al een goedkeuring ontvangen maar is uw zorg in het buitenland door omstandigheden uitgesteld?

    Dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice via 099 - 8490. Op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.

  • Wanneer is iets spoed?

    Spoed of geen spoed?

    Niet alle spoed wordt ook echt gezien als spoed. Wij maken voor uw vergoeding een onderscheid tussen ‘spoedeisende zorg’ en ‘niet-spoedeisende zorg’.

    Spoedeisende zorg

    Heeft u tijdens uw vakantie of tijdelijk verblijf in het buitenland onverwacht medische zorg nodig? En kan de behandeling niet wachten totdat u terug bent in Nederland? Dan is er sprake van spoedeisende zorg. 

    Is het dringend of twijfelt u? Bel altijd de VGZ Alarmcentrale: +31 40 297 55 50 (altijd bereikbaar).

    Niet-spoedeisende zorg

    Er is sprake van niet-spoedeisende (geplande) zorg wanneer u:
    • Tijdens uw tijdelijke verblijf in het buitenland zorg krijgt die ook uit te stellen is tot na uw terugkeer in Nederland.  
    • Voor een behandeling speciaal naar het buitenland gaat. Bijvoorbeeld omdat er in Nederland een wachtlijst is of omdat er in Nederland geen behandeling mogelijk is. 

    Een tijdelijk verblijf in het buitenland betekent dat u korter dan 1 jaar in het buitenland verblijft.

  • Ik heb met spoed zorg nodig in het buitenland, wat moet ik doen?

    Laat uw European Health Insurance Card (EHIC) zien

    Zorg dat u in het buitenland altijd uw European Health Insurance Card (EHIC) bij de hand heeft. Deze Europese zorgpas staat achterop uw VGZ zorgpas of in de VGZ Zorg app. Als u uw EHIC laat zien aan uw zorgverlener, voorkomt u dat u ter plaatse kosten moet voorschieten. De EHIC is niet geldig buiten de Europese Unie. Accepteert het ziekenhuis of de instelling waar u naartoe gaat de EHIC niet? Bel dan met de VGZ Alarmcentrale.

    Bel de VGZ Alarmcentrale: +31 40 297 55 50

    Wordt u 1 of meer nachten opgenomen? Of wordt uw EHIC niet geaccepteerd? Neem dan contact op met de VGZ Alarmcentrale: +31 40 297 55 50 (altijd bereikbaar). Een Nederlands sprekende hulpverlener helpt u verder. Bel de Alarmcentrale altijd, ook al is uw behandeling al begonnen of afgelopen. Als het nodig is, neemt de VGZ Alarmcentrale rechtstreeks contact op met het ziekenhuis.

    De VGZ Alarmcentrale helpt u met:

    • Het regelen van de betaling van de kosten
    • Uitleg over welke kosten vergoed worden en welke niet
    • Het vinden van de juiste zorg
    • RepatriĆ«ring naar een ziekenhuis in Nederland

    Heeft u geen contact opgenomen met de VGZ Alarmcentrale? 

    Dan kan het zijn dat het ziekenhuis u vraagt om zelf de rekening te betalen. U kunt deze rekening achteraf bij ons declareren.

  • Wat is een S2 (E112) formulier en wanneer heb ik dit nodig?

    Met een S2 (E112)-formulier kan een zorgverlener binnen de EU/EER de kosten (of een groot gedeelte van de kosten) van uw behandeling rechtstreeks bij ons declareren. U krijgt dit formulier van ons na toestemming voor uw behandeling. Vervolgens kunt u dit formulier zelf afgeven bij uw zorgverlener. Ontvangt u toch een nota van het ziekenhuis? Stuur deze dan naar ons toe, samen met een uitgebreid behandelverslag van uw specialist uit het buitenland. Wij bekijken dan of u de nota (deels) vergoed krijgt.

    U kunt een S2-formulier aanvragen via aanvraagformulier medisch specialistische zorg in het buitenland.

    Let op: een eenpersoonskamer en kosten voor behandeling door een professor of chef-arts komen nooit voor vergoeding in aanmerking. In sommige landen wordt het S2 (E112)-formulier alleen geaccepteerd bij staatsziekenhuizen en niet bij privéklinieken. In dat geval betaalt u wel vooraf zelf de kosten en kunt u de nota achteraf bij ons declareren.

    Voorbeeld

    Sam gaat naar België voor een operatie. Hij heeft van tevoren toestemming voor deze operatie gekregen via een S2 (E112)-formulier. De kosten voor de operatie bedragen in totaal € 5.500.
    Een Belgische patiënt zou hiervan € 5.000 vergoed krijgen via het Belgische ziekenfonds. De overige € 500 betaalt hij zelf. Dit heet in België ‘remgeld’. Eigenlijk net zoiets als bij ons het eigen risico.

    Had Sam deze operatie in Nederland laten doen? Dan zou hij € 5.300 vergoed krijgen. Dit is het tarief dat in Nederland geldt. Omdat hij vooraf toestemming heeft gekregen via het S2 (E112)-formulier, wordt € 5.000 vergoed aan het Belgische ziekenhuis via het Belgische ziekenfonds. Het overige bedrag van € 500 kan Sam bij ons declareren. Hiervan krijgt hij nog € 300 vergoed. Het resterende bedrag van € 200 betaalt hij zelf.
  • Hoe declareer ik de nota's die ik betaald heb?

    Nota's van zorg in het buitenland die u zelf betaald heeft, kunt u achteraf bij ons declareren. In het buitenland verwerken zorgverleners de rekening op een andere manier. Het kan dus voorkomen dat wij extra gegevens over uw behandeling nodig hebben om uw rekening op de juiste manier te kunnen verwerken.
  • Wanneer heb ik een verzekeringsverklaring nodig?

    Gaat u naar Cuba, Rusland, Venezuela, Wit-Rusland of Zuid-Afrika? Dan heeft u een Engelstalige verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) nodig. Hiermee kunt u aantonen dat u tijdens uw verblijf verzekerd bent voor medische zorg. U kunt een Engelstalige verzekeringsverklaring opvragen via onze klantenservice.