Veelgestelde vragen zorgpas

Vraag over de VGZ zorgpas en EHIC? Hieronder leest u de antwoorden op de veelgestelde vragen. 

Over de zorgpas

  • Het is altijd goed om veranderingen snel aan ons door te geven. Als de verandering ook te maken heeft met je zorgpas, dan word je digitale zorgpas in de VGZ app aangepast. Een nieuw adres hoef je niet aan ons door te geven. Dit doet de gemeente voor je.
  • Achterop je plastic zorgpas staat de European Health Insurance Card (EHIC). Met deze informatie je zorgverlener een declaratie bij ons indienen. Is je plastic pas verlopen? Dan sturen wij je niet meer automatisch een nieuwe pas. In de VGZ app staan je zorgpas en EHIC altijd digitaal voor je klaar. Voor Nederland heb je genoeg aan deze digitale gegevens. In het buitenland kan dit anders zijn. De informatie in de app is geen officieel document.

    Soms vraagt een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs. Neem dan contact op met de VGZ Alarmcentrale via +31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkom je dat je de kosten misschien zelf moet voorschieten. Of vraag voor vertrek zelf een plastic zorgpas en EHIC bij ons aan via Mijn VGZ of de VGZ app. Je ontvangt binnen 5 werkdagen gratis je pas thuis.

  • Ga je naar een zorgverlener in Nederland en vraagt deze om een zorgpas? In Nederland heeft je zorgverlener genoeg aan de informatie op je digitale zorgpas. Hiermee kan je zorgverlener een declaratie bij ons indienen. Je vindt de digitale versie van de zorgpas in de VGZ app onder het kopje 'Zorgverzekering'. Heb je toch liever een pasje in je portemonnee? Dan kun je deze zelf gratis aanvragen in de VGZ app of op Mijn VGZ.

    Je officiële, wettelijke bewijs is je polisblad, maar je hebt dit bijna nooit nodig. Op je polisblad staat welke verzekering je hebt. Deze informatie staat ook in de VGZ app en in Mijn VGZ.

    In de VGZ app vind je ook informatie die ook op een EHIC (Europese zorgpas) staat. Hiermee kan je zorgverlener in het buitenland een declaratie bij ons indienen. Let op: het is geen officieel document. Soms vraagt een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs. Neem in dat geval contact op met de VGZ Alarmcentrale: +31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkom je dat je de kosten mogelijk zelf moet voorschieten. Of vraag voor vertrek makkelijk zelf een plastic zorgpas en EHIC aan via de VGZ app of Mijn VGZ.

  • Je vindt je polisnummer op je polis in de VGZ Zorg app en Mijn VGZ.

  • Je VGZ Zorgpas zetten wij na de ingangsdatum van je zorgverzekering voor je klaar in de VGZ app. Zo heb je hem altijd bij de hand. Heb je toch liever een pasje in je portemonnee? Dan kun je deze na de ingangsdatum van je zorgverzekering zelf aanvragen via de VGZ app of op Mijn VGZ.

    In de app vind je ook informatie die op je European Health Insurance Card (EHIC) staat. Met deze informatie kan een zorgverlener uit de meeste landen in Europa een declaratie indienen bij ons. Let op: het is geen officiële EHIC. In de VGZ app vind je de digitale informatie van je zorgpas en EHIC onder het kopje 'Zorgverzekering'. 
  • Verloopt je zorgpas met EHIC (European Health Insurance Card)? Dan zetten wij de informatie digitaal klaar in de VGZ app. Deze vind je onder het kopje 'Zorgverzekering'.  Wil je liever een zorgpas in je portemonnee? Deze kun je na de ingangsdatum van je zorgverzekering zelf gratis aanvragen via Mijn VGZ of de VGZ app. Je ontvangt een nieuwe zorgpas binnen 5 werkdagen thuis.  
  • Geen zorgen. Je vindt je digitale zorgpas ook in de VGZ app onder het kopje 'Zorgverzekering'. In Nederland heeft je zorgverlener hier genoeg aan. Met deze informatie kan je zorgverlener een declaratie bij ons indienen.  

    Ook staat de informatie van je EHIC in de app. Maar dit is geen officieel bewijs van verzekering. Soms vraagt een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs. Neem dan contact op met de VGZ Alarmcentrale via + 31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkom je dat je de kosten zelf mogelijk moet voorschieten. Bel dit nummer ook altijd als je (dringende) zorg nodig hebt. 

    Liever een plastic zorgpas met EHIC mee op reis? Vraag deze voor vertrek bij ons aan via Mijn VGZ of de VGZ app.  

  • Je kunt de pas vernietigen. De verzekerde kan zelf een nieuwe zorgpas aanvragen of de digitale versie in de app gebruiken. Je hoeft de pas niet naar ons op te sturen.