Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Veelgestelde vragen zorgpas

Vraag over de VGZ zorgpas en EHIC? Hieronder leest u de antwoorden op de veelgestelde vragen. 

Over de zorgpas

  • Er is iets veranderd in mijn situatie. Is mijn pasje nog geldig?

    Het is altijd goed om veranderingen snel aan ons door te geven. Als de verandering ook te maken heeft met uw zorgpas, dan wordt uw digitale zorgpas in de VGZ Zorg app aangepast. Een nieuw adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dit doet de gemeente voor u.
  • Wat staat er op de achterkant van mijn zorgpas?

    Achterop uw plastic zorgpas staat de European Health Insurance Card (EHIC). Met deze informatie kan uw zorgverlener een declaratie bij ons indienen. Is uw plastic pas verlopen? Dan sturen wij u niet meer automatisch een nieuwe pas. In de VGZ Zorg app staan uw zorgpas en EHIC altijd digitaal voor u klaar. Voor Nederland heeft u genoeg aan deze digitale gegevens. In het buitenland kan dit anders zijn. De informatie in de app is geen officieel document.

    Soms vraagt een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs. Neem dan contact op met  de VGZ Alarmcentrale via +31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten misschien zelf moet voorschieten. Of vraag voor vertrek zelf een plastic zorgpas en EHIC bij ons aan via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. U ontvangt binnen 5 werkdagen gratis uw pas thuis.

  • Is mijn zorgpas mijn verzekeringsbewijs?

    Gaat u naar een zorgverlener in Nederland en vraagt deze om een zorgpas? In Nederland heeft uw zorgverlener genoeg aan de informatie in deze app. Hiermee kan uw zorgverlener een declaratie bij ons indienen. U vindt de digitale versie van de zorgpas in de VGZ Zorg app. Deze vindt u onder het kopje 'Verzekering'. Heeft u toch liever een pasje in uw portemonnee? Dan kunt u deze zelf gratis aanvragen in de VGZ Zorg app of op Mijn VGZ.

    Uw officiële, wettelijke bewijs is uw polisblad, maar u heeft dit bijna nooit nodig. Op uw polisblad staat welke verzekering u heeft. Deze informatie staat ook in de VGZ Zorg app en in Mijn VGZ.

    In de VGZ Zorg app vindt u ook informatie die ook op een EHIC (Europese zorgpas) staat. Hiermee kan uw zorgverlener in het buitenland een declaratie bij ons indienen. Het is echter geen officieel document. Soms vraagt een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs. Neem in dat geval contact op met de VGZ Alarmcentrale: +31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten mogelijk zelf moet voorschieten. Of vraag voor vertrek makkelijk zelf een plastic zorgpas en EHIC aan via de VGZ Zorg app of Mijn VGZ.

  • Ik ben nieuw bij VGZ. Wanneer ontvang ik mijn zorgpas?

    Uw VGZ Zorgpas zetten wij na de ingangsdatum van uw polis voor u klaar in de VGZ Zorg app. Zo heeft u hem altijd bij de hand. Heeft u toch liever een pasje in uw portemonnee? Dan kunt u deze zelf aanvragen in de VGZ Zorg app of op Mijn VGZ.

    In de app vindt u ook informatie die op uw European Health Insurance Card (EHIC) staan. Met deze informatie kan een zorgverlener in de meeste landen in Europa een declaratie indienen bij ons. Dit is echter geen officiële EHIC. In de VGZ Zorg app vindt u de digitale informatie van uw zorgpas en EHIC onder het kopje 'Verzekering'. 
  • Ik ben al verzekerd bij VGZ. Ontvang ik in januari een nieuwe zorgpas?

    Zodra uw zorgpas met EHIC (European Health Insurance Card) verloopt, zetten wij de informatie digitaal klaar in de VGZ Zorg app. Deze vindt u onder het kopje 'Verzekering'.  Wilt u liever een zorgpas in uw portemonnee? Deze kunt u zelf gratis aanvragen via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. U ontvangt een nieuwe zorgpas binnen 5 werkdagen thuis.  
  • Mijn zorgpas is kwijt/gestolen. Wat moet ik doen?

    Geen zorgen. U vindt uw digitale zorgpas ook in de VGZ Zorg app. Onder het kopje 'Verzekering'. In Nederland heeft uw zorgverlener hier genoeg aan. Met deze informatie kan uw zorgverlener een declaratie bij ons indienen.  

    Ook staat de informatie van uw EHIC in de app. Maar dit is geen officieel bewijs van verzekering. Soms vraagt een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs. Neem dan contact op met de VGZ Alarmcentrale via + 31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf mogelijk moet voorschieten. Bel dit nummer ook altijd als u (dringende) zorg nodig heeft. 

    Liever een plastic zorgpas met EHIC mee op reis? Vraag deze voor vertrek bij ons aan via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app.  

  • Ik heb een zorgpas gevonden. Wat moet ik doen?

    U kunt de pas vernietigen. De verzekerde zal zelf een nieuwe zorgpas aanvragen. U hoeft de pas niet naar ons op te sturen.