10 tips voor een positieve mindset

Positief blijven is belangrijk. Zeker nu. We geven je 10 tips voor meer positivi-tijd. Met inzichten vanuit de psychologie. Want een positief gevoel, zorgt voor een gezonder leven. 


Tip 1: Bedenk oplossingen

‘Coping’ is hoe je omgaat met situaties. Wat het best werkt, is ‘probleemgerichte coping’. Dat betekent: oplossingen verzinnen. Je voelt je dan het best.

Tip 2: Stel jezelf vragen

Minder fijne gedachten. Daar kun je wat aan doen. Want heb je zo’n gedachte, stel jezelf dan enkele vragen. Klopt het wel wat ik denk? En zou ik het ook positief kunnen zien? Helpt vaak!

Tip 3: Weerbaar zijn
Wanneer ben je weerbaar? Dat heeft met 3 dingen te maken: zie ‘problemen’ als uitdagingen, ga er actief mee aan de slag en vertrouw op je eigen kunnen! Dat maakt je positiever.

Tip 4: Kijk naar wat goed gaat
Misschien wel het belangrijkste inzicht. Kijk vooral naar wat goed gaat. Wat helpt, is elke dag 3 dingen opschrijven die goed gaan. Daar word je blij van. En bovendien creatiever en socialer.

Tip 5: Gebruik humor
Ondanks alles is er toch altijd wel iets grappigs. Ook aan jezelf. Lach erom. Je maakt dan ‘gelukshormonen’ aan: serotonine en endorfine. Die geven een betere stemming en minder stress.  

Tip 6: Zorg voor regelmaat
Ok, misschien een beetje saai. Maar dat hoeft niet. Want je voelt je juist goed bij regelmaat. Bij een vaste dagindeling. Houd daarom regelmaat in je leven.

Tip 7: Blijf gezond
Je weet natuurlijk wat dat inhoudt: gezond eten, veel bewegen en voldoende slapen. Dat is niet alleen gezond voor je lichaam maar ook goed voor je geest. Het geeft je meer veerkracht.

Tip 8: Mindful leven
Nog een stapje verder dan mindfulness: mindful leven. Een open, nieuwsgierige houding, met acceptatie van wat is. Dan leef je prettiger en kun je bijvoorbeeld beter focussen.

Tip 9: Zoek naar zingeving
Wat maakt het meest gelukkig? Niet veel geld of erkenning, maar zingeving. Het gevoel bij te dragen aan iets belangrijks. Dan kan van alles zijn, in het hier en nu of meer dan dat. Op jouw manier.

Tip 10: Samen met anderen
Steun kan je enorm helpen. Steun van familie, vrienden of collega´s. Het verbetert je weerstand en je voelt je prettiger. Hou daarom contact. Ga bijvoorbeeld samen buiten sporten.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord