Zorgkostenfactuur

Een zorgkostenfactuur ontvangt u als u geld van ons krijgt of als u een bedrag aan ons moet betalen. Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen over de zorgkostenfactuur.

Veelgestelde vragen


  • Waarom heb ik een zorgkostenfactuur ontvangen?

    Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis of een GGZ instelling maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of u nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we u een factuur. 

  • Ik mis informatie op de zorgkostenfactuur. Hoe kan dat?

    U ontvangt een zorgkostenfactuur van ons omdat u zorgkosten heeft gemaakt. Het kan zijn dat u geld van ons krijgt, of dat u een bedrag moet betalen. Bekijk uw zorgkostenfactuur in Mijn VGZ of in de VGZ Zorg app onder het kopje ‘facturen’.  
  • Waarom is mijn declaratie afgewezen?

    Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van uw zorgnota kunt u bekijken in Mijn VGZ onder het kopje ‘verbruikte zorg’. 
    Gebruikt u de VGZ Zorg app? Log dan in en ga op het startscherm naar 'Declaratieoverzicht'. Kies nu 'verbruikte zorg'

  • Kan mijn afgewezen declaratie alsnog vergoed worden? 

    Wat vervelend dat uw declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vindt u een opsomming van de redenen die het vaakst voorkomen:  

    • Uw declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld.
    • Uw verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor uw zorgkosten.
    • U heeft nog een openstaand eigen risico.
    • U betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage.
    • U heeft nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg.
    • De zorgverlener die u heeft behandeld heeft geen contract bij VGZ.
  • Waarom krijg ik nu nog een factuur voor eigen risico van vorig jaar?

    Het kan zijn dat we uw declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor u kunnen aanmaken. We beoordelen uw declaratie dan opnieuw. 
    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijgt u binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op uw rekening. 
  • Kan ik een kopie van de zorgkostenfactuur per post ontvangen?

    Ontvangt u onze post digitaal? Dan kunt u de kopie van de zorgkostenfactuur zelf opzoeken. U vindt uw zorgkostenfactuur dan in Mijn VGZ en in de VGZ Zorg app.
    Wilt u de kopie toch per post ontvangen? Bel dan naar 0900-8490 (gebruikelijke belkosten) om uw kopie op te vragen. Binnen 5 tot 7 dagen heeft u de kopie van de zorgkostenfactuur in huis.
     
  • Waarom staan er meerdere zorgverleners op mijn factuur?

    We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. Daarop kunnen nota’s staan van meerdere zorgverleners. We vinden het zonde om voor iedere behandeling een nieuwe factuur te versturen. Ook kunnen we op deze manier verschillende bedragen met elkaar verrekenen.
Meer uitleg over de zorgkostenfactuur
Herkent u de zorgkosten niet? Of wilt u weten waarom u kosten heeft gemaakt? Bekijk dan de volgende pagina. 
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord