Vragen over de zorgkostenfactuur

Een zorgkostenfactuur ontvang je als je geld van ons krijgt of als je een bedrag aan ons moet betalen. Hier vind je antwoorden op vragen over de zorgkostenfactuur en declaraties.
Veelgestelde vragen
  • Een zorgkostenfactuur ontvang je als je geld van ons krijgt of als je een bedrag aan ons moet betalen. Op deze pagina vind je antwoorden op vragen over de zorgkostenfactuur.
  • Het klopt dat niet alle informatie op de zorgkostenfactuur staat. Vanwege privacy mogen wij helaas niet alles tonen. De specificatie van de zorgnota kun je bekijken in Mijn VGZ onder het kopje ‘Mijn zorgverbruik’

    Gebruik je de VGZ app? Log dan in en ga op het startscherm naar 'Declaratieoverzicht'. Kies nu 'verbruikte zorg'

  • Dat kan verschillende redenen hebben.

    De reden kan zijn, dat je informatie over de zorgkosten niet meer samen op één overzicht (Zorgkostenfactuur) ontvangt. Voor de kosten die je zorgverlener direct bij ons declareert, ontvang je de Zorgkostenfactuur. Wanneer je zelf een declaratie indient, dan ontvang je een Uitkomst declaratie. De bedragen verrekenen wij niet meer met elkaar. Op deze manier proberen we de informatie zo duidelijk mogelijk voor je te maken. De Zorgkostenfactuur en de Uitkomst declaratie vind je onder ‘Facturen’ in de VGZ app of Mijn VGZ.

    Een reden kan ook zijn dat wij een rekening van een zorgverlener nog niet hebben ontvangen.

  • Wat vervelend dat je declaratie is afgewezen. Dit kan meerdere redenen hebben. Hieronder vind je een opsomming van de redenen die het vaakst voorkomen:  

    • Je declaratie is niet juist of onvolledig ingevuld.
    • Je verzekeringspakket heeft geen vergoeding voor de zorgkosten.
    • Je hebt nog een openstaand eigen risico.
    • Je betaalt voor deze zorg een eigen bijdrage.
    • Je hebt nog geen toestemming (machtiging) voor vergoeding van deze zorg.
    • De zorgverlener die je heeft behandeld heeft geen contract bij VGZ.
  • Het kan zijn dat we je declaratie onterecht hebben afgewezen. Is dit het geval? Bel ons, zodat wij een correctieverzoek voor je kunnen aanmaken. We beoordelen de declaratie dan opnieuw.

    Wijzen we de declaratie weer af? Dan krijg je binnen 10 werkdagen van ons een telefoontje of we sturen een brief. Als wij de declaratie toch vergoeden, staat het bedrag binnen 10 werkdagen op je rekening.

  • Veel zorgverleners wachten wat langer met het versturen van de rekening. Zo kunnen ze de rekening voor alle behandelingen in 1 keer naar ons opsturen. Een ziekenhuis maakt bijvoorbeeld na maximaal 120 dagen de rekening op en stuurt deze naar ons. Wij verwerken de rekening en bekijken of je nog een bedrag hiervoor moet betalen. Als dat zo is, sturen we je een factuur.
  • We versturen zorgkostenfacturen op vaste momenten. Daarop kunnen nota's staan van meerdere zorgverleners. We vinden het zonde om voor iedere behandeling een nieuwe factuur te versturen. Ook kunnen we op deze manier verschillende bedragen met elkaar verrekenen.
  • Ontvang je onze post digitaal? Dan kun je de kopie van de zorgkostenfactuur zelf opzoeken. Je vindt je zorgkostenfactuur dan in Mijn VGZ en in de VGZ app.
    Wil je de kopie toch per post ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Meer uitleg over de zorgkostenfactuur
Herkent u de zorgkosten niet? Of wilt u weten waarom u kosten hebt gemaakt?