Zorgpas

Een zorgpas is persoonsgebonden. Op de zorgpas staan uw burgerservicenummer (BSN) en klantnummer van VGZ. Deze gegevens gebruikt een zorgverlener om declaraties te sturen. Een zorgverlener kan dus naar uw zorgpas vragen. 

Vanaf 2020 is de zorgpas standaard digitaal 

Vanaf 2020 ontvangt u niet meer een zorgpas met EHIC (Europese zorgpas) thuis. Ook niet als uw huidige pas is verlopen. In de VGZ Zorg app staan de gegevens van uw zorgpas én EHIC. U vindt deze informatie onder het kopje 'Verzekering'. Vraagt een zorgverlener in Nederland om uw zorgpas? Dan is het tonen van informatie in de app voldoende. U heeft dus geen fysieke pas in Nederland nodig.

De informatie in de app over de EHIC is geen officieel document. Het komt voor dat een zorgverlener in het buitenland de informatie in de app niet accepteert. Neem in dat geval contact op met de VGZ Alarmcentrale via +31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf mogelijk moet voorschieten. Of vraag voor vertrek zelf een fysieke EHIC bij ons via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. Uw pas ontvangt u binnen 7 dagen gratis thuis.

VGZ Zorg app downloaden

Maakt u nog geen gebruik van de VGZ Zorg app? Download deze dan direct in de App Store of de Google Play Store. 

Zorgpas aanvragen

Heeft u liever een fysieke zorgpas met EHIC? Dan kunt u deze eenvoudig zelf aanvragen via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. Uw pas ontvangt u binnen 7 dagen gratis thuis.

Veelgestelde vragen over de zorgpas

Wilt u meer weten over de zorgpas? Bekijk dan de antwoorden bij onze veelgestelde vragen hieronder.

  • Er is iets veranderd in mijn situatie. Is mijn pasje nog geldig?

    Het is altijd goed om veranderingen snel aan ons door te geven. Als de verandering ook te maken heeft met uw zorgpas, dan wordt uw digitale zorgpas in de VGZ Zorg app aangepast. Een nieuw adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dit doet de gemeente voor u.
  • Wat staat er op de achterkant van mijn zorgpas?

    Achterop uw zorgpas staat de European Health Insurance Card (EHIC). Met deze informatie kan uw zorgverlener een declaratie bij ons indienen. In de VGZ Zorg app vindt u deze informatie digitaal. Dit is geen officiële EHIC. Het komt voor dat een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs vraagt en de digitale informatie niet accepteert. Neem in dat geval contact op met  de VGZ Alarmcentrale via +31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten misschien zelf moet voorschieten. Of vraag voor vertrek zelf een fysieke EHIC bij ons aan via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. U ontvangt binnen 7 dagen gratis uw pas thuis.
  • Is mijn zorgpas mijn verzekeringsbewijs?

    Gaat u naar een zorgverlener in Nederland en vraagt deze om een zorgpas? In Nederland heeft uw zorgverlener genoeg aan de informatie in deze app. Hiermee kan uw zorgverlener een declaratie bij ons indienen. U vindt de digitale versie van de zorgpas in de VGZ Zorg app. Deze vindt u onder het kopje 'Verzekering'. Zo heeft u hem altijd bij de hand. Heeft u toch liever een pasje in uw portemonnee, dan kunt u deze zelf gratis aanvragen in de VGZ Zorg app of op Mijn VGZ.

    Uw officiële, wettelijke bewijs is uw polisblad, maar u heeft dit bijna nooit nodig. Op uw polisblad staat welke verzekering u heeft. Deze informatie vindt u ook in de VGZ Zorg app en in Mijn VGZ.

    In de VGZ Zorg app vindt u ook informatie die ook op een EHIC (Europese zorgpas) staat. Hiermee kan uw zorgverlener in het buitenland een declaratie bij ons indienen. Het is echter geen officiële EHIC. Het komt voor dat een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs vraagt en de informatie in de app niet accepteert. Neem in dat geval contact op met  de VGZ Alarmcentrale. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Dit kan er voor zorgen dat u de kosten zelf niet hoeft voor te schieten. Of vraag voor vertrek zelf een fysieke EHIC bij ons aan in de VGZ Zorg app of op Mijn VGZ.

     
  • Ik ben nieuw bij VGZ. Wanneer ontvang ik mijn zorgpas?

    Uw VGZ Zorgpas zetten wij na de ingangsdatum van uw polis voor u klaar in de VGZ Zorg app. Zo heeft u hem altijd bij de hand. Heeft u toch liever een pasje in uw portemonnee, dan kunt u deze zelf aanvragen in de VGZ Zorg app of op Mijn VGZ.

    In de app vindt u ook informatie die op uw European Health Insurance Card (EHIC) staan. Met deze informatie kan een zorgverlener u in de meeste landen in Europa een declaratie indienen bij ons. Dit is echter geen officiële EHIC. In de VGZ Zorg app vindt u de digitale informatie van uw zorgpas en EHIC onder het kopje 'Verzekering'. 
  • Ik ben al verzekerd bij VGZ. Ontvang ik in januari een nieuwe zorgpas?

    Zodra uw zorgpas met EHIC (European Health Insurance Card) verloopt, zetten wij de informatie digitaal klaar in de VGZ Zorg app. Deze vindt u onder het kopje 'Verzekering'. Hiervoor hoeft u niets te doen. Wilt u liever een zorgpas thuis ontvangen? Dan kunt u deze zelf gratis aanvragen via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app. U ontvangt een nieuwe zorgpas binnen 7 dagen thuis.  
  • Mijn zorgpas is kwijt/gestolen. Wat moet ik doen?

    Geen zorgen! U vindt deze informatie ook in de VGZ Zorg app onder het kopje 'Verzekering'. In Nederland heeft uw zorgverlener hier genoeg aan. Met deze informatie kan uw zorgverlener een declaratie bij ons indienen.  

    Ook staat de informatie van uw EHIC in de app. Dit is echter geen officieel bewijs van verzekering. Het komt het voor dat een zorgverlener in het buitenland wel om een officieel bewijs vraagt en de informatie uit de app niet accepteert. Neem in dat geval contact op met de VGZ Alarmcentrale via + 31 40 297 55 50. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Zo voorkomt u dat u de kosten zelf mogelijk moet voorschieten. Bel dit nummer ook altijd als u (dringende) zorg nodig heeft. Liever een fysieke zorgpas met EHIC mee op reis? Vraag deze voor vertrek bij ons aan via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app.  

  • Ik heb een zorgpas gevonden. Wat moet ik doen?

    U kunt de pas vernietigen. De verzekerde zal zelf een nieuwe zorgpas aanvragen. U hoeft de pas niet naar ons op te sturen.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord