Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

VGZ Legt Uit: Zo kopen wij zorg in


Een brood kopen, een bank of misschien wel een huis. We weten allemaal hoe dat ongeveer werkt. Maar zorg? Zorg kopen wij in bij zorgverleners. Gaat u bijvoorbeeld naar uw huisarts? Dan is dat consult door ons ingekocht. Dat betekent dat wij met uw huisarts afspraken hebben gemaakt over kwaliteit en prijs. Zo doen we dat met alle zorgverleners, zoals ziekenhuizen en fysiotherapeuten. Onze zorginkoper Saïd Zarroy vertelt u hier graag meer over.

Afspraken over goede én betaalbare zorg

Saïd Zarroy werkt al 14 jaar als zorginkoper bij VGZ. Vanuit zijn thuiswerkplek in Utrecht vertelt hij dat zijn werk vooral draait om het maken van afspraken. “Wij maken afspraken met heel veel zorgverleners. Dat doen wij om ervoor te zorgen dat onze verzekerden goede zorg krijgen als zij dat nodig hebben. En om ervoor te zorgen dat zij niet meer betalen dan echt nodig is. Hoe scherper we inkopen, hoe minder premie wij hoeven te vragen van onze verzekerden. Zo houden we de zorg betaalbaar. Voor iedereen.”

Saïd werkt als ‘Inkoper Farmacie’. Met andere woorden: Saïd houdt zich bezig met het inkopen van medicijnen bij apotheken en fabrikanten. “We hebben in Nederland 2000 apotheken”, vertelt Saïd. “En met al die apotheken maken wij afspraken. Over welke medicijnen ze leveren, welke begeleiding ze geven en wat dat kost.”

In gesprek met heel veel apotheken

Zo gaan Saïd en zijn collega’s in gesprek met groepen apotheken. Zo’n groep bestaat soms uit meer dan 300 apotheken. Samen wordt er gekeken welke zorg er geleverd wordt en tegen welke prijs. Maar het draait niet alleen om de centen. “Er worden ook afspraken gemaakt om de verzekerden beter te helpen. Om zo goed mogelijk begeleiding te geven. Of om te kijken hoe patiënten het gebruik van medicijnen juist kunnen afbouwen.”

Saïd vertelt hoe dat bijvoorbeeld gaat met antidepressiva: “Er zijn patiënten die heel lang antidepressiva gebruiken. Terwijl ze eigenlijk al over hun depressie heen zijn. Daar gaan we met elkaar over in gesprek. Hoe voorkom je nou dat patiënten onnodig lang medicatie gebruiken?”

Daar kan tijdens het inkopen van de zorg een afspraak over worden gemaakt. “Een apotheek kan in de gaten houden hoelang een medicijn wordt gebruikt. En tijdig helpen met het afbouwen. Zodat de patiënt geen onnodige bijwerkingen heeft. En er geen onnodige zorgkosten worden gemaakt.”

Om tafel met apothekers, inkopers én adviseurs

De gesprekken met apotheken voert Saïd samen met collega-zorginkopers. Maar soms ook met medisch adviseurs van VGZ. “Dat zijn ook artsen en apothekers, “ weet Saïd. “En die echt verstand van zaken hebben.”

Een medisch adviseur helpt bij het opstellen van de afspraken. “De adviseur kijkt bijvoorbeeld naar de behandelrichtlijnen. Wat zijn de laatste wetenschappelijke studies op dit gebied? Dankzij deze kennis kun je het gesprek gewoon veel effectiever voeren.“

“Aan de andere kant moeten wij ook niet proberen om precies dezelfde kennis te hebben als de zorgverlener,” beseft Saïd zich. “Ons past hier een bescheiden rol.”

Een portemonnee met heel veel euro’s

Saïd is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid. Met het inkopen van zorg gaat het om een portemonnee van miljarden euro’s. Soms zijn er dan ook pittige gesprekken. “Het is ook wel af en toe armpje drukken. Dan gaat het over de centen. Dan wordt er hard onderhandeld, dat gebeurt ook. Zeker.”

Maar gelukkig gaat Saïd altijd met een lach naar zijn werk. “Het leukste aan het werk vind ik de contacten die je opdoet. Je hebt met heel veel apothekers te maken, met huisartsen en met fabrikanten. Het is zo’n dynamische wereld. Dat maakt dat het interessant blijft om hierin te werken.”

Zorg inkopen door het jaar heen

Het inkopen van zorg heeft elk jaar een vaste planning. Saïd vertelt graag hoe dat er precies uitziet.

  • In januari en februari schrijven we ons inkoopbeleid. Dit is een document waarin we opschrijven wat onze plannen zijn voor komend jaar. Dus: wat willen we gaan inkopen, waar willen we op focussen? Wat willen we ook niet doen? Wat kunnen zorgverleners van ons verwachten?

  • Op 1 april publiceren we het inkoopbeleid op onze website.

  • Daarna beginnen de gesprekken met de zorgverleners op gang te komen.

  • Augustus, september en oktober zijn hele spannende maanden voor ons. We willen dan zo veel mogelijk contracten afsluiten. Omdat we op 1 november bekend willen maken wie wij gecontracteerd hebben. Zodat verzekerden precies weten waar ze volgend jaar terecht kunnen.
Profiel
Saïd Zarroy
Senior Zorginkoper
40 jaar
Utrecht
Getrouwd
2 zoons van 3,5 en 1,5
Werkt bij VGZ vanaf 2005