Wachtlijstbemiddeling

Zodat u sneller geholpen wordt

Vindt u het vervelend om lang te wachten op een behandeling in bijvoorbeeld een ziekenhuis? Onze zorgadviseurs helpen u graag om uw wachttijd te verkorten. In 7 van de 10 gevallen vinden zij een andere zorgverlener waar u eerder geholpen wordt. Natuurlijk met dezelfde kwaliteit.

Wilt u wachtlijstbemiddeling aanvragen?

Dat kan gemakkelijk via ons online formulier.

Persoonlijk advies

Bel 088-1311611 Bel 088 - 131 16 11
werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

  1. U vraagt telefonisch of online wachtlijstbemiddeling aan bij VGZ
  2. U krijgt een persoonlijke zorgadviseur die voor u aan de slag gaat
  3. Uw zorgadviseur bespreekt met u welke voorkeuren u heeft. Bijvoorbeeld hoe ver u wilt reizen voor uw behandeling.
  4. Uw zorgadviseur belt met uw huidige zorgverlener om te kijken of u eerder terecht kunt voor uw afspraak of behandeling
  5.  


  1. Uw zorgadviseur onderzoekt bij welke passende zorgaanbieder(s) u sneller terecht kunt
  2. Uw zorgadviseur neemt binnen twee werkdagen contact op om het advies met u door te spreken
  3. Uw zorgadviseur probeert u minimaal twee opties te geven. Zodat u vervolgens zelf een goede keuze kunt maken.

 

Aan wachtlijstbemiddeling zijn geen kosten verbonden. Ook als u niet bij VGZ verzekerd bent, kunt u gebruikmaken van onze wachtlijstbemiddeling.

Ieder jaar maken ruim 15.000 verzekerden gebruik van hun Zorgadviseur

 

 

Wachtlijstbemiddeling

Voor welke behandelingen is wachtlijstbemiddeling mogelijk?

  • Een afspraak (consult) bij een medisch specialist
  • Diagnostiek (onderzoeken)
  • Opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • Dagbehandeling Behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

Onze verzekerden beoordelen onze zorgadviseurs gemiddeld met een 8,2!

Wanneer kunt u gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling?

Met zorgaanbieders hebben wij afgesproken dat zij binnen de wachttijden van de Treeknorm zorg verlenen. Als u niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend. Is de wachttijd volgens u te lang? Maak dan gebruik van wachtlijstbemiddeling. Dit kan ook als de wachttijd binnen de Treeknorm valt.

Wat is een te lange wachttijd?

    • Geneesmiddelen
    • Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek.

    • Huisarts
    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.

    • Paramedisch hulpverlener
    • Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist).

    • Eerste gesprek ziekenhuis
    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.

    • Diagnose of indicatie
    • In 80% van de gevallen hebt u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.

    • Mondzorg
    • Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen.

    • Polikliniek
    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.

    • Opname ziekenhuis
    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.

    • Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
    • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
    • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.
  • Verpleging en verzorging
    Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.

    Wijkverpleging
    Hebt u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kunt u hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig hebt. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval u onverwacht extra zorg nodig hebt.

    Wat kunnen onze zorgadviseurs voor u doen?

    Mantelzorg

    De mantelzorger-test

    Veel mensen weten niet dat ze mantelzorger zijn. Bij VGZ krijgt u ruime vergoedingen voor mantelzorg. Bent u mantelzorger?

    Test of u mantelzorger bent

    Second Opinion

    Second Opinion

    Twijfelt u aan de diagnose of de behandeling van uw medisch specialist? Wij helpen u bij de aanvraag voor een second opinion.

    Vergelijk en Kies

    Een zorgverlener vinden

    Met de Zorgzoeker kunt u gemakkelijk online een zorgverlener in uw woonplaats vinden.

    Met hart voor zinnige zorg