Wachtlijstbemiddeling

Onze zorgadviseurs helpen om
sneller geholpen te worden

U wilt zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze zorgadviseurs helpen u graag om uw wachttijd te verkorten. In 7 van de 10 gevallen vinden zij een andere zorgverlener die u eerder helpt. Natuurlijk met dezelfde kwaliteit.

U kunt wachtlijstbemiddeling aanvragen voor:

  • Zorg in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
  • Verpleging en verzorging thuis 

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

  • U neemt contact met ons op en een persoonlijke zorgadviseur gaat voor u aan de slag
  • We informeren bij uw zorgaanbieder of u eerder terechtkunt
  • Of we gaan op zoek naar een andere passende zorgaanbieder
  • Wij nemen contact op met ziekenhuizen, zelfstandig behandelcentra, GGZ-instellingen of thuiszorgorganisaties
  • Is afstand geen probleem? Dan kijken we ook verder weg. Ook in het buitenland.

Wachtlijstbemiddeling is een gratis service van VGZ en gaat nooit ten koste van andere patiënten.

Landelijke normen voor wachttijd

Landelijk zijn maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de Treeknorm afgesproken. Wordt u binnen deze tijd niet geholpen? Dan is er een te lange wachttijd en kunt u ons om hulp vragen. Controleer eerst of uw wachttijd buiten de norm valt voordat u contact met ons opneemt voor wachtlijstbemiddeling.

  • Bekijk de landelijke normen per zorgsoort (Treeknorm)

    Geneesmiddelen

    • Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek. 

    Huisarts

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

    Paramedisch hulpverlener

    • Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist). 

    Eerste gesprek ziekenhuis

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

    Diagnose of indicatie

    • In 80% van de gevallen heeft u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken. 

    Mondzorg

    • Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen. 

    Polikliniek

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 

    Opname ziekenhuis

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken. 

    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

    • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken. 

    Verpleging en verzorging

    • Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.

    Wijkverpleging

    Heeft u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kunt u hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval u onverwacht extra zorg nodig heeft.

     

Zo neemt u contact op

Wij zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer: 088 - 131 16 11. Wilt u liever dat wij u bellen? Dan kan. Klik op de knop hieronder.

Impact van corona

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. Zo heeft het virus ook invloed op onze dienstverlening. Wij leggen u graag uit wat dit voor uw zorg kan betekenen:

Heeft u andere vragen over het coronavirus? Bekijk hier de vragen die verzekerden ons stellen naar aanleiding van het coronavirus.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord