Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Hulp bij verkorten van wachttijd

Staat u op een wachtlijst en wilt u sneller geholpen worden? Neem dan contact op met onze zorgadviseurs. Zij kunnen kijken of u in een ander ziekenhuis of kliniek eerder terechtkunt. Dit kan in Nederland zijn, maar ook in het buitenland. In 7 van de 10 gevallen lukt het om een zorgverlener te vinden die u eerder helpt.

Zo werkt wachtlijstbemiddeling

  1. U raadpleegt de Zorgzoeker

    In onze Zorgzoeker ziet u direct of uw zorgverlener een contract met ons heeft. U kunt ook opzoeken of er vergelijkbare zorgverleners in de buurt zijn waar u eerder terecht kunt. Lukt het u niet om een zorgverlener in de buurt te vinden met een korte wachttijd? Dan helpen wij u graag bij het zoeken.
  2. U neemt contact op

    Een persoonlijke zorgadviseur bekijkt uw situatie en wensen. U kunt wachtlijstbemiddeling aanvragen voor zorg in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum (ZBC), geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of thuiszorg (verpleging en verzorging).
  3. Wij selecteren de zorgverlener(s)

    Wij selecteren één of meerdere zorgverleners waar u sneller geholpen kunt worden en die goed bij uw wensen passen. Bij uw huidige zorgverlener kunnen wij de wachttijd niet verkorten.
  4. U ontvangt de mogelijkheden

    Wij nemen contact met u op en bespreken de mogelijkheden. U beslist zelf welke mogelijkheid u kiest.
Wachtlijstbemiddeling is een gratis service van VGZ en gaat nooit ten koste van andere patiënten.

Antwoord op veelgestelde vragen

Voordat u contact met ons opneemt raden wij u aan om onderstaande antwoorden op veelgestelde vragen te bekijken.

  • Wachten op een behandeling is meestal niet prettig. Toch kunnen zorgverleners niet iedereen tegelijk helpen. Om dit zo eerlijk mogelijk te regelen hebben we landelijk afspraken gemaakt over wachttijden. Dit noemen we de Treeknorm.

    Hieronder vindt u een overzicht van die afspraken per zorgsoort of situatie. Valt uw wachttijd buiten de afspraak? Dan helpen wij u bij het zoeken naar een zorgverlener met een kortere wachttijd.

    Landelijke normen per zorgsoort (Treeknorm)

    Geneesmiddelen

    • Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek.

    Huisarts

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.

    Paramedisch hulpverlener

    • Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist).

    Eerste gesprek ziekenhuis

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht.

    Diagnose of indicatie

    • In 80% van de gevallen heeft u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken.

    Mondzorg

    • Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen 1 uur geholpen.

    Polikliniek

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken.

    Opname ziekenhuis

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken.

    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

    • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken.
    • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken.
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken.
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken.

    Verpleging en verzorging

    • Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.

    Wijkverpleging

    Heeft u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kunt u hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval u onverwacht extra zorg nodig heeft.

  • Helaas kunnen wij de wachttijd bij uw huidige behandelaar niet verkorten. In de meeste gevallen kunnen we u wel helpen door een andere zorgverlener met een kortere wachttijd te vinden. Bel daarvoor met onze zorgadviseurs op 088 - 131 16 11. Gaat het om een spoedgeval? Neem dan contact op met uw huisarts.
  • Ja, dat is in de meeste gevallen mogelijk. U heeft recht op 1 second opinion per aandoening per kalenderjaar. Heeft u advies nodig bij welk ziekenhuis of bij welke medisch specialist u terecht kunt voor een second opinion? Dan helpen onze zorgadviseurs u graag. U kunt dit ook in overleg met de behandelaar die u nu heeft bepalen.
  • Wij kunnen ons voorstellen dat het vervelend voor u is als uw huisarts geen verwijzing geeft voor een second opinion. U kunt eerst proberen om het gesprek aan te gaan met uw huisarts. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtenfunctionaris van uw huisartsenpraktijk. Als u onder behandeling bent bij een medisch specialist, mag uw behandelaar de verwijzing voor een second opinion ook zelf uitschrijven.
  • Elk jaar maken we samen met zorgverleners afspraken over de zorg. Uw zorgverlener houdt zelf bij hoeveel behandelingen hij nog kan uitvoeren binnen die afspraken. Wilt u weten of uw zorgverlener het omzetplafond heeft bereikt? Neem dan contact op met uw zorgverlener. En als een zorgverlener bij ons heeft gemeld dat het zorgplafond is bereikt, ziet u dat ook terug in de Zorgzoeker.
  • Ja, dat mag. Maar u heeft hiervoor wel een verwijzing van uw behandelend specialist nodig. Anders komt u misschien voor onnodige kosten te staan. Bent u door uw behandelend specialist verwezen voor een MRI binnen hetzelfde ziekenhuis? En moet u lang wachten op uw afspraak? Dan kunt u het beste hierover in gesprek gaan met uw behandelaar.

Hulp nodig? Wij staan voor u klaar

Staat uw vraag niet bij de veelgestelde vragen? Neem dan contact met ons op. We staan op verschillende manieren voor u klaar.

Contact Direct wachtlijstbemiddeling aanvragen

Via dit digitale formulier vraagt u snel en makkelijk wachtlijstbemiddeling aan. Onze zorgadviseurs gaan met uw vraag aan de slag en nemen dan contact met u op.

  • Geen wachtrij
  • Geen belkosten
  • Op elk moment contact opnemen

Klantenservice icon Bellen

We helpen u graag telefonisch. Bel met onze zorgadviseurs via 088 - 131 16 11.

Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 uur en 13.00 uur.