Hulp bij verkorten wachttijd

U wilt zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze zorgadviseurs helpen graag om uw wachttijd te verkorten. In 7 van de 10 gevallen vinden zij een andere zorgverlener die u eerder helpt. Natuurlijk met dezelfde kwaliteit.

Zo werkt wachtlijstbemiddeling

  1. U neemt contact op

    Een persoonlijke zorgadviseur inventariseert uw situatie en wensen. U kunt wachtlijstbemiddeling aanvragen voor zorg in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum, geestelijke gezondheidszorg (GGZ) of thuiszorg (verpleging en verzorging).
  2. Wij zoeken naar zorgverlener

    We informeren bij uw zorgverlener of u eerder terechtkunt. Of we gaan op zoek naar een andere passende zorgverlener.
  3. Wij selecteren zorgverlener(s)

    Als u niet eerder terecht kunt nemen wij contact op met andere ziekenhuizen, zelfstandig behandelcentra, GGZ-instellingen of thuiszorgorganisaties. Is afstand geen probleem? Dan kijken we ook verder weg. Ook in het buitenland.
  4. U ontvangt de mogelijkheden

    Wij nemen contact met u op en bespreken de mogelijkheden. U beslist zelf welke mogelijkheid u kiest.
Wachtlijstbemiddeling is een gratis service van VGZ en gaat nooit ten koste van andere patiƫnten.

Direct antwoord op uw vraag

Hieronder vindt u alvast antwoorden op vragen die veel voorkomen als het gaat om wachtlijstbemiddeling. Staat de informatie die u zoekt er niet tussen? Dan kunt u natuurlijk contact opnemen met de zorgadviseurs.

  • Wat zijn redelijke wachttijden binnen de zorg?

    Wachten op een behandeling is meestal niet prettig. Toch kunnen zorgverleners niet iedereen tegelijk helpen. Om dit zo eerlijk mogelijk te regelen hebben we landelijk afspraken gemaakt over wachttijden. Dit noemen we de Treeknorm.

    Hieronder vindt u een overzicht van die afspraken per zorgsoort of situatie. Valt uw wachttijd buiten de afspraak? Dan helpen wij u bij het zoeken naar een zorgverlener met een kortere wachttijd.

    Landelijke normen per zorgsoort (Treeknorm)

    Geneesmiddelen

    • Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek. 

    Huisarts

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

    Paramedisch hulpverlener

    • Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist). 

    Eerste gesprek ziekenhuis

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

    Diagnose of indicatie

    • In 80% van de gevallen heeft u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken. 

    Mondzorg

    • Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen. 

    Polikliniek

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 

    Opname ziekenhuis

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken. 

    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

    • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken. 

    Verpleging en verzorging

    • Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.

    Wijkverpleging

    Heeft u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kunt u hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval u onverwacht extra zorg nodig heeft.

     
  • Kunnen jullie iets doen aan de wachttijd bij de behandelaar die ik nu heb?

    Helaas kunnen wij de wachttijd bij uw huidige behandelaar niet verkorten. In de meeste gevallen kunnen we u wel helpen door een andere zorgverlener met een kortere wachttijd te vinden. Bel daarvoor met onze zorgadviseurs op 088 - 131 16 11. Gaat het om een spoedgeval? Neem dan contact op met uw huisarts.
  • Heeft mijn zorgverlener een contract? Zo niet: waar kan ik dan wel snel terecht?

    In onze Zorgzoeker ziet u direct of uw zorgverlener een contract met ons heeft. U kunt ook opzoeken of er vergelijkbare zorgverleners in de buurt zijn waar u eerder terecht kunt. Lukt het u niet om een zorgverlener in de buurt te vinden met een korte wachttijd? Dan helpen wij u graag bij het zoeken. Bel daarvoor met onze zorgadviseurs op 088 - 131 16 11.
  • Mag ik voor een second opinion naar een andere zorgverlener?

    Ja, dat is in de meeste gevallen mogelijk. U heeft recht op 1 second opinion per aandoening per kalenderjaar. Heeft u advies nodig bij welk ziekenhuis of bij welke medisch specialist u terecht kunt voor een second opinion? Dan helpen onze zorgadviseurs u graag. U kunt dit ook in overleg met de behandelaar die u nu heeft bepalen.
  • Wat kan ik doen als mijn huisarts geen verwijzing wil geven voor een second opinion?

    Wij kunnen ons voorstellen dat het vervelend voor u is als uw huisarts geen verwijzing geeft voor een second opinion. U kunt eerst proberen om het gesprek aan te gaan met uw huisarts. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de onafhankelijke klachtenfunctionaris van uw huisartsenpraktijk. Als u onder behandeling bent bij een medisch specialist, mag uw behandelaar de verwijzing voor een second opinion ook zelf uitschrijven.
  • Hoe kan ik zien of mijn zorgverlener het omzetplafond heeft bereikt?

    Elk jaar maken we samen met zorgverleners afspraken over de zorg. Uw zorgverlener houdt zelf bij hoeveel behandelingen hij nog kan uitvoeren binnen die afspraken. Wilt u weten of uw zorgverlener het omzetplafond heeft bereikt? Neem dan contact op met uw zorgverlener. En als een zorgverlener bij ons heeft gemeld dat het zorgplafond is bereikt, ziet u dat ook terug in de Zorgzoeker.
  • Mijn specialist verwijst mij voor een MRI in een ziekenhuis. Mag ik die MRI dan ook in een ander ziekenhuis laten uitvoeren?

    Bent u door uw behandelend specialist verwezen voor een MRI binnen hetzelfde ziekenhuis? En moet u lang wachten op uw afspraak? Dan kunt u het beste hierover in gesprek gaan met uw behandelaar. Als u de MRI bij een ander ziekenhuis laat maken, betaalt u de kosten namelijk meestal zelf.

Zo neemt u contact op

Wij zijn van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur bereikbaar op telefoonnummer: 088 - 131 16 11. Wilt u liever dat wij u bellen? Dan kan. Klik op de knop hieronder.

Het is momenteel erg druk. Het duurt daarom langer tot u iemand aan de telefoon krijgt. Als we u vervolgens niet direct kunnen helpen laat ook ons advies helaas langer op zich wachten. Onze excuses voor het ongemak. Onze zorgadviseurs vinden het belangrijk om iedereen goed te helpen. En voor iedere vraag de tijd te nemen.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord