Hoe Albert Heijn de ‘lekker in je vel wijzer’ bedacht om leidinggevenden en Supermarktmanagers binnen Albert Heijn te wijzen op alle interventie-mogelijkheden voor medewerkers.

Wij gingen in gesprek met Xandra Kruidenier en Saskia Egtberts. Beiden werkzaam bij Albert Heijn. Een mooi gesprek tussen een Manager Compensation & Benefits (aandachtsgebied gezondheid) en een Supermarktmanager.

Xandra heeft met haar team de ‘lekker in je vel wijzer’ bedacht om leidinggevenden en Supermarktmanagers binnen Albert Heijn te wijzen op alle interventie-mogelijkheden voor medewerkers. Saskia kon vervolgens vanuit haar rol als Supermarktmanager gebruik maken van deze wijzer. Een boeiend gesprek met deze collega’s die elkaar nog nooit ontmoet en gesproken hadden. Maar nu met elkaar in gesprek gaan over deze oplossing.  

In gesprek met Xandra
Xandra vertel, wat is de 'lekker in je vel' wijzer en waarom is deze ontwikkeld?

Xandra: We hebben ontzettend veel interventies voor medewerkers. Oplossingen voor diegenen die preventief aan de slag willen tot diegenen die ziek zijn en hulp nodig hebben. We zochten naar een manier om al deze beschikbare interventies beter onder de aandacht te brengen, zodat leidinggevenden in gesprekken met medewerkers direct passende interventies kunnen aanbieden. De 'Lekker in je vel wijzer' is een digitaal, interactief document dat informatie geeft over het aanbod van interventies en hoe medewerkers hier gebruik van kunnen maken. Het klinkt misschien simpel, maar een oplossing hoeft ook niet altijd ingewikkeld te zijn.   

Wanneer is de wijzer uitgerold en kun je iets zeggen over de resultaten?
Xandra: Ongeveer een jaar geleden hebben we de ‘Lekker in je vel wijzer’ verspreid via ons intranet. Daarnaast hebben we de wijzer als een e-learning via ons learning platform aangeboden. Sindsdien zien we dat interventies meer preventief worden ingezet door leidinggevenden. Wat ook het doel was! Of we de wijzer verder gaan ontwikkelen? Nee, voorlopig niet, aangezien hij momenteel precies doet wat ‘ie moet doen. Wél blijven we hem steeds up-to-date houden natuurlijk met nieuwe of aangepaste interventies.
Xandra Kruidenier
Manager Compensation & Benefits
Saskia Egtberts
Supermarktmanager
In gesprek met Saskia
Saskia, hoe heb jij de 'Lekker in je vel wijzer' ontvangen?
Saskia: Ik was er positief door verrast. Vaak wil ik tijdens een gesprek een medewerker wijzen op een vitaliteitsoplossing. Maar ik ken ze natuurlijk ook niet allemaal uit mijn hoofd. Dan zeg ik vaak ‘ik kom erop terug’ of ‘ik zoek het even op’. Zo kan je niet direct een medewerker helpen en is het moment weer voorbij. De ‘Lekker in je vel wijzer’ is daar nu echt handig voor. 

Hoe gebruik je de wijzer in gesprekken met medewerkers?
Saskia: Ik gebruik de wijzer vooral in gesprekken met medewerkers die frequent verzuimen of preventief aandacht nodig hebben. Het is een handig hulpmiddel om direct passende interventies aan te bieden. En wat mij opvalt is dat medewerkers bij het zien van het overzicht van alle oplossingen vaak verbaasd en positief verrast zijn dat de werkgever hen zo wil helpen. 

Kun je een concreet voorbeeld geven van hoe de wijzer heeft geholpen?
Saskia: Laatst had ik een gesprek met iemand die niet zo lekker in haar vel zat. Letterlijk, want ze kampte met fysieke klachten. 
Door de wijzer kwam zij in aanraking met verschillende oplossingen. Zo ging zij een gesprek aan met een arbo-deskundige en werd geholpen door een leefstijlcoach. Die hielp haar beter te bewegen en vooral om dat ook vol te houden. Hierdoor voelde ze zich gehoord én ondersteund. Ze is zich hierdoor veel beter gaan voelen. En nog steeds sport ze nu regelmatig. Dat is toch fantastisch?  

Heb je nog andere voorbeelden?
Saskia: Een jonge collega had al langere tijd last van psychische problemen. Maar vond het heel moeilijk erover te praten. En ze vond het al helemaal moeilijk om over een oplossing na te denken. Door de gesprekken en de oplossingen die te vinden waren op de wijzer, heeft zij uiteindelijk hulp gezocht. Mede door de Lekker in je vel wijzer kreeg ze de juiste hulp en haar situatie verbeterde zienderogen. Heel mooi om te zien! Tuurlijk is het niet de wijzer die haar problemen oploste, maar de wijzer hielp haar wel de eerste stap te zetten om hulp te zoeken. 

Heb jij nog tips voor andere managers?

Saskia: Ga altijd het gesprek aan met je medewerkers. Dat is echt niet altijd makkelijk. Maar een luisterend oor doet iedereen goed. Niet iedereen heeft gelijk altijd een oplossing nodig natuurlijk. Maar als die behoefte er wel is, is het heel fijn dat je die oplossingen op een presenteerblaadje hebt. Maak dus een duidelijk overzicht van alle interventies die aangeboden kunnen worden. De ‘Lekker in je vel wijzer’ heeft echt al een aantal medewerkers aan een oplossing geholpen! 

Aan de slag met vitaliteit binnen je organisatie

Gezond werkgeverschap

Gezond werkgeverschap

Gezonde medewerkers, die gelukkig zijn binnen en buiten hun functie. Daar helpt VGZ je als werkgever graag bij. Laat je inspireren over thema’s zoals o.a. werkstress, hybride werken en diversiteit en inclusie.

Workshops, trainingen en interventies

Werken aan een gezonde organisatie met vitale medewerkers? Coöperatie VGZ heeft een breed aanbod aan workshops, trainingen en interventies die je medewerkers kunnen helpen. Denk bijvoorbeeld aan het programma ‘pijnvrije rug’ of een werkplek check-up. Veel oplossingen kun je inzetten vanuit het vitaliteitsbudget. 

Andere thema's binnen Gezond werkgeverschap

Een keer verder praten?

Over het stimuleren van beweging in je organisatie, of misschien wel een heel ander thema? We gaan graag met je in gesprek.