Zo herken en voorkom je een verstoorde werk-privébalans

Door al dat hybride werken is de balans tussen werk en privé voor veel mensen helemaal anders dan een paar jaar geleden. Soms werken mensen een deel van de week alleen in huis. Met isolatie en eenzaamheid als valkuilen. En soms juist in een huis vol mensen, wat weer voor hele andere uitdagingen zorgt. Wat kun je als werkgever doen om een verstoorde werk-privébalans te herkennen? En wat kun je doen om medewerkers hierbij te helpen?

Hoe herken je een goede en een verstoorde balans?

Goede werk-privé balans

  • Een medewerker bereikt doelen, zowel privé als op werk
  • Een medewerker is betrokken bij zowel werk als gezin
  • Een medewerker is tevreden
  • Een medewerker heeft veel energie en is emotioneel stabiel

Verstoorde werk-privé balans

  • Een medewerker is minder productief en vergeet afspraken
  • Een medewerker is sneller geïrriteerd thuis en op het werk
  • Een medewerker verliest interesse
  • Een medewerker ervaart stress en heeft weinig energie

Zes tips voor leidinggevenden

Tip 1
Neem zelf contact op met je werknemers. Af en toe een belletje met de vraag: ‘hoe gaat het met je?’ kan al heel veel doen. 
Tip 2
Investeer in het ‘wij-gevoel’, door te praten over hoe werknemers bijdragen aan de organisatie. En hoe het behalen van organisatiedoelen hen helpt.
Tip 3
Faciliteer een goede werkplek. Help medewerkers bij de keuze en de aanschaf van bijvoorbeeld een goed bureau voor thuis.
Tip 4
Ga na of de werkzaamheden duidelijk en haalbaar zijn. Vraag hier actief naar.
Tip 5
Geef ruimte binnen kaders: geef grenzen aan, maar moedig autonomie in uitvoering aan.
Tip 6
Zet aan tot kleinschalige digitale ontmoetingen tussen werknemers.
Bron: TNO en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in augustus 2020.

Meer inspiratie over een goede werk-privé balans

Gelukkige medewerker

Tips voor medewerkers

Wat kun je als werknemers zélf doen voor een goede werk-privébalans? Deze 4 tips helpen medewerkers op weg.
Spiekbrief één-op-één gesprekken

Eén op één gesprekken

Maak tijd vrij voor een goed gesprek met een medewerker. Hoe ga je het gesprek aan? Bekijk onze spiekbrief eens.
Milou Hartelman over werkstress

Is werkstress altijd slecht?

Milou Hartelman, HR-specialist - ging op zoek naar het antwoord. Ze deelt wat ze tot nu toe geleerd heeft.

Een keer verder praten?

Over hoe je je medewerkers optimaal kunt ondersteunen bij een goede balans tussen werk en privé? Of misschien wel iets heel anders. We gaan graag in gesprek.

Stuur een bericht

Vul het contactformulier in. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

Plan een videogesprek

Plan zelf een videogesprek in op een moment dat het jou uitkomt.

Bel met uw contactpersoon

Al bekend bij VGZ? Je vaste contactpersoon staat altijd voor je klaar.