Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren
Zo herkent en voorkomt u geldproblemen

Zo herkent en voorkomt
u geldproblemen

Financieel fitte medewerkers zijn productiever en gelukkiger.
Dat zien we graag! Helaas blijkt uit onderzoek van NIBUD
dat bij 3 op de 5 bedrijven mensen werken met geldproblemen. 
Hebben medewerkers zorgen over geld? Dan heeft dat
invloed op het werk en hun privéleven. Het herkennen
en voorkomen ervan kan veel stress schelen. Maar hoe
herkent u medewerkers met geldzorgen? En hoe gaat
u een goed gesprek hierover aan? 

Hoe herkent u een financieel fitte medewerker en een medewerker met geldzorgen?

Signalen financieel fitte medewerker

  • Een medewerker is productief
  • Een medewerker is flexibel
  • Een medewerker voert werkzaamheden aandachtig uit
  • Een medewerker is langdurig inzetbaar
  • Een medewerker kan keuzes voor de toekomst maken. Zoals een extra opleiding volgen.

Signalen geldzorgen bij medewerker

  • Een medewerker vraagt vaak om meer te werken
  • Een medewerker meldt zich regelmatig ziek
  • Een medeweker vraagt om vooruitbetaling vakantiegeld
  • Een medewerker is oververmoeid en vergeetachtig
  • U ontvangt als werkgever een informatieverzoek voor loonbeslag

Nog meer signalen op tijd herkennen? Gebruik de Nibud Signaalkaart.

5 tips voor HR-professionals

Tip 1

Ga zelf het gesprek over geld aan. Op tijd hulp bieden helpt medewerkers weer sneller financieel in balans te zijn.

Tip 2

Bereid het gesprek goed voor. Wat wilt u weten? Verplaats u in uw medewerker. En zorg voor een veilig gevoel, zodat de medewerker erover durft te vertellen.

Tip 3

Open het gesprek met een gespreksstarter, een vraag om een gesprek te beginnen. ‘Ik zie dat je de laatste tijd meer uren werkt, mag ik je daar iets over vragen?’ Nibud biedt handige middelen om hierbij te helpen, zoals de Gesprekshandreiking.

Tip 4

Is hulp binnen de organisatie niet mogelijk? Verwijs door naar de juiste hulp. De Nederlandse Schuldhulproute zet ook kanalen als Geldfit.nl en de Landelijke telefoonlijn (0800-8115) in om mensen te helpen.

Tip 5

Regelmatig praten over geldzaken en geldzorgen helpt. Volg het gesprek daarom op met een checkgesprek. Hoe gaat het nu? Wat vond de medewerker van de ondersteuning?

Meer inspiratie over financieel fit

Geldzorgen op de werkvloer

Hulp bij geldzorgen op de werkvloer

Met elkaar in gesprek gaan over geldzaken is belangrijk, maar niet altijd makkelijk. HR-specialist Milou Hartelman deelt haar tips.
Budgetcoach

Orde aanbrengen met een budgetcoach

De budgetcoach helpt met het aanbrengen van structuur in de financiële administratie. Zo krijgt uw medewerker weer grip op de situatie.

Een keer verder praten?

Over hoe u uw medewerkers zo goed mogelijk ondersteunt bij het voorkomen van geldzorgen? Of misschien wel iets heel anders. We gaan graag met u in gesprek.

Stuur een bericht

Vul het contactformulier in. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

Plan een videogesprek

Plan zelf een videogesprek in op een moment dat het u uitkomt.

Bel met uw contactpersoon

Al bekend bij VGZ? Uw vaste contactpersoon staat altijd voor u klaar.