Cultuurconnectie gaat diabetes type 2 te lijf samen met VGZ

René de Kok is commercieel manager van Cultuurconnectie, de brancheorganisatie voor cultuureducatie, amateurkunst en volksuniversiteitswerk. Cultuurconnectie adviseert en ondersteunt leden onder andere op het gebied van CAO en arbeidsrecht, werkgeverschap en het verbeteren van werkomstandigheden. Toen vorig jaar bleek dat medewerkers binnen de cultuureducatie een verhoogd risico hebben op diabetes type 2, kwam Cultuurconnectie meteen in actie.
Cultuurconnectie is gevestigd in Utrecht. Als brancheorganisatie is het essentieel dat ze weten wat er speelt in de sector. René de Kok, commercieel manager: ‘We hebben intensief contact met onze leden, maar ook met onze samenwerkingspartners zoals VGZ. We werken met een gezamenlijk plan van aanpak aan een gezondere branche. Toen we in 2019 signalen kregen over een verhoogd aantal medewerkers met diabetes type 2, besloten we dat te onderzoeken en campagne te voeren.’

Ook partner in vitaliteit en gezondheid worden?

Ontdek hoe wij ook uw bedrijf en medewerkers vooruit helpen op het gebied van gezondheid en vitaliteit. Vraag vrijblijvend de mogelijkheden aan.

Verhoogde kans op diabetes type 2 in cultuureducatie

René schakelde VGZ in voor advies. Uit de zorgdata van VGZ bleek dat specifiek medewerkers, vrijwilligers en ZZP’ers binnen de cultuureducatie een verhoogd risico hebben op een hoge bloeddruk en hoog cholesterol. Die factoren kunnen leiden tot diabetes type 2. ‘Dat inzicht was nieuw voor ons,’ vertelt René. ‘Hoe het precies komt weten we niet, maar door de afwijking ten opzichte van het landelijk gemiddelde wilden we het wel zo snel mogelijk aanpakken.’

Vitaliteit op de werkvloer

Cultuurconnectie had hiervoor nog weinig ervaring met vitaliteitsprojecten op de werkvloer. René: ‘Campagnes voor een gezonde leefstijl hadden we nog niet echt eerder gevoerd. Het verhoogde diabetescijfer in de cultuureducatie was voor ons een directe aanleiding om er snel mee aan de slag te gaan. Aansluiting bij het Keer diabetes2 om-programma van VGZ is in ieder geval een goede eerste stap geweest.’

‘Maak op basis van harde feiten een plan waarmee je verbeterpunten opstelt.’

René de Kok, commercieel manager Cultuurconnectie

Gezondheidscampagne voor medewerkers, vrijwilligers en ZZP’ers

Cultuurconnectie wilde diabetes type 2 en vitaliteit op de werkvloer actief onder de aandacht brengen bij de medewerkers, vrijwilligers en ZZP’ers van haar leden. ‘We hebben met hulp van VGZ een pakket met middelen samengesteld waarmee onze leden de gezondheid van hun medewerkers kunnen verbeteren.’

Dat pakket bestaat onder meer uit een gezondheidstest via het Niped voor alle werknemers, een gratis kookboek met gezonde recepten en twee workshops met het thema Keer diabetes2 om. René: ‘Het was voor ons daarbij heel belangrijk dat de middelen niet alleen geschikt waren voor medewerkers in vaste dienst, maar ook voor de vrijwilligers en ZZP’ers die in de branche werkzaam zijn.’

HR-professionals enthousiast over workshop

René: ‘De eerste workshop van Keer diabetes2 om was speciaal voor de HR-professionals van onze leden. Hun reacties waren positief. Sommigen herkenden de situaties die geschetst werden. Ze vonden het interessant en gaan nu de vertaalslag maken naar de werkvloer.’ De tweede workshop is bedoeld voor alle leden. Deze kon door de omstandigheden rondom de coronacrisis niet doorgaan, maar vindt later dit jaar plaats.

Verzamel de harde feiten en maak een verbeterplan

Cultuurconnectie is continu in gesprek met VGZ over verdere acties. René: ‘We zijn heel benieuwd naar de resultaten van onze eerste gezamenlijke vitaliteitscampagne. Die zijn binnenkort beschikbaar. Van daaruit bespreken we met VGZ welke vervolgstappen we nemen en waar nog verbeterkansen liggen.’

Of hij een tip heeft voor andere organisaties? ‘Maak op basis van harde feiten een plan waarmee je verbeterpunten opstelt. Wij doen dat onder andere door een goede en intensieve samenwerking met VGZ.’ Die samenwerking richt zich op het belang van preventie, maar ook op actuele aandachtspunten, waaronder de ontwikkeling van een gezamenlijke ‘1,5 meter regel-poster’.

René: ‘Zo hopen we onze leden op de lange termijn steeds verder te kunnen helpen met een goede gezondheid en prettige werksfeer in de beroepspraktijk.’