Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Blog: In 5 stappen naar een hybride werkformule

Hoe geef je richting aan hybride werken als organisatie? Stuur je aan op algemeen geldende richtlijnen of juist niet? Mijn naam is Maaike Klein Ikkink en ik houd mij onder andere bezig met deze vragen binnen VGZ. Als missieleider van een intern experiment over hybride werken, heb ik de afgelopen tijd veel geleerd. Met als belangrijke uitkomst: 5 stappen om tot een succesvolle hybride werkformule te komen. Ik deel ze graag!

Stap 1: bepaal de noodzaak van plaats en tijd

Hoe noodzakelijk is het om het werk op een aangewezen plek uit te voeren? En hoe belangrijk is het voor de organisatie dat het werk op een vast tijdstip gebeurt? Met het antwoord op deze vragen bepaal je de volgende stappen.

Bij VGZ kwamen we er al snel achter dat die noodzaak sterk verschilt per afdeling. Het hangt af van factoren zoals bereikbaarheid en hulpmiddelen die nodig zijn. Dat is niet voor iedere afdeling even belangrijk.

Stap 2: bepaal het doel van plaats- en tijdonafhankelijk werken

Stel vervolgens vast welke voordelen van plaats- en tijdsonafhankelijk werken belangrijk zijn voor de organisatie.

Bij VGZ hebben we bijvoorbeeld 5 uitgangspunten die passen bij onze strategie:

  1. Klimaatbewust reizen
  2. Digital first
  3. People first
  4. Kwaliteit van je tijd op kantoor
  5. Effectief samenwerken.

Deze 5 regels geven richting aan het hybride werken in de praktijk. We hebben aan alle 5 de uitgangspunten ook doelen verbonden, zodat je deze richting kunt vasthouden.

Stap 3: beoordeel of de online werkomgeving goed genoeg werkt

Toen thuiswerken verplicht werd voor alle niet-essentiële beroepen gingen we met z’n allen van een fysieke naar een online werkomgeving. Veel tijd om deze enorme omslag voor te bereiden was er niet.

Bij VGZ hebben we gemerkt dat er heel veel goed ging en door kon gaan. Maar sommige dingen gaan minder vanzelf: sociale activiteiten en spontane ontmoetingen, creativiteit, inspiratie. Medewerkers waren hier echt naar op zoek.

Het is dus belangrijk om uw online werkomgeving te beoordelen op alle onderdelen van het werk. Zo wordt duidelijk voor welk deel de online werkomgeving de fysieke werkomgeving kan overnemen.

Stap 4: heb begrip voor verschillen


In iedere organisatie is er diversiteit. Er zijn verschillen in het soort werk, in afdelingen en in teams. En dan is er nog het individu. Iedereen heeft persoonlijke voorkeuren als het gaat om het combineren van werk en privé. Is er een goed beeld is van de diversiteit in de organisatie? Dan kun je zuiver bepalen hoeveel ruimte je hier in de hybride werkformule voor wilt geven.

 

Ook bij VGZ zien we verschillen. Daarom hebben we besloten om niet voor een “one size fits all” oplossing te gaan. En maken we basisafspraken op teamniveau.

Stap 5: geef aandacht aan belangen die verschillen

Tot slot is het belangrijk om te luisteren. Wat willen medewerkers zelf? En hoe kijkt een leidinggevende ernaar? Deze heeft natuurlijk een andere rol en andere verantwoordelijkheden van waaruit hij of zij denkt. Neem bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor het behalen van afdelingsdoelstellingen. Door open te zijn over en rekening te houden met alle verschillen, ontstaat er ruimte om aan alle belangen tegemoet te komen. Geef teams of individuen ook de ruimte om zelf keuzes te maken. Zo creëer je meteen draagvlak voor de hybride werkformule.

Een hybride werkformule is niet in beton gegoten


Na het doorlopen van deze 5 stappen bent u klaar om een hybride werkformule vast te stellen die bij de organisatie past. Maar vergeet niet: blijf experimenteren en evalueren. In hoeverre kunnen we nu bepalen wat het komende jaar goed werkt? Dat is knap lastig. Toets de hybride werkformule dus regelmatig aan de hand van de 5 stappen.


Daar komt bij dat we nu nog met de zogenoemde “terugkeershock” te maken hebben. Benieuwd wat dit precies is? Antropoloog (Jitske Kramer legt het in deze video uit).


maaike-klein-ikkink

 Door Maaike Klein Ikkink, Missieleider Experiment Hybride Werken
bij Coöperatie VGZ


Benieuwd naar de hybride werkformule van VGZ?

We vertellen u er graag meer over. Het is natuurlijk voor iedere organisatie anders. Maar van elkaars inzichten leren, daar houden we van. Neem gerust contact op.

Stuur een bericht

Vul het contactformulier in. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

Plan een videogesprek

Plan zelf een videogesprek in op een moment dat het u uitkomt.

Bel met uw contactpersoon

Al bekend bij VGZ? Uw vaste contactpersoon staat altijd voor u klaar.