“Soms was ik gewoon te bang om naar bed te gaan”

Eén op de vijf mensen kampt met chronische slaapproblemen. En dat terwijl een goede nachtrust ontzettend belangrijk is. Gerard Oostenbrink (87) weet hoe slaapgebrek een mens kan slopen. “Overdag was ik compleet uitgeput. Soms liep ik dagenlang rond als een zombie”.
Nee, een lange en makkelijke slaper was Gerard nooit. Toch kreeg hij vroeger voldoende slaaprust. Maar naarmate hij ouder wordt, merkt hij dat het steeds lastiger is de slaap te vatten. Het slaaptekort beïnvloedde Gerards hele leven. “Mijn vrouw zat de hele dag opgescheept met een chagrijnige vent. Voor een gezamenlijke activiteit, bijvoorbeeld een bezoekje aan het tuincentrum, had ik vaak geen puf. In plaats daarvan liep ik thuis als een zombie rond.”

Digitale slaapcoach

Na nog een lange, onrustige nacht is voor Gerard de maat vol. Er moet een oplossing komen. Zijn huisarts schrijft slaappillen voor. “De medicatie sloeg heel even aan, maar dat was tijdelijk. De bijwerkingen maakten me alleen maar slomer.” Toen kreeg Gerard ineens een advertentie van Somnio voor zijn ogen. “Dat ik met een slaapcoach aan mijn slaapproblemen kon werken, sprak me enorm aan. En ook dat ik de therapie gewoon thuis, in de luie stoel achter de computer kon volgen.”

Dagboek? Nachtboek!

De volgende dag gaat Gerard al aan de slag. Op de website van Somnio houdt hij dagelijks een online slaapdagboek bij. Daarin beantwoordt hij vragen over zijn slaapgedrag, zoals het tijdstip van naar bed gaan, de duur van de slaap en hoe vaak hij in een nacht wakker werd. “Ik doe dat direct bij het opstaan, elke dag. Het grappige is dat zo'n dagboek al direct een ritme in mijn slaap aanbracht. Om 23 uur onder de wol, en om 7 uur mijn bed uit. Dat gaf al een bepaalde rust.”

"Maar de nachten dat ik niet meer dan twee uur sliep, stapelden zich op. Ik worstelde me letterlijk en figuurlijk door zo’n nacht heen."


Hét grote voordeel van online therapie? “Dat je er niet de deur voor uit hoeft", weet Gerard. “Daarnaast kan ik de therapie in mijn eigen tempo, en werkt het heel eenvoudig. Ik vond het bijvoorbeeld een stuk gemakkelijker dan internetbankieren, haha.”

Einde aan paniek

Na vier consulten rondde Gerard zijn slaaptherapie af. Hij kijkt er nu met brede glimlach op terug. “Een paar maanden geleden was het echt onvoorstelbaar geweest dat ik er nu zo bij zou zitten. Ik voel me veel fitter. Echt een verschil van dag en nacht!”. Ik geniet nu weer voor het eerst sinds tijden van een redelijk goede nachtrust. En overdag kan ik me weer op de klassieke muziek storten, of met mijn vrouw naar het tuincentrum gaan. Zo fijn!”

VGZ vergoedt online slaaptherapie van Somnio

Goede slaap is belangrijk voor uw gezondheid. Daarom helpt VGZ u beter te slapen. Want na een goede nachtrust kunt u doen wat u belangrijk vindt. Heeft u ook slaapproblemen? En wilt u daar onder begeleiding van een slaapexpert aan werken? VGZ vergoedt online slaaptherapie van Somnio vanuit het VGZ Rotterdampakket. Meer weten over onze dit pakket, de vergoeding, of over de slaaptherapie van Somnio? Ga naar de pagina van het VGZ Rotterdampakket.

De optimale slaapomgeving met deze 3 praktische tips

Voor een goede nachtrust moeten alle omstandigheden goed zijn. Zo is uw omgeving van belang, maar ook uw mentale en fysieke situatie spelen een belangrijke rol voor goede slaap. Slaapexpert Winni Hofman geeft u drie handige tips voor de ideale slaapomgeving. Wilt u alle tips ontvangen? Vraag ze gratis aan via de website van VGZ.
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord