Wachtlijstbemiddeling

Zodat u sneller geholpen wordt

Vindt u het vervelend om lang te wachten op een behandeling in bijvoorbeeld een ziekenhuis? Onze zorgadviseurs helpen u graag om uw wachttijd te verkorten. In 7 van de 10 gevallen vinden zij een andere zorgverlener die u eerder helpt. Natuurlijk met dezelfde kwaliteit.

Voor welke behandelingen is wachtlijstbemiddeling mogelijk?

  • Een afspraak (consult) bij een medisch specialist
  • Diagnostiek (onderzoeken)
  • Opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
  • Dagbehandeling Behandeling geestelijke gezondheidszorg (GGZ) 

Wachtlijstbemiddeling aanvragen?

Dat kan gemakkelijk via ons online formulier.

Persoonlijk advies

Bel 088 - 131 16 11
Werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

  1. U vraagt telefonisch of online wachtlijstbemiddeling aan bij VGZ.
  2. U krijgt een persoonlijke zorgadviseur die voor u aan de slag gaat.
  3. Uw zorgadviseur bespreekt met u welke voorkeuren u heeft. Bijvoorbeeld hoe ver u wilt reizen voor uw behandeling.
  4. Uw zorgadviseur belt met uw huidige zorgverlener om te kijken of u eerder terecht kunt voor uw afspraak of behandeling.
  5. Uw zorgadviseur onderzoekt bij welke passende zorgverlener(s) u sneller terecht kunt.
  6. Uw zorgadviseur neemt binnen twee werkdagen contact op om het advies met u door te spreken.
  7. Uw zorgadviseur probeert u minimaal twee opties te geven. Zodat u vervolgens zelf een goede keuze kunt maken.

Wanneer kunt u gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling?

Met zorgverleners hebben wij afgesproken dat zij binnen de wachttijden van de Treeknorm zorg verlenen. Als u niet binnen deze norm wordt geholpen, spreken we van een te lange wachttijd. Bij spoedeisende zorg moet de noodzakelijke hulp zo spoedig mogelijk (binnen enkele uren) worden verleend. Is de wachttijd volgens u te lang? Maak dan gebruik van wachtlijstbemiddeling. Dit kan ook als de wachttijd binnen de Treeknorm valt.

  • Wachttijden volgens de Treeknorm

    Geneesmiddelen

    • Binnen 1 werkdag kunt u uw geneesmiddelen ophalen bij uw apotheek. 

    Huisarts

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen terecht bij uw huisarts. De maximale wachttijd is 3 werkdagen. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

    Paramedisch hulpverlener

    • Binnen 1 week kunt u terecht bij uw paramedisch hulpverlener (bijvoorbeeld uw fysiotherapeut of logopedist). 

    Eerste gesprek ziekenhuis

    • U kunt in 80% van de gevallen binnen 3 weken terecht in het ziekenhuis voor een eerste gesprek. De maximale wachttijd is 4 weken. Voor spoedeisende hulp kunt u direct terecht. 

    Diagnose of indicatie

    • In 80% van de gevallen heeft u binnen 3 weken toegang tot zorgverlening om tot een indicatie of diagnose te komen. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een medisch onderzoek. De maximale wachttijd is 4 weken. 

    Mondzorg

    • Binnen 3 weken kunt u terecht voor een eerste gesprek bij bijvoorbeeld uw tandarts of orthodontist. Binnen 3 weken kunt u terecht voor een behandeling. Bij spoedeisende mondzorg wordt u binnen één uur geholpen. 

    Polikliniek

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 4 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling op de polikliniek waarvoor geen opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 6 weken. 

    Opname ziekenhuis

    • In 80% van de gevallen kunt u binnen 5 weken terecht in het ziekenhuis voor een behandeling waarvoor een opname in het ziekenhuis nodig is. De maximale wachttijd is 7 weken. 

    Geestelijke gezondheidszorg (GGZ)

    • Maximale wachttijd bij aanmelding: 4 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen aanmelding en beoordeling: 4 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en ambulante behandeling: 6 weken. 
    • Maximale wachttijd tussen beoordeling en intramurale behandeling: 7 weken. 

    Verpleging en verzorging

    • Maximale wachttijd voor thuiszorg: 6 weken.

    Wijkverpleging

    Heeft u een indicatie voor wijkverpleegkundige zorg? Dan kunt u hier 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep op doen. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. De wijkverpleegkundige is 24 uur per dag bereikbaar in het geval u onverwacht extra zorg nodig heeft.

     
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord