Niet geleverde pgb-zorg bijhouden in formulier

Deze heftige coronacrisis vraagt om bijzondere maatregelen. Zo ook rond het persoonsgebonden budget (pgb). Komen uw zorgverleners door corona niet? Dan kunt u ze wel door blijven betalen. U moet dit wel goed bijhouden in een speciaal formulier.

Wat zijn hiervoor de belangrijkste voorwaarden? Het gaat om gedeclareerde, niet-geleverde zorg van uw zorgverleners van 1 maart tot in elk geval 1 juli 2020. Stuur het ingevulde formulier uiterlijk 1 augustus 2020 naar ons op. Dat kan via e-mail naar PGBcontact@vgz.nl of per post naar:

VGZ
Postbus 25150
5600 RS Eindhoven

Hoe werkt het?

  • U kunt declaraties van niet-geleverde zorg opsturen als gewone declaraties. U moet daarbij wel bijhouden welke zorg niet geleverd, maar wél betaald is. De formele zorgverlener moet duidelijk op de factuur (rekening) zetten dat het om niet-geleverde zorg gaat. Op de declaratie van de informele zorgverlener hoeft u dit niet te vermelden.
  • Het gaat om gedeclareerde, niet-geleverde zorg van 1 maart tot 1 juli 2020. Als deze maatregel langer gaat duren, zetten we dat op deze webpagina.
  • Geef in het formulier het aantal uren en minuten niet-geleverde zorg per zorgverlener op (zie het schema in het formulier).
  • Vul ook de niet-geleverde uren zorg in op basis van maandbetalingen.
  • Als u verwacht dat door het declareren van niet- en wel-geleverde zorg uw budget binnenkort ‘op’ is, neem dan contact met ons op. Zo voorkomen we dat we niet kunnen uitbetalen, omdat uw budget ‘verbruikt’ is.
  • Het ingevulde registratieformulier voor de periode 1 maart tot 1 juli 2020 stuurt u uiterlijk 1 augustus 2020 op. Dan kan via e-mail naar PGBcontact@vgz.nl of per post naar:
    VGZ
    Postbus 25150
    5600 RS Eindhoven
  • Dit formulier geldt niet voor een zieke zorgverlener waar u een arbeidsovereenkomst mee heeft. Daarvoor kunt u gebruikmaken van de regeling loondoorbetaling bij ziekte via de Sociale Verzekeringsbank.
  • Verleent uw zorgverlener geen zorg die onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) valt, maar zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), Wmo en/of Jeugdwet? Gebruik dan dit andere formulier.
  • Verleent uw zorgverlener zorg vanuit de Zvw én Wlz, Wmo en/of Jeugdwet? Splits dan de declaratie en gebruik dan 2 formulieren per zorgverlener.

Bij verlenging na 1 juli: formulier aanvullen

Misschien loopt de regeling na 1 juli door. Dan kunt u hetzelfde formulier aanvullen en aan het einde van de periode weer insturen.

Let op! Houdt u de niet-geleverde zorg niet bij of levert u het overzicht na de crisis niet aan? Dan gaan wij ervan uit dat alle gedeclareerde zorg gekregen heeft. Is de gedeclareerde zorg niet geleverd? Dan kan dit gevolgen hebben voor de hoogte van het persoonsgebonden budget. Het is daarom belangrijk dat u:

  • de uren gedeclareerde, niet-geleverde zorg per zorgverlener goed bijhoudt in de registratieformulieren.
  • de registratieformulieren goed bewaart, óók nadat de gegevens met ons zijn gedeeld. Wij vragen de formulieren later misschien nog een keer.

Veelgestelde vragen over pgb en het coronavirus

De veelgestelde vragen van onze verzekerden over pgb die via ons loopt (uit de Zorgverzekeringswet - ZVW) hebben wij voor u op een rij gezet. 

Zorgverleners

  • Mijn zorgverlener is ziek, wat moet ik nu doen?

    Het kabinet vraagt alle zorgverleners om zorg te bieden. Controleer de regels van het RIVM of uw zorgverlener bij u kan komen werken.

    Kan uw zorgverlener volgens de regels van het RIVM niet werken? En heeft u een arbeidsovereenkomst met uw zorgverlener? Dan kunt u uw zorgverlener ziek melden via de bekende route. Uw zorgverlener wordt tijdens de ziekteperiode minstens 6 weken doorbetaald en u krijgt een ziekengeldvergoeding.

    U moet zelf vervangende zorg regelen. Als dit niet lukt, neem dan contact met ons op. U kunt ons bellen op telefoonnummer 088 - 131 16 71 (gebruikelijke belkosten).

  • Mijn zorgverlener kan door het coronavirus niet komen werken. Wat kan ik doen?

    De zorg moet door blijven gaan. Probeer eerst uw mantelzorgnetwerk in te schakelen. U kunt ook een vervangende zorgverlener inzetten.

    Als u door het coronavirus zonder zorgverlener komt te zitten, neem dan direct contact met ons op. We zoeken dan samen met u naar een oplossing. U kunt ons bellen op telefoonnummer 088 - 131 16 71 (gebruikelijke belkosten).

Doorbetalen

  • Ik wil vanwege het coronavirus zo min mogelijk mensen in huis. Mag ik mijn zorgverlener - die hierdoor niet kan komen werken - toch doorbetalen?

    Ja, dit mag. Bespreek eerst met uw zorgverlener of dit nodig is. Heeft uw zorgverlener vervangend werk gevonden, dan is doorbetaling niet nodig. Als er geen oplossing is, kunt u uw zorgverleners die door het coronavirus nu geen zorg kunnen leveren, toch doorbetalen. Zo voorkomen we dat zorgverleners tijdens de coronacrisis financiële problemen krijgen.

    De voorwaarde hierbij is dat u zelf bijhoudt welke zorg niet is geleverd, maar wel betaald is. Ook de zorgverlener moet dit aangeven op de declaratie of factuur.

    Gebruik hiervoor het registratieformulier.

  • Mag ik al mijn zorgverleners die door het coronavirus niet kunnen werken toch doorbetalen, dus ook de zelfstandigen en de zorginstellingen?

    Ja, dit geldt voor alle zorgverleners. Uw zorgverlener mag de geplande zorg blijven declareren, ook als hij deze nu niet kan leveren. Dit geldt voor alle soorten zorgovereenkomsten.

    U mag de niet-geleverde zorg doorbetalen onder de volgende voorwaarden:

    • De zorg kan niet op een andere manier geleverd worden. Voorbeeld: begeleiding in groepsverband kan niet tijdelijk te leveren als individuele begeleiding op afstand via telefoon of skype.
    • U heeft een budget vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw ).
    De voorwaarde hierbij is dat u zelf bijhoudt welke zorg niet is geleverd, maar wel betaald is. Als de zorgverlener facturen stuurt, moet dit aangegeven worden op de declaratie/factuur. Gebruik hiervoor het registratieformulier
     
    Let op! Kan uw zorgverlener volgens de RIVM-regels wel komen werken maar zegt hij zelf af, dan mag u niet doorbetalen.
  • Hoeveel uur mag ik mijn zorgverleners doorbetalen?

    U betaalt uw zorgverlener door voor de uren die uw zorgverlener normaal gesproken bij u zou werken. Dit noemen we de ‘verwachte zorg’.

    • Heeft u vaste uren afgesproken? Dan betaalt u de vaste uren door. 
    • Heeft u geen vaste uren afgesproken? Dan betaalt u het aantal uur dat uw zorgverlener de laatste 3 maanden gemiddeld per maand heeft gewerkt. Dit berekent u door de gewerkte uren in januari, februari en maart bij elkaar op te tellen en te delen door 3. 

    Deze uren moeten wel passen bij de uren die uw zorgverlener normaal gesproken werkt. Heeft uw zorgverlener bijvoorbeeld vanwege speciale omstandigheden, zoals ziekte van andere zorgverleners, veel meer gewerkt dan normaal? Bereken dan het gemiddeld aantal uur op basis van de afgelopen 6 tot 12 maanden.

  • Moet ik de facturen voor niet-geleverde zorg op een andere manier aanbieden bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB)?

    Nee, u kunt de facturen en urenbriefjes gewoon indienen zoals u dit gewend bent. U declareert de niet-gewerkte uren als gewerkte uren. Het is wel belangrijk dat u zelf bijhoudt welke zorg er wel en welke zorg er niet geleverd is. Gebruik hiervoor het registratieformulier. Het kan dat wij deze informatie op een bepaald moment bij u opvragen.

Budget

  • Als ik niet-geleverde zorg moet doorbetalen en ik ga betalen voor vervangende zorg, dan kom ik in de problemen met mijn budget. Wat moet ik dan doen?

    Stel: u heeft uw zorgverlener doorbetaald voor niet-geleverde zorg tijdens de coronacrisis. En u gaat betalen voor vervangende zorg. Dan kan het zijn dat uw budget eerder opraakt. Verwacht u dat dit gaat gebeuren? Neem dan contact met ons op. U kunt ons bereiken op telefoonnummer 088 - 131 16 71 (gebruikelijke belkosten).

    Het is wel belangrijk dat u zelf bijhoudt welke zorg er wel en welke zorg er niet geleverd is. Gebruik hiervoor het registratieformulier. Het kan dat wij deze informatie op een bepaald moment bij u opvragen.

Niet geleverde zorg

Vervangende zorg

  • Ik heb vervangende zorg gekregen, wordt deze zorg wel betaald?

    Ja, de vervangende zorg wordt betaald en het geld wordt niet teruggevraagd. Laat wel direct aan ons weten welke vervangende zorg u heeft gekregen, als u dat nog niet heeft gedaan.
  • Mag mijn zorgverlener extra uren werken?

    Als u een verzwaarde zorgvraag heeft, moet u eerst een herindicatie (nieuwe 'beoordeling') aan te vragen bij een wijkverpleegkundige. Neem hiervoor contact met ons op. Verzekeraars en indicatiestellers hebben afspraken gemaakt over de manier waarop deze indicaties worden gesteld. Zie hiervoor de richtlijnen voor indicatiestelling tijdens de coronacrisis, opgesteld door V&VN.

Persoonlijke beschermingsmiddelen

  • Als ik besmet zou raken met het virus kan dat grote gevolgen hebben voor mijn gezondheid. Kan ik persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) krijgen voor mij en mijn zorgverleners?

    Als u of uw zorgverleners volgens de regels van het RIVM beschermde materialen nodig hebben, kunt u die aanvragen. U kunt hiervoor contact opnemen met de regiocoördinator. Kijk voor een overzicht van alle coördinatoren op de website van GGD GHOR.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord