Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat de zorgverzekering wel en niet vergoedt. Daarom hebben wij de vragen van onze verzekerden voor u op een rij gezet.

Bekijk ook onze services voor onze verzekerden tijdens corona.

Direct naar:

Vergoeding, machtiging & eigen risico

Corona is nieuw, dus ook voor uw verzekering. Wat moet u betalen? Wat gebeurt er met uw vergoeding, machtigingen en uw eigen risico? We leggen het hieronder uit.

  • Wat betaal ik voor een vaccinatie tegen corona?

    De vaccinatie kost u niets. U betaalt hiervoor ook geen eigen risico.
  • Worden de kosten van een coronatest vergoed?

    Wat de coronatest u kost, hangt af van waar u deze krijgt. En wie de opdracht geeft. 

    Wat betaalt u voor een coronatest?

    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Sinds 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u van ons toch een rekening na zo'n test? Neem dan contact met ons op. 
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. De werkgever moet de test namelijk betalen. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.
    • Krijgt u een coronatest in het buitenland? Dan vergoeden wij die als de test is aangevraagd door een gezondheidsdienst (GGD) of een huisarts.

    Bekijk meer over vergoedingen van huisartsenzorg en laboratoria.

  • Ik heb corona gehad. Wordt mijn paramedische zorg (zoals fysiotherapie) vergoed?

    Heeft u corona gehad? Dan kan het zijn dat u extra zorg nodig heeft. Deze vergoeden wij uit de basisverzekering tot in ieder geval 1 augustus 2021. De overheid heeft dat besloten.

    Heeft u nog ongebruikt eigen risico? Dan betaalt u wel eigen risico.

  • Wat wordt er bij herstel van corona nu precies vergoed?

    Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als u meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • Diëtetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    Start uw behandeling na 1 november 2020? Dan heeft u een voorafgaande verwijzing nodig.

    Vergoeding voor 6 maanden
    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

     

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.

  • Waarom betaal ik twee keer eigen risico?

    Uw behandeling werd uitgesteld door corona. En nu pakt het ziekenhuis deze weer op. Maar nu moet u nog een keer eigen risico betalen voor de behandeling. Hoe kan dat?

    Ziekenhuizen maken pakketjes van behandelingen

    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC).

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC.

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico

  • Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?

    Geen probleem. Uw eigen risico kunt u bij ons gespreid betalen. Bekijk hoe gespreid betalen werkt.
  • Ik heb met mijn zorgverlener telefonisch contact gehad. Of via beeldbellen. Wat kost dat?

    Heeft u in coronatijd digitaal of telefonisch contact gehad met uw dokter, arts of andere zorgverlener? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Uw zorgverlener rekent er daarom hetzelfde voor. De factuur zal even hoog zijn. 
  • Moet ik langer wachten op toestemming (een machtiging)?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst
    Wij doen ons best net zo snel te reageren als anders. Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is heel makkelijk.  Vraag uw toestemming online aan.

    Post kan langer blijven liggen
    De meeste van onze medewerkers werken vanuit huis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen er alles aan aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) even snel te verwerken als anders. Toestemmingen die per post worden aangevraagd, kunnen wij mogelijk minder snel verwerken. Onze excuses hiervoor.

Ziekenhuis & behandeling

Moet u naar het ziekenhuis voor een behandeling? Of naar een ander zorgverlener. Dan heeft u mogelijk vragen daarover. We hopen die te kunnen hier te kunnen beantwoorden. 

  • Ik sta door corona op een wachtlijst. Wat kan ik doen?

    Wij kunnen u helpen door mee te denken over een oplossing. Zodat u mogelijk eerder wordt geholpen. We staan voor u klaar. 

    Bekijk meer informatie over zorgadvies
  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?

    U kunt de afspraak verzetten. Neemt u contact op met het ziekenhuis. 
    U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met uw ziekenhuis.

    Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.


  • Wat moet ik doen als ik dringend zorg nodig heb?

    Heeft u dringend zorg nodig? Dan kunt u gerust naar het ziekenhuis, de huisarts of de SEH (Spoedeisende Hulp).

    Ziekenhuizen en huisartsen hebben nu weer tijd voor andere patiƫnten. En de kans dat u in het ziekenhuis of bij de huisarts besmet raakt is klein. Er zijn allerlei maatregelen om corona te voorkomen. Maar:

    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u meteen naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

     

Mondkapjesplicht

Het mondkapje is vanaf 26 juni 2021 niet meer overal verplicht. 

  • Waar ben ik wel verplicht een mondkapje te dragen?

    Alleen op plekken waar u geen 1,5 meter afstand kunt houden van andere mensen. Daar moet u nog wel een mondkapje dragen. Bijvoorbeeld:

    • in het OV en op stations
    • in de taxi of veerboot
    • in het vliegtuig en op de luchthaven
    • in het voortgezet onderwijs. 
  • Vergoedt VGZ mondkapjes?

    Wij vergoeden mondkapjes niet. Mogelijk kunt u een vergoeding krijgen via uw werkgever. Of zorgt uw werkgever voor mondkapjes of maskers.

Buitenland

Wordt u ziek in het buitenland? Dan vergoeden wij de ziektekosten. Bekijkt u ook de informatie over vergoedingen in het buitenland.


  • Mijn behandeling in het buitenland is later of eerder dan gepland. Wat kan ik doen?

    U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Worden mijn ziektekosten vergoed als ik naar een land met code geel, oranje of rood ga?

    Gaat u naar een land met code geel, oranje of rood? En wordt u daar ziek? Dan vergoeden wij de kosten. Wat we precies vergoeden hangt af van welke verzekering u heeft. 

    Meer weten over uw verzekering in het buitenland? Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Wordt een hotel vergoed als ik in quarantaine moet?

    Moet u in het buitenland in quarantaine? Wij vergoeden de kosten van uw hotel niet.
  • Ik kan niet terug naar Nederland, maar ik heb wel medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn VGZ en de VGZ Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 

zorgadvies vgz

Hulp & advies bij vragen

Het aantal corona-patiënten neemt gelukkig af. Toch hebben sommige ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

Vrouw neemt op haar gemak haar administratie door.

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

afbeelding van man in ziekenhuisbed

Sneller geholpen worden door wachtlijstbemiddeling

U wilt zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze zorgadviseurs helpen graag om uw wachttijd te verkorten.