Veelgestelde vragen over het coronavirus
Corona houdt ons bijna allemaal bezig. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat de zorgverzekering wel en niet vergoedt. Daarom hebben wij de vragen van onze verzekerden voor u op een rij gezet.
Direct naar:
Vergoeding, machtiging & eigen risico
Mogelijk heeft u vragen over corona en uw zorgverzekering. Wat moet u betalen? Wat gebeurt er met uw vergoeding, machtigingen en uw eigen risico? We leggen het hieronder uit.
-
Wij vergoeden geen speciale consulten bij prikangst. Informeer bij uw GGD. Deze heeft vaak speciale prikangst-uren voor de coronaprik.
Een aantal tips van de GGD:
- Neem iemand mee die u vertrouwt.
- Neem oortjes of een koptelefoon met uw muziek mee.
- Eet en drink vooraf genoeg, dan voelt u zich beter.
-
Wat de coronatest u kost, hangt af van waar u deze krijgt. En wie de opdracht geeft.
Wat betaalt u voor een coronatest?- Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202.
- Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u van ons toch een rekening na zo'n test? Neem dan contact met ons op.
- Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. De werkgever moet de test namelijk betalen. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
- Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico.
- Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.
- Krijgt u een coronatest in het buitenland? Dan vergoeden wij die als de test is aangevraagd door een gezondheidsdienst (GGD) of een huisarts.
-
Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als u meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:
- Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
- Ergotherapie: maximaal 10 uur
- Diëtetiek: maximaal 7 uur
- Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona
Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.
U heeft hiervoor een verwijzing nodig.
Vergoeding voor 6 maanden
De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.
-
Uw behandeling werd uitgesteld door corona. En nu pakt het ziekenhuis deze weer op. Maar nu moet u nog een keer eigen risico betalen voor de behandeling. Hoe kan dat?
Ziekenhuizen maken pakketjes van behandelingen
Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een diagnose behandel combinatie (DBC).Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC.
Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico.Het is soms mogelijk om uw eigen risico gespreid te betalen. Bekijk hoe gespreid betalen werkt.
-
Digitaal aanvragen gaat het snelst
Wij doen ons best net zo snel te reageren als anders. Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is heel makkelijk. Vraag uw toestemming online aan.
Post kan langer blijven liggen
De meeste van onze medewerkers werken vanuit huis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen er alles aan aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) even snel te verwerken als anders. Toestemmingen die per post worden aangevraagd, kunnen wij mogelijk minder snel verwerken. Onze excuses hiervoor.
Buitenland
Wordt u ziek in het buitenland? Dan vergoeden wij de ziektekosten. Bekijkt u ook de informatie over vergoedingen in het buitenland.
-
U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet. Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.
Zet in uw mail:
- Uw klantnummer
- De nieuwe datum van de behandeling
- Het machtigingsnummer, als u dat heeft
-
Gaat u naar een land met code geel, oranje of rood? En wordt u daar ziek? Dan vergoeden wij de kosten. Wat we precies vergoeden hangt af van welke verzekering u heeft.
Meer weten over uw verzekering in het buitenland? Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.
-
U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent.
Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn VGZ en de VGZ Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen.

Hulp & advies bij vragen
Het aantal corona-patiƫnten neemt gelukkig af. Toch hebben sommige ziekenhuizen het heel druk. Misschien sta je daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen je graag!

Hulp met betalen
Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen.

Sneller geholpen worden door wachtlijstbemiddeling
U wilt zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze zorgadviseurs helpen graag om uw wachttijd te verkorten.