Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Veelgestelde vragen over het coronavirus

Corona houdt ons bijna allemaal bezig. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat de zorgverzekering wel en niet vergoedt. Daarom hebben wij de vragen van onze verzekerden voor u op een rij gezet.

Bekijk ook onze services voor onze verzekerden tijdens corona.

Direct naar:

Vergoeding, machtiging & eigen risico

Mogelijk heeft u vragen over corona en uw zorgverzekering. Wat moet u betalen? Wat gebeurt er met uw vergoeding, machtigingen en uw eigen risico? We leggen het hieronder uit.

  • Wij vergoeden geen speciale consulten bij prikangst. Informeer bij uw GGD. Deze heeft vaak speciale prikangst-uren voor de coronaprik.

    Een aantal tips van de GGD:

    • Neem iemand mee die u vertrouwt.
    • Neem oortjes of een koptelefoon met uw muziek mee.
    • Eet en drink vooraf genoeg, dan voelt u zich beter.
  • Wat de coronatest u kost, hangt af van waar u deze krijgt. En wie de opdracht geeft.

    Wat betaalt u voor een coronatest?

    • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202.
    • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u van ons toch een rekening na zo'n test? Neem dan contact met ons op.
    • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. De werkgever moet de test namelijk betalen. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
    • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico.
    • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.
    • Krijgt u een coronatest in het buitenland? Dan vergoeden wij die als de test is aangevraagd door een gezondheidsdienst (GGD) of een huisarts.
    Bekijk meer over vergoedingen van huisartsenzorg en laboratoria.
  • Bij het herstel na corona lijkt ook paramedische zorg een belangrijke rol te spelen. Om te onderzoeken of dat zo is, zit zorg deze tijdelijk in de basisverzekering. Als u meewerkt aan onderzoek, vergoedt de basisverzekering:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • Diëtetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    U heeft hiervoor een verwijzing nodig.

    Vergoeding voor 6 maanden
    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft dan wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

     

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na corona.

  • Uw behandeling werd uitgesteld door corona. En nu pakt het ziekenhuis deze weer op. Maar nu moet u nog een keer eigen risico betalen voor de behandeling. Hoe kan dat?

    Ziekenhuizen maken pakketjes van behandelingen
    Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een diagnose behandel combinatie (DBC). 

    Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC.

    Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico

    Het is soms mogelijk om uw eigen risico gespreid te betalen. Bekijk hoe gespreid betalen werkt. 

  • Digitaal aanvragen gaat het snelst
    Wij doen ons best net zo snel te reageren als anders. Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is heel makkelijk. Vraag uw toestemming online aan.

    Post kan langer blijven liggen
    De meeste van onze medewerkers werken vanuit huis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen er alles aan aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) even snel te verwerken als anders. Toestemmingen die per post worden aangevraagd, kunnen wij mogelijk minder snel verwerken. Onze excuses hiervoor.

Ziekenhuis & behandeling

Moet u naar het ziekenhuis voor een behandeling? Of naar een ander zorgverlener. Dan heeft u mogelijk vragen daarover. We hopen die te kunnen hier te kunnen beantwoorden. 

  • Door corona is het erg druk in ziekenhuizen. Vervelend, als u wacht op een behandeling. We staan graag voor u klaar als u zorgadvies nodig heeft. Maar met de grote drukte is het helaas lastiger om u naar een ander ziekenhuis door te sturen waar u eerder geholpen wordt. De situatie verandert elke dag. Onze tip: check de website van uw ziekenhuis en die van ons regelmatig.

    Bekijk alles over zorgadvies & wachtlijstbemiddeling.

  • Spoed
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u met spoed hulp nodig heeft.

    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Geen spoed
    Neem dan contact op met uw huisarts. Mogelijk kunt u zelf iets doen aan uw klachten. Of kunt u digitaal contact hebben met de huisarts. Bijvoorbeeld met beeldbellen.

Mondkapjesplicht

De corona regels veranderen snel. Voor de regels die nu gelden kunt u het beste op de site van de Rijksoverheid kijken.

  • Om te weten waar u een mondkapje moet dragen, kunt u het best op de site van het de Rijksoverheid kijken. Hier vindt u de laatste regels over mondkapjes.

  • Wij vergoeden mondkapjes niet. Mogelijk kunt u een vergoeding krijgen via uw werkgever. Of zorgt uw werkgever voor mondkapjes of maskers.

Buitenland

Wordt u ziek in het buitenland? Dan vergoeden wij de ziektekosten. Bekijkt u ook de informatie over vergoedingen in het buitenland.


  • U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Gaat u naar een land met code geel, oranje of rood? En wordt u daar ziek? Dan vergoeden wij de kosten. Wat we precies vergoeden hangt af van welke verzekering u heeft. 

    Meer weten over uw verzekering in het buitenland? Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn VGZ en de VGZ Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 

zorgadvies vgz

Hulp & advies bij vragen

Het aantal corona-patiƫnten neemt gelukkig af. Toch hebben sommige ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

Vrouw neemt op haar gemak haar administratie door.

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

afbeelding van man in ziekenhuisbed

Sneller geholpen worden door wachtlijstbemiddeling

U wilt zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze zorgadviseurs helpen graag om uw wachttijd te verkorten.