Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat de zorgverzekering wel en niet vergoedt. Daarom hebben wij de vragen van onze verzekerden voor u op een rij gezet.

Bekijk ook onze services voor onze verzekerden tijdens corona.

Direct naar:

Vergoeding, machtiging & eigen risico

Corona is nieuw, dus ook voor uw verzekering. Wat moet u betalen? Wat gebeurt er met uw vergoeding, machtigingen en uw eigen risico? We leggen het hieronder uit.

  • Ik heb corona gehad. Wordt mijn paramedische zorg (zoals fysiotherapie) vergoed?

    Heeft u corona gehad? Dan kan het zijn dat u extra zorg nodig heeft. Deze vergoeden wij uit de basisverzekering tot in ieder geval 1 augustus 2021. De overheid heeft dat besloten.

    Heeft u nog ongebruikt eigen risico? Dan betaalt u wel eigen risico.

Ziekenhuis & behandeling

Moet u naar het ziekenhuis voor een behandeling? Of naar een ander zorgverlener. Dan heeft u mogelijk vragen daarover. We hopen die te kunnen hier te kunnen beantwoorden. 

  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?

    U kunt de afspraak verzetten. Neemt u contact op met het ziekenhuis. 
    U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met uw ziekenhuis.

    Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.


Mondkapjesplicht

Sinds 1 december 2020 verplicht de overheid iedereen een mondkapje te dragen in publieke ruimtes. Dat geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Maar er zijn uitzonderingen. Hieronder beantwoorden wij uw vragen hierover.

Buitenland

Wordt u ziek in het buitenland? Dan vergoeden wij de ziektekosten. Bekijkt u ook de informatie over vergoedingen in het buitenland.


  • Mijn behandeling in het buitenland is later of eerder dan gepland. Wat kan ik doen?

    U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Worden mijn ziektekosten vergoed als ik naar een land met code geel, oranje of rood ga?

    Gaat u naar een land met code geel, oranje of rood? En wordt u daar ziek? Dan vergoeden wij de kosten. Wat we precies vergoeden hangt af van welke verzekering u heeft. 

    Meer weten over uw verzekering in het buitenland? Bekijk alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Ik kan niet terug naar Nederland, maar ik heb wel medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn VGZ en de VGZ Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 

zorgadvies vgz

Hulp & advies bij vragen

Door corona hebben ziekenhuizen het heel druk. Misschien staat u daarom langer op een wachtlijst. Wij kunnen meedenken over een oplossing. We helpen u graag!

Vrouw neemt op haar gemak haar administratie door.

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

afbeelding van man in ziekenhuisbed

Sneller geholpen worden door wachtlijstbemiddeling

U wilt zo snel mogelijk geholpen worden. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Onze zorgadviseurs helpen graag om uw wachttijd te verkorten.

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Akkoord
Weigeren