Veelgestelde vragen over het coronavirus

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat de zorgverzekering wel en niet vergoedt. Daarom hebben wij de vragen van onze verzekerden voor u op een rij gezet.

Vergoeding, machtiging & eigen risico

Corona is nieuw, dus ook voor uw verzekering. Wat gebeurt er met uw vergoeding, machtigingen en uw eigen risico? We leggen het hieronder uit.

De coronatest

Wat de coronatest u kost, hangt af van waar u deze krijgt. En wie de opdracht geeft. 

Wat betaalt u voor een coronatest?

  • Een test bij de GGD kost u niets. Ook geen eigen risico. Sinds 1 juni kan iedereen met klachten zich laten testen bij de GGD. Bel hiervoor het landelijke afsprakennummer 0800-1202. 
  • Vraagt de huisarts de test voor u aan? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. Krijgt u van ons toch een rekening na zo'n test? Neem dan contact met ons op. 
  • Wordt u getest via uw werkgever? Dan kost u dat niets. Ook geen eigen risico. De werkgever moet de test namelijk betalen. Dat is zo geregeld in de Arbo-wet.
  • Wordt u getest in een instelling voor langdurige zorg? Dan kost u dat niets. U betaalt ook geen eigen risico. 
  • Wordt u getest in het ziekenhuis of bij een bezoek aan de poli? Dan hoort dit bij uw ziekenhuiszorg. Dit vergoeden wij. Maar u betaalt wel eigen risico.
  • Krijgt u een coronatest in het buitenland? Dan vergoeden wij die als de test is aangevraagd door een gezondheidsdienst (GGD) of een huisarts.

Bekijk meer over vergoedingen van huisartsenzorg en laboratoria.

Herstel na corona

Heeft u corona gehad? Dan kan het zijn dat u extra zorg nodig heeft. Deze vergoeden wij uit de basisverzekering tot in ieder geval 1 augustus 2021. De overheid heeft dat besloten.

  • Wat wordt er bij herstel van Corona nu precies vergoed?

    Bij het herstel van Corona blijkt ook paramedische zorg belangrijk. Wij vergoeden uit de basisverzekering het volgende:

    • Fysio- of oefentherapie: maximaal 50 behandelingen
    • Ergotherapie: maximaal 10 uur
    • DiĆ«tetiek: maximaal 7 uur
    • Logopedie: geen maximum voor logopedie na corona

    Houd er rekening mee dat u wel eigen risico betaalt.

    Wij vergoeden deze zorg alleen als u:

    • Een verwijzing van uw huisarts of medisch specialist heeft
    • Start met de zorg binnen 3 maanden na de eerste klachten
    • Meedoet aan onderzoek. Het is belangrijk om te weten hoeveel effect deze zorg heeft na corona. Let op: wilt u niet deelnemen aan onderzoek? Dan geldt bovenstaande vergoeding niet.

    De vergoeding is voor de eerste 6 maanden. Heeft u daarna nog klachten? Dan kunt u nog 6 maanden zorg krijgen. U heeft wel een verwijzing van een medisch specialist nodig.

    Wilt u uitgebreidere informatie over de voorwaarden en vergoedingen? Kijk dan op onze pagina over herstel na Corona.

Twee keer eigen risicio

Uw behandeling werd uitgesteld door corona. En nu pakt het ziekenhuis deze weer op. Maar nu moet u nog een keer eigen risico betalen voor de behandeling. Hoe kan dat?

Ziekenhuizen maken pakketjes van behandelingen

Ziekenhuizen rekenen nooit losse behandelingen af. Ze verzamelen meerdere behandelingen in een pakketje. Zo'n pakketje heet een behandel diagnose combinatie (DBC).

Door corona kan het zijn dat uw behandeling op een later moment plaatsvindt. En dat er een nieuwe DBC start. U betaalt dan mogelijk nog een keer eigen risico voor de nieuwe DBC.

Meer weten? Bekijk deze pagina over eigen risico

  • Ik heb met mijn zorgverlener telefonisch contact gehad. Of via beeldbellen. Wat kost dat?

    Heeft u in coronatijd digitaal of telefonisch contact gehad met uw dokter, arts of andere zorgverlener? Zo'n consult op afstand is gelijk aan een normaal consult. Uw zorgverlener zal er daarom hetzelfde voor rekenen. De factuur zal even hoog zijn. 
  • Moet ik langer wachten op toestemming (een machtiging)?

    Digitaal aanvragen gaat het snelst
    Wij doen ons best net zo snel te reageren als anders. Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is heel makkelijk.  Vraag uw toestemming online aan 

    Post kan langer blijven liggen
    De meeste van onze medewerkers werken vanuit huis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen er alles aan aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) even snel te verwerken als anders. Toestemmingen die per post worden aangevraagd, kunnen wij mogelijk minder snel verwerken. Onze excuses hiervoor.

Wat kunt u zelf doen?

Om de kans op ziek worden voor u en anderen klein te houden kunt u:

  • Uw handen vaak wassen
  • Handgel met alcohol gebruiken
  • Hoesten in uw elleboog
  • Papieren zakdoekjes gebruiken
  • Geen handen schudden
  •  Minimaal 1,5 meter afstand houden van anderen!

Ziekenhuis & behandeling

Moet u naar het ziekenhuis voor een behandeling? Of naar een ander zorgverlener. Dan heeft u mogelijk vragen daarover. We hopen die te kunnen hier te kunnen beantwoorden. 

Dringend zorg nodig

Heeft u dringend zorg nodig? Dan kunt u gerust naar het ziekenhuis, de huisarts of de SEH (Spoedeisende Hulp).
Ziekenhuizen en huisartsen hebben nu weer tijd voor andere patiƫnten. En de kans dat u in het ziekenhuis of bij de huisarts besmet raakt is klein. Er zijn allerlei maatregelen om corona te voorkomen. Maar:

  • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
  • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u meteen naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

 
  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?

    U kunt de afspraak verzetten. Neemt u contact op met het ziekenhuis. 
    U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met uw ziekenhuis.

    Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.


afbeelding van een stel die de administratie doornemen

Hulp met betalen

Heeft u door corona zorgen over uw geldzaken? Vraagt u zich af of u uw zorgverzekering straks nog kunt betalen? We staan klaar om u te helpen. Bijvoorbeeld doordat u kunt betalen in delen. 

Buitenland

Wordt u ziek in het buitenland? Dan vergoeden wij de ziektekosten. 

Land met code oranje
Gaat u naar een land met code oranje (vakantiereizen afgeraden)? En wordt u daar ziek? Dan vergoeden wij de kosten. Wat we precies vergoeden hangt af van welke verzekering u heeft. 

Wij vergoeden uw hotel niet
Moet u in het buitenland in quarantaine? Wij vergoeden de kosten van uw hotel niet.

Bekijk meer informatie over vergoedingen in het buitenland.


  • Mijn behandeling in het buitenland is later of eerder dan gepland. Wat kan ik doen?

    U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Ik kan niet terug naar Nederland, maar ik heb wel medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn VGZ en de VGZ Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord