Coronavirus - Vragen van onze verzekerden

Het coronavirus houdt ons allemaal bezig. En we kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft. Bijvoorbeeld over wat de zorgverzekering wel en niet vergoedt. Daarom hebben wij de vragen van onze verzekerden voor u op een rij gezet.

Betalingen & declaraties

  • Moet ik langer wachten op de betaling van mijn declaratie?
    Digitaal declareren gaat het snelst 
    U wilt natuurlijk niet te lang wachten op de uitbetaling van uw declaratie. Als u uw declaratie digitaal indient verwerken wij deze het snelst. Dit is bovendien heel makkelijk. U kunt online declareren via Mijn VGZ of de VGZ Zorg app.


    Post blijft mogelijk langer liggen

    Onze medewerkers werken zoveel mogelijk thuis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen ons best declaraties zo snel mogelijk te verwerken. Als u uw declaratie per post indient, kan dit langer duren. Onze excuses hiervoor.

  • Wat als ik (straks) mijn premie niet meer kan betalen?
    Heeft u minder inkomen door de gevolgen van het coronavirus? Dan kunt u bij ons de premie en/of zorgkosten in termijnen betalen. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op onze pagina over betalingsregelingen. Direct een betalingsregeling afsluiten? Ga dan naar Mijn VGZ.  

    Tip: wilt u uw premie in termijnen betalen? Wacht dan tot de betaaldatum voorbij is. Daarna kunt u een betalingsregeling afsluiten over het openstaande bedrag. 
     

Vergoedingen & machtigingen

  • Krijg ik een vergoeding als ik op het coronavirus of COVID-19 getest moet worden?
    • Meestal geeft de GGD (Gezondheidsdienst) opdracht voor de test. Als de GGD opdracht geeft, kost dit u niets. 
    • Geeft de huisarts opdracht voor de test (wat bijna nooit gebeurt) dan vergoeden wij de kosten. Dit valt onder de basisverzekering. Het kan wel zijn dat u eigen risico betaalt. 

    Bekijk meer over vergoedingen van huisartsenzorg en laboratoria.

  • Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes of handgel?

    Nee, wij vergoeden geen mondkapjes of handgel. Deze vallen niet onder de basisverzekering of aanvullende verzekering. Volgens het RIVM en de GGD's (gezondheidsdiensten) zijn mondkapjes niet nodig. 

  • Moet ik langer wachten op toestemming (een machtiging)?
    Digitaal aanvragen gaat het snelst
    Wij doen ons best net zo snel te reageren als anders. Als u uw toestemming (machtiging) digitaal aanvraagt verwerken wij deze het snelst. Dit is heel makkelijk.  Vraag uw toestemming online aan 

    Post kan langer blijven liggen
    De meeste van onze medewerkers werken vanuit huis. Zoals het RIVM aanraadt. Maar we doen er alles aan aanvragen voor toestemmingen (machtigingen) even snel te verwerken als anders. Toestemmingen die per post worden aangevraagd, kunnen wij mogelijk minder snel verwerken. Onze excuses hiervoor.

  • Ik heb een verwijzing voor de kaakchirurg nodig. Maar mijn tandarts werkt niet.
    Ook de huisarts, kaakchirurg, medisch specialist of verloskundige mag u een verwijzing geven. Het kan ook zijn dat uw behandeling wordt uitgesteld, als deze geen spoed heeft. 

Ziekenhuis & behandeling

  • Wat moet ik doen als mijn ziekenhuis dicht is? Of als mijn ziekenhuis gedeeltelijk dicht is?

    Het ziekenhuis neemt contact op met patiënten die niet meer terecht kunnen. Uw ziekenhuis zorgt ervoor dat u naar een ziekenhuis in de buurt kunt. Of verzet uw afspraken.

    Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.


  • Hoe weet ik of mijn afspraak in het ziekenhuis doorgaat?
    Dat verschilt per ziekenhuis. Kijkt u daarom op de website van het ziekenhuis.
  • Ik heb dringend zorg nodig. Kan ik wel naar het ziekenhuis of de huisarts?
    Ja, u kunt terecht bij de huisarts, huisartsenpost of SEH (Spoedeisende Hulp). Wacht niet als u spoedeisende hulp nodig heeft. Ziekenhuizen hebben naast de zorg voor coronapatiënten tijd voor andere patiënten. De kans dat u in het ziekenhuis besmet raakt is klein. De ziekenhuizen zorgen daarvoor met allerlei maatregelen.
    • Neemt u eerst telefonisch contact op met de huisarts of huisartsenpost.
    • Alleen als het levensbedreigend is, kunt u rechtstreeks naar de SEH. Lukt dat niet? Bel dan 112.

    Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

     
  • Ik wil niet naar het ziekenhuis waar ik een afspraak heb. Wat moet ik doen?

    U kunt de afspraak verzetten. Neemt u contact op met het ziekenhuis. 
    U kunt bij twijfel altijd contact opnemen met uw ziekenhuis.

    Bekijk meer informatie over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.


  • Mijn behandeling of afspraak in het ziekenhuis gaat niet door. Wat kan ik doen?
    Uw ziekenhuis zegt uw afspraak alleen af als u daardoor geen risico loopt. Wilt u overleggen met ons of heeft u vragen? Neem contact op met onze afdeling Zorgadvies en Bemiddeling. Wij helpen u graag.
  • Kan ik voor chemo naar een ander ziekenhuis?

    Uw zorgverlener zorgt ervoor dat de chemo doorgaat, als dat nodig is. Kan dit niet in het eigen ziekenhuis? Dan zorgt uw zorgverlener dat u in een ander ziekenhuis terecht kunt. 

    Soms wordt een chemokuur uitgesteld
    De chemo verlaagt namelijk de weerstand. En dat verhoogt de kans om corona te krijgen. Wordt uw chemokuur uitgesteld? Dan bespreekt uw zorgverlener dat met u. 

    Lees meer over de gevolgen van corona voor de ziekenhuiszorg.

Buitenland

  • Worden mijn kosten vergoed als ik ziek word in het buitenland?

    Ja, wij vergoeden diverse kosten als u ziek wordt in het buitenland.

    Ook een coronatest wordt vergoed
    Wij vergoeden een coronatest als deze wordt aangevraagd door een huisarts of de GGD. Dat geldt ook in het buitenland.

    Lees alles over vergoedingen in het buitenland.

  • Mijn behandeling in het buitenland is later of eerder dan gepland. Wat kan ik doen?

    U kunt de nieuwe datum van de behandeling aan ons doorgeven als u die weet.  Dat kan per mail via: machtigingenbtl@vgz.nl.

    Zet in uw mail:

    • Uw klantnummer
    • De nieuwe datum van de behandeling
    • Het machtigingsnummer, als u dat heeft
  • Ik kan niet terug naar Nederland, maar ik heb wel medicijnen nodig. Wat kan ik doen?

    U kunt met uw recept naar de apotheek waar u nu bent. 

    Wij raden u wel aan uw declaraties direct in te dienen. Dat kan via Mijn VGZ en de VGZ Zorg app. Als u de rekeningen opspaart tot u thuis bent, kunnen de bedragen behoorlijk oplopen. 

  • Worden mijn kosten vergoed als ik in een hotel in quarantaine moet?
    Kosten van hotelovernachtingen vergoeden wij niet. Heeft u een reisverzekering? Dan vergoedt deze de kosten mogelijk wel.

Overig

  • Wat moet ik doen als ik denk dat ik het coronavirus heb?
    Blijf thuis als u verkoudheidsklachten en/of koorts heeft en ziek uit. Worden de klachten erger? Bel dan uw huisarts.
  • Waar kan ik meer informatie krijgen over het coronavirus?

    U kunt de nieuwste informatie krijgen op de website van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu).

    De overheid heeft ook een speciaal telefoonnummer: 0800 1351. Via dit nummer kunt u ook meer informatie krijgen over het coronavirus. 

Wat kunt u zelf doen?

Om de kans op ziek worden voor u en anderen klein te houden kunt u:

  • Uw handen vaak wassen
  • Handgel met alcohol gebruiken
  • Hoesten in uw elleboog
  • Papieren zakdoekjes gebruiken
  • Geen handen schudden
  •  Minimaal 1,5 meter afstand houden van anderen!
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord