Bij Macaw kan iedereen werken aan zijn vitaliteit en gezondheid

Placeholder

Het klinkt altijd zo mooi: meer vitaliteit in de organisatie brengen. In de praktijk is dit soms toch best lastig. Een van onze partners, Macaw, wist dit op succesvolle wijze te doen met hun vitaliteitsprogramma 2020 Energy. Waarin ook voeding een belangrijke rol speelt. Wij spraken hierover met Ronald van Es, CFO bij Macaw Digital Partner

Onze medewerkers verwachten vaak veel van zichzelf. Ook op het gebied van vitaliteit en gezondheid. Als werkgever hebben we zes jaar geleden die bal opgepakt en een vitaliteitsprogramma opgesteld: 2020 Energy. Zodat iedereen aan zijn eigen vitaliteit en gezondheid kan werken.

Bij Macaw staan onze medewerkers voorop en daarna de klanten. Dit klinkt gek maar tevreden medewerkers leiden tot tevreden klanten. We hebben al lange tijd speciale people managers in dienst die ervoor zorgen dat de medewerkers zich prettig voelen binnen de organisatie. Aandacht voor de mens is iets wat we echt belangrijk vinden.

Ons vitaliteitsprogramma sluit hier perfect op aan. Het is voor iedereen, en op vrijwillige basis. Het programma is gericht op de algehele mentale, emotionele en fysieke gezondheid van de werknemer, en stopt niet bij de deur van kantoor. Voeding is hier belangrijk onderdeel van vanwege het effect op het welzijn. We zagen collega’s steeds bewustere keuzes maken tijdens de lunch en ze namen eigen eten mee omdat de cateraar die gezonde opties niet bood. Daarom hebben we gezocht naar een cateraar die bewust kiest voor verse en gezonde maaltijden vanuit een open keuken.

Onze kok heeft de vrijheid gekregen om te luisteren naar de behoeftes van de medewerkers. Snacks zijn niet ineens verboden, maar de focus ligt op gezonde en lekkere voeding. Van een uitgebreide saladebar tot gratis fruit en verse yoghurt. Voordelen die medewerkers ervaren zijn de regie op de eigen voeding en het respect voor persoonlijke keuzes bijvoorbeeld vanwege een dieet, iemands geloofsovertuiging of aanpassingen vanwege een allergie. Dit draagt bij aan het gezonder zijn en vitaler voelen en is in lijn met mijn wens dat iedereen de ‘beste versie van zichzelf kan zijn’. De waardering is groot en met het vele thuiswerken vanwege corona wordt de lunch op kantoor echt gemist! Een mooier compliment is eigenlijk niet denkbaar.

Het aantal deelnemers aan het programma neemt nog steeds toe, en er wordt bewust gekozen voor gezond. Zelfs collega’s die niet meedoen, hebben wel iets van deelnemende collega’s overgenomen. Als werkgever zien we de gemiddelde Body Mass Index (BMI) en de bloeddruk van medewerkers dalen. Daarnaast draagt het programma bij aan een lager ziekteverzuim en meer bewustwording.

Een aantal tips die ik mee zou willen geven aan andere organisaties als je hiermee start, zijn:

  • Maak het onderdeel van een groter geheel: het DNA van je organisatie
  • Voer geen symboolpolitiek als verban de kroket. Start met bewustwording en leg je medewerkers niets op: dan ontstaat de behoefte om te veranderen uit de mensen zelf.
  • Zet ambassadeurs in zodat het op natuurlijke manier wordt gestimuleerd en gepromoot en het geen HR-programma wordt.
  • Zorg vanaf het begin voor borging van de directie.  

Ons vitaliteitsprogramma draagt nu zelfs bij aan ons imago als werkgever in de markt. Mensen maken dus een bewuste keuze voor Macaw!

 

Over Macaw

Full service digital partner Macaw verzorgt al 25 jaar digital marketing, commerce, data analytics, AI, business applications, collaboration & modern workplace voor haar relaties. 

Meer vitaliteit in uw organisatie? 

Wij denken graag met u mee! Zo organiseerden wij onlangs een webinar over meer beweging in uw organisatie. En wat levert u dat nu precies op?