Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Wees open over sociale veiligheid

Wilt u de sociale veiligheid in uw organisatie vergroten?
Zorg dan voor openheid over dit onderwerp. Dat kan op
verschillende manieren. Een concreet en praktisch instrument
hiervoor is een code voor sociale omgangsvormen. Onderdeel
van deze code zijn basisregels voor communicatie in de
organisatie. HR kan deze code opstellen, beheren en
uitdragen als vorm van goed werkgeverschap. Wat staat
erin (en wat niet)? En hoe zorgt u dat de code breed
gedragen wordt? 

Een code laat zien waar de organisatie voor staat

Een code voor sociale omgangsvormen geeft iedereen in de organisatie duidelijkheid. De code laat zien: dit vinden wij in onze organisatie belangrijk. Hier staan wij voor. De code draagt daardoor bij aan de ‘groepsidentiteit’. En n heeft alleen al daardoor waarde. Ook is de code een meetlat voor het doen en laten van medewerkers. Er zijn zo geen misverstanden mogelijk over wat wel en wat niet kan. Bovendien draagt deze code bij aan het gesprek over sociale veiligheid.

 

Wat zet u in een code?

Sommige organisaties hebben een code voor ‘bescherming tegen ongewenste omgangsvormen’. Daarin staat dat discriminatie, pesten en seksuele intimidatie in de organisatie niet mogen plaatsvinden. Ook beschrijft de code hoe de organisatie hiermee omgaat.

Een code kan nog een stap verder gaan. Deze kan ook aangeven wat juist wél gewenste omgangsvormen zijn. Bijvoorbeeld dat er respect is voor onderlinge verschillen. En dat alle medewerkers evenveel waard zijn en meetellen. Zo’n code laat meer zien waar de organisatie precies voor staat: dit zijn wij.

Aandacht voor sociale veiligheid vragen kan ook op andere manieren. VGZ deelde bijvoorbeeld het spel Makeda uit onder medewerkers. Dit spel helpt medewerkers bewust te worden van het belang van diversiteit en respect voor elkaar.

 

Hoe brengt u de code onder de aandacht?

Hoe zorgt u ervoor dat u de code regelmatig onder de aandacht brengt? En dat deze wordt gesteund door een grote groep medewerkers? Dat kan op allerlei manieren.

  • Laat topmanagers van de organisatie de code ondertekenen. Zo geven zij aan dat zij deze actief ondersteunen en belangrijk vinden.
  •  Zorg ervoor dat de code goed te vinden is. Een opvallende plek op het intranet van de organisatie helpt hierbij. En breng ‘m bijvoorbeeld eens onder de aandacht in een nieuwsbericht.
  • Interview de raad van bestuur of een vertrouwenspersoon over specifieke onderdelen uit de code.  Wat betekent volgens hen bijvoorbeeld respectvol met elkaar omgaan?
  • En tot slot: geef het goede voorbeeld. Als het management niet communiceert volgens de regels, dan denken de werknemers dat zij dat ook niet hoeven te doen.

Basisregels voor communicatie

Een goede code bevat ook basisregels voor communicatie in de organisatie. Deze regels maken de communicatie in uw organisatie effectiever. En vergroten de sociale veiligheid van uw medewerkers. Bij deze basisregels kunt u bijvoorbeeld denken aan:

  • Respecteer verschillen, maar vraag ook respect voor uw eigen mening.

  • Toon begrip voor de ander, maar vraag ook begrip voor uzelf.

  • Toon interesse in de ander, bijvoorbeeld door open vragen te stellen en te herhalen in uw eigen woorden.

  • Controleer of u uw gesprekspartner heeft begrepen.

  • Stel open vragen en vermijd gesloten vragen (ja-/nee-vragen).

  • Gebruik geen onduidelijke boodschappen, wees helder in wat u bedoelt.

  • Het gaat niet alleen om wat u zegt, maar ook hoe u het zegt. Zorg ervoor dat dit in balans is. En past bij het onderwerp en de situatie.

  • Wees eerlijk. Zeg ook eerlijk als u iets (nog) niet weet. Of als u iets niet wilt of kunt zeggen.

Een keer verder praten?

Over sociale veiligheid, of misschien wel een heel ander onderwerp? We gaan graag met u in gesprek.

Stuur een bericht

Vul het contactformulier in. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

Plan een videogesprek

Plan zelf een videogesprek in op een moment dat het u uitkomt.

Bel met uw contactpersoon

Al bekend bij VGZ? Uw vaste contactpersoon staat altijd voor u klaar.