Cookie melding
X

Op vgz.nl maken wij gebruik van cookies en technieken die hierop lijken

Wij gebruiken functionele cookies en analytische cookies. Deze kleine tekstbestanden maken onze website veilig en betrouwbaar, zorgen ervoor dat onze website goed werkt en stellen ons in staat inzichten te krijgen in onze bezoekers. Daarnaast maken wij gebruik van cookies om uw bezoek aan onze website en onze communicatie met u makkelijker en persoonlijker te maken en om onze dienstverlening te verbeteren. Hiermee kunnen wij, en derde partijen, uw internetgedrag op vgz.nl volgen en verzamelen. Zo kunnen we u op onze website en op die van derden de informatie geven die het beste bij u past.

Meer weten? Lees onze cookieverklaring.

Door op ‘accepteren’ te klikken gaat u hiermee akkoord. We gaan uiteraard voorzichtig om met de gegevens die we verzamelen. Als u kiest voor ‘weigeren’ plaatsen wij alleen functionele en analytische cookies.

Accepteren
Weigeren

Blog: Positieve aandacht voor psychosociale arbeidsbelasting

Medewerkers uit de beveiligingsbranche hebben te maken met agressie en geweld. ‘Social skills’ en snel optreden zijn daarom belangrijk. Tel daarbij op de coronapandemie en de aandacht voor grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer zoals bij  The Voice die overal in het land reacties losmaakte. ‘Psychosociale arbeidsbelasting behoeft continu aandacht’, zegt Roel Keppel, beleidsadviseur werk en gezondheid bij G4S. Hij vertelt hoe het bedrijf hier positief mee omgaat.


Hoe organiseer je aandacht voor sociale veiligheid bij een groot beveiligingsbedrijf? Het werk is heel divers: van grote, continue operaties met meer dan 700 medewerkers tot éénmansposten op locaties. Beveiliging van bijvoorbeeld transporten van coronavaccins en test- en vaccinatielocaties en korte ad-hoc opdrachten. Het werk geeft veel voldoening, vertelt Roel: ‘De opdrachten in verband met corona waren bijvoorbeeld een groot succes. We konden volledig voldoen aan de eisen van de klant.’


Beveiliging: geen eenvoudig werk

In de afgelopen jaren veranderde het werk van Roel veel. Sinds medio 2021 voert G4S namelijk zelf de regie over verzuimbegeleiding. ‘In de beveiliging wordt veel van de medewerkers gevraagd, fysiek en psychisch.’ En medewerkers blijven vaak lang in dienst. ‘Mensen die ouder zijn dan 45 jaar, gaan over het algemeen niet uit zichzelf bij ons weg. Een behoorlijk deel  van onze medewerkers is ouder dan 45 jaar. Ook leefstijl speelt een rol, bijvoorbeeld ongezond eten, te weinig bewegen en roken. Dat kan dan in het werk zijn tol gaan eisen. Als je om medische redenen je werk niet kunt doen, lukt het niet altijd om passend werk aan te bieden alternatief werk aanbieden. Dat geeft een behoorlijke druk op het langdurige verzuim.’

G4S-Medewerker

Roel Keppel

Beleidsadviseur werk en gezondheid bij G4S

Aandacht voor psychosociale arbeidsbelasting

Hoe geeft G4S op een positieve manier aandacht aan psychosociale arbeidsbelasting? ‘We bieden medewerkers alle mogelijke ondersteuning. We bieden medewerkers trainingen in het omgaan met agressie en geweld. Er is standaard opvang en nazorg voor medewerkers die zoiets hebben meegemaakt. En we hebben een gedragscode waarin staat dat ongewenst gedrag ontoelaatbaar is en dat daar sancties op kunnen volgen. We werken met vertrouwenspersonen en hebben een klachtenregeling.’ 

G4S speelt ook in op actuele thema’s. ‘Mensen die tijdens corona bij het thuiswerken in de problemen kwamen, mochten in overleg  met hun leidinggevende soms wel naar het werk komen. Verder hebben we op initiatief van een regiomanager het bedrijfsmaatschappelijk werk    opengesteld voor alle medewerkers, zonder tussenkomst van een leidinggevende. Om alleen even het hart te luchten of om concrete tips te krijgen.’ G4S heeft lang voor de ‘me too’ discussie al actie ondernomen ter voorkoming van ongewenst gedrag. ‘We hebben gekeken of we medewerkers genoeg mogelijkheden bieden om een voorval bespreekbaar te maken. En hoe we nieuwe medewerkers informeren over onze normen en waarden.’

Online Preventieloket met alles wat G4S medewerkers aanbiedt

Mogelijkheden bieden is één, maar hoe zorgt G4S ervoor dat alle medewerkers ervan op de hoogte zijn? ‘Sinds 1 april 2022 is er voor medewerkers een online Preventieloket. ‘Een mooi idee, dat komt van het Gezond Leven Platform van VGZ. In dit loket is alles gebundeld wat wij de medewerkers aanbieden. Voor een deel is dat zelfzorg, bijvoorbeeld over ontspannen, slapen, voeding en hulp bij budgetteren. Maar je vindt er bijvoorbeeld ook de Gecombineerde Leefstijlinterventie uit de basisverzekering. En als je hierbij hulp wilt, bieden we ook persoonlijk advies.

 

Maar G4S doet nog meer. ‘We zijn alert op signalen van medewerkers. Leidinggevenden, HR-adviseurs en casemanagers pikken dingen op en de bedrijfsartsen, het bedrijfsmaatschappelijk werk en de ondernemingsraden trekken soms aan de bel. Ook maken we jaarlijks een analyse van wat het afgelopen jaar is voorgevallen, welke hulp toen is ingezet en wat deze heeft opgeleverd. Daaruit komen interessante ‘learnings’, waarmee we onze aanpak verder kunnen verbeteren.’


Meer geweld tijdens corona

Wat bijvoorbeeld bleek, is dat tijdens corona agressie en geweld in en rond het openbaar vervoer is toegenomen, vertelt Roel. ‘Mensen weigeren soms een mondkapje te dragen of houden onvoldoende afstand. Als een beveiliger hen daarop aanspreekt, reageren ze soms agressief. Voor ons was dat aanleiding opnieuw aandacht te besteden aan omgaan met geweld.’ Voor nieuwe medewerkers is er uitgebreid inwerkprogramma. Onderdeel daarvan zijn trainingen en de gedragscode. ‘Deze code gaat over je eigen gedrag ten opzichte van anderen en wat een ander dus van jou mag verwachten’, maar ook wat je als medewerker van een ander mag verwachten, benadrukt Roel. ‘Als je zelf positief bent, is een ander dat vaak ook.’


Inzet van Mijn Bedrijfszorg via VGZ

Mijn Bedrijfszorg van VGZ is onderdeel van het aanbod voor medewerkers. Roel: ‘Tot 2021 gebeurde bij ons het casemanagement door een extern bedrijf. Toen we het casemanagement zelf wilden gaan doen, vroegen we onszelf wel af:  hoe gaan we dat dan met die administratie doen? Desiree de Ronde, onze accountmanager bij VGZ opperde: bij Mijn Bedrijfszorg kun je ons als enige leverancier nemen. Dan heb je voor het hele aanbod alleen met ons te maken, want wij maken de afspraken met de zorgverleners. Dat was precies wat we nodig hadden.’ 

De casemanagers moesten wel even wennen aan Mijn Bedrijfszorg, geeft Roel aan. Intussen zijn bij G4S de eerste interventies via Mijn Bedrijfszorg ingezet. Roel: ‘Wat ik prettig vindt van VGZ, is dat er regelmatig contact wordt opgenomen. Het meedenken, over het beleid en de inzet van instrumenten, vind ik fijn. Je merkt dat het bij VGZ om meer gaat dan alleen een zorgverzekering.’


Meer over Mijn Bedrijfszorg?

Op Mijn Bedrijfszorg vraagt u eenvoudig en online arbeidsrelevante interventies aan voor uw medewerkers. De verschillende interventies bieden hulp bij mentale, fysieke of leefstijlgerelateerde klachten. Door het brede aanbod van Mijn Bedrijfszorg heeft u altijd de juiste (preventieve) zorg voor uw medewerkers.

Zo gaat Roel Keppel om met zijn eigen psychosociale arbeidsbelasting

‘Hier word ik heel gelukkig van!’

Roel Keppel geeft op nog een heel andere manier invulling aan psychosociale arbeidsbelasting, die van hemzelf. Hij maakt kunst. ‘Altijd al ben ik creatief bezig geweest. Begin jaren tachtig heb ik behoorlijk wat geschilderd.’ Maar dat werd minder toen hij een gezin kreeg. Tot corona kwam: ‘Er ontstond opeens veel tijd en ruimte en toen begon het weer te bruisen. En zo pakte hij zijn oude hobby weer op, op een bijzondere manier. ‘Alles was ik maak, maak ik op de smartphone. Mijn portable studio heb ik dus altijd bij me. En als ik het goed genoeg vindt, laat ik het afdrukken op canvas. Eén van de thema’s is elektronica. ‘Ik ben dol op elektronica.’ Intussen is hij zijn werk gaan exposeren. ‘Het is een opwaartse, positieve spiraal geworden, met een jaarlijks event, waar andere mensen aan meedoen en waarbij heel verrassende dingen gebeuren. Hier word ik heel gelukkig van!’

De kernwaarden van G4S

G4S heeft een aantal kernwaarden, die het fundament zijn voor de visie, strategie en dienstverlening. Dit zijn: integriteit en respect, veiligheid en de beste service, innovatie en teamwork. De beschrijving van integriteit en respect zijn: ‘Onze bedrijfsvoering en manier van samenwerken zijn gebaseerd op vertrouwen, eerlijkheid en openheid. Wij luisteren, maken onze beloften waar en behandelen collega’s, klanten en relaties met respect.’ Op deze manier besteedt G4S dus ook in de kernwaarden op een positieve manier aandacht aan psychosociale arbeidsbelasting en sociale veiligheid.

Een keer verder praten?

Wilt u meer weten over hybride werken bij VGZ? Of uw eigen aanpak delen? Samen weten we meer.

Stuur een bericht

Vul het contactformulier in. Dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op.

Plan een videogesprek

Plan zelf een videogesprek in op een moment dat het u uitkomt.

Bel met uw contactpersoon

Al bekend bij VGZ? Uw vaste contactpersoon staat altijd voor u klaar.