Mijn VGZ Zakelijk

Regel uw zaken gemakkelijk online

In Mijn VGZ Zakelijk regelt u uw collectieve zorgverzekeringszaken eenvoudig zelf.

De voordelen van Mijn VGZ Zakelijk
  • Gegevens van verzekerden inzien
  • Werknemersnummer wijzigen
  • Verzekerden afmelden
  • Borderel downloaden
  • Inleesbestanden maken
  • Met één inlog voor meerdere contracten uw administratie doen

Betaalt u de premie voor uw verzekerden? Hier staat meer informatie over Digibord. Of hoe u een inleesbestand kan maken.

 

Vragen?

Heeft u een vraag over Mijn VGZ Zakelijk. Hier staan de meest gestelde vragen. Of neem contact op met VGZ: Telefonisch te bereiken tussen 9.00 – 12.00 op 088 – 131 64 54. Of via mijnvgz@vgz.nl.

 

 

Veelgestelde vragen Mijn Zakelijk
  • Hoe vraag ik een account aan voor Mijn VGZ Zakelijk ?

    U kunt een account aanvragen per mail via de afdeling Accountbeheer van VGZ (accountbeheervgz@vgz.nl).

    Geef in uw mail aan wat het e-mailadres van de hoofdgebruiker is. U ontvangt vervolgens een activatie link per mail waarmee u het account kunt activeren.

    Let op: in verband met de privacywetgeving moet het e-mailadres aan de volgende eisen voldoen:

    • Persoonlijk e-mailadres (dus geen e-mailadres van de afdeling of een algemene inbox)
    • Het e-mailadres is van uw organisatie

    Als u vervolgens inlogt, is uw e-mailadres uw gebruikersnaam. Het wachtwoord kunt u zelf aanmaken.

  • Ik heb geen activatie link ontvangen, hoe komt dit ?

    Heeft u geen activatie link ontvangen per e-mail? Dat kan verschillende oorzaken hebben:

    • Controleer of de e-mail met activatielink in uw spambox terecht is gekomen.
    • De e-mail met activatielink komt van een no-reply adres. Sommige bedrijven blokkeren no-reply adressen. Dit kan de ICT-afdeling aanpassen. Zij moeten zorgen dat ons no-replyadres wordt geaccepteerd. Dit doen ze door te zorgen dat vgz.nl niet voorkomt in de DNS SPF configuratie van uw organisatie. SPF moet toegevoegd worden aan de DNS server zodat de activatiemail wordt doorgestuurd.  Als u dit heeft aangepast vraagt u opnieuw een activatielink aan.
    • Controleer of uw organisatie gebruik maakt van 'Veilig mailen' via Zorgring (https://www.zorgring.nl/diensten/veilig-mailen/).  Is dit niet het geval ? Neem dan contact op met uw ICT-afdeling om de instellingen te controleren.
    • Maakt uw organisatie wel gebruik van 'Veilig mailen' via Zorgmail maar ontvangt u de e-mail met activatielink toch niet ? Voeg dan de domeinnaam VGZ toe aan de Relay. Uw ICT-afdeling kan u hierbij ondersteunen.
    Komt u er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op.
  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

    Dan kunt u zelf uw wachtwoord resetten:

    • Ga naar Mijn VGZ Zakelijk (link naar https://collectief.vgz.nl/login)
    • Klik op ‘Wachtwoord vergeten’ en reset uw wachtwoord
    • Ziet u de knop ‘wachtwoord vergeten’ niet? Verwijder de cookies en u kunt uw wachtwoord resetten.
  • Kan ik meer gebruikers binnen de organisatie toegang geven tot Mijn VGZ Zakelijk?

    Ja, dat kan. De hoofdgebruiker kan collega’s toegang geven tot de Mijn omgeving. Deze gebruikers hebben dezelfde rechten als de hoofdgebruiker. Alleen de hoofdgebruiker kan collega’s toegang geven.

    • Log in op Mijn VGZ Zakelijk
    • Klik op instellingen (rechtsboven in het scherm)
    • Voeg een nieuwe gebruiker toe
  • Ik wil een overlijden doorgeven via Mijn VGZ Zakelijk. Hoe doe ik dit?

    U hoeft het overlijden van een verzekerde niet door te geven. Deze informatie ontvangen wij van de gemeente (Basisregistratie Personen, BRP). 
  • Hoe zie ik welke aanmeldingen of uitschrijvingen zijn doorgevoerd?

    Dat kunt u zien in Mijn VGZ Zakelijk:

    • Log in op Mijn VGZ Zakelijk
    • Klik op ‘Mijn collectiviteit’
    • Klik op 'Zoeken verzekerden’
    • Kies in het dropdown-menu ’Alle deelnemers’

    Met het ‘wiebertje’ bovenin de kolom kunt u filteren. Deze functionaliteit is gelijk aan Excel. Zo ziet u gemakkelijk welke verzekerden in- of uitgeschreven zijn.

  • Hoe zie ik of er mutaties (wijziging pakket of eigen risico) zijn doorgevoerd in Mijn VGZ Zakelijk?

    U kunt mutaties alleen zien als u de premie voor uw verzekerden betaalt. Met Digibord kunt u in de mutaties inzien ten opzichte van de vorige maand.

    • Log in op Digibord
    • Druk op de knop ‘Printen’
    • Open de lijst ‘Prolongatieverschillen’ (premieverschillen huidige maand en vorige maand)
    • Open ook de lijst ‘Correctiepremie’ (premieverschillen huidige maand)
    • Beide lijsten samen geven u een totaalbeeld van de mutaties
  • Hoe muteer ik een werknemer naar een andere collectiviteit?

    Muteren is alleen mogelijk als u de premie voor uw werknemers betaalt.

    • Log in op Mijn VGZ Zakelijk
    • Klik op ‘Mijn collectiviteit’
    • Klik op 'Zoeken verzekerden’
    • Selecteer de verzekerde waarvan u een mutatie wilt doorvoeren
    • Kies ‘Inzien verzekerden gegevens’
    • Daarna klikt u een paar keer door
    • Kies ‘Collectiviteitsnummer wijzigen’
  • Wanneer staan de borderellen klaar in Mijn VGZ Zakelijk?

    De borderellen zijn beschikbaar op de volgende data:

    • 20 januari
    • 24 februari
    • 23 maart
    • 19 april
    • 25 mei
    • 22 juni
    • 20 juli
    • 24 augustus
    • 21 september
    • 19 oktober
    • 23 november
    • 21 december
  • Kan ik verzekerden afmelden als ze met pensioen gaan of niet meer werken bij mijn organisatie?

    Ja, dat kan.

    • Log in op Mijn VGZ Zakelijk
    • Klik op ‘Mijn collectiviteit’
    • Klik op 'Zoeken verzekerden’
    • Selecteer de verzekerde die u wilt afmelden
    • Kies voor ‘Afmelden’ en vul de gegevens in
  • Kan ik de administratie van meerdere collectiviteiten vanuit één account beheren ?

    Ja, dat is mogelijk. U kunt meerdere collectiviteiten koppelen en beheren vanuit één account.

    • Houd het collectiviteits- en debiteurennummer bij de hand
    • Log in op Mijn VGZ Zakelijk
    • Klik op Mijn Collectiviteit > Koppelen contracten
    Vul de benodigde gegevens in
Veelgestelde vragen Digibord
  • Hoe werkt Digibord?

    Digibord is een online applicatie. In Digibord vindt u een compleet overzicht van uw verzekerden. Dit overzicht kunt u exporteren naar Excel. U kunt in Digibord ook de mutaties met premieconsequenties inzien. Download de handleiding (link naar handleiding) voor meer informatie.

  • Hoe zie ik in Digibord de mutaties ten opzichte van vorige maand?

    In Digibord vindt u alle mutaties met premieconsequenties ten opzichte van de vorige maand. Onder de knop ‘Printen’ vindt u twee lijsten. Correctiepremies: dit zijn de mutaties die we doorgevoerd hebben in de huidige maand. Prolongatieverschillen: dit zijn de mutaties die we doorgevoerd hebben met terugwerkende kracht.

    • Log in op Digibord
    • Klik op de knop ‘Printen’
    • Open de lijst ‘Prolongatieverschillen’ (premieverschillen huidige maand en vorige maand)
    • Open ook de lijst ‘Correctiepremie’ (premieverschillen huidige maand)
    • U krijgt nu de verschillen in beeld
  • Mijn bedrijf ondersteunt geen Digibord (meer). Hoe houd ik de premie in via het salaris?

    Als Digibord niet (meer) werkt, kunt u een inleesbestand genereren. Dit bestand kunt u inlezen in het salarissysteem. Dit kan als u werkt met de volgende salarisleveranciers: ADP en RAET. Werkt u met een andere salarisleverancier? Neem dan even contact met ons op.

    Het voordeel van deze manier van werken is dat u minder tijd kwijt bent aan de administratie van VGZ en daarnaast Digibord niet meer nodig heeft. Voor meer informatie verwijzen we naar de handleiding link@borderellentool pdf

Veel gestelde vragen inleesbestand

  • Kan ik voor alle salarisleveranciers een inleesbestand maken ?

    U kunt de premie (en eventueel de werkgeversbijdrage) via een bestand in uw salarissysteem inlezen. Dit kan als u werkt met ADP en RAET. Werkt u met een andere salarisleverancier? Neem dan telefonisch contact met ons op.

  • Ik wil de premie via een bestand inlezen, hoe werkt dat ?

    Met minder werk krijgt u een perfecte salarisstrook. Nu heeft u informatie in uw salarissysteem staan dat de basis is voor inhouding van de premie. U controleert maandelijks de borderel. Als de premie en werkgeversbijdrage wil inlezen in uw salarissysteem, dan kunt u zelf maandelijks een inleesbestand maken.

    Kijk in de Mijn Omgeving met welke salarisleveranciers wij een koppeling hebben. En hoe u kunt overstappen.

  • Hoe lever ik een lijst met werknemersnummers aan?

    Het bestand levert u aan in csv-formaat. In het bestand staan de volgende gegevens:

    • Het collectiviteitsnummer
    • De klantnummers van de werknemers met een VGZ zorgverzekering
    • Werknemersnummers oud*
    • Werknemersnummers nieuw

    *Let op: om de verwerking te versnellen vragen wij u om altijd zowel het nieuwe als oude werknemersnummer aan te leveren. Werkt u nog niet met werknemersnummers? Dan is deze kolom leeg. 

  • Ik wil een bestand omzetten maar ik kan de knop omzetten niet gebruiken.

    De applicatie werkt niet in de browser Microsoft Edge. Open de applicatie in een andere browser, bijvoorbeeld Google Chrome. Ervaart u nog steeds problemen? Neem contact op met ons op.

  • Ik betaal de premie per jaar. Kan ik dan ook gebruik maken van een inleesbestand ?

    Ja, dat is mogelijk als u werkt met ADP of Raet. Neem contact op met ons op.We leggen u graag uit het hoe het werkt.

     

X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord