Betalingsregeling afsluiten bij VGZ

Moeite om een factuur in één keer te betalen omdat u krap bij kas zit? Meestal kunt u in dat geval bij ons het bedrag in termijnen betalen. U sluit dan een betalingsregeling af. Dit regelt u makkelijk zelf in Mijn VGZ.

Zo sluit u een betalingsregeling af in Mijn VGZ

  1. Log in in Mijn VGZ

    Met uw DigiD kunt u direct inloggen in Mijn VGZ

  2. Doorloop de stappen

    Doorloop de stappen ‘Factuurselectie’, ‘Termijnkeuze’ en ‘Bevestiging'. 

  3. Betalingsregeling zichtbaar in Mijn VGZ

    Als u opnieuw inlogt in Mijn VGZ ziet u uw afgesloten betalingsregeling onder het kopje ‘Mijn betalingsregelingen’. U vindt dit in het linker menu onder ‘Facturen en Postvak’. 

Voorwaarden voor het afsluiten van een betalingsregeling

  • De factuur moet € 50 of hoger zijn. 
  • Het minimale termijnbedrag is € 25.
  • Een betalingsregeling heeft minimaal 2 en maximaal 12 termijnen.
  • U kunt maximaal 4 betalingsregelingen tegelijk bij ons hebben. 
  • U betaalt geen rente en administratiekosten over de betalingsregeling. 
  • Als u een betalingsregeling afsluit, krijgt u geen BKR-registratie.
  • Termijnen van een eerder afgesproken betalingsregeling kunt u niet nogmaals in een nieuwe regeling meenemen.
  • Is het een premiefactuur? Dan moet de uiterste betaaldatum verstreken zijn voordat u een betalingsregeling kunt afsluiten. 

Zo sluit u een betalingsregeling af als u via automatisch incasso betaalt

  1. Houd de incasso tegen voordat het is afgeschreven. Dit regelt u zelf online via uw bank, enkele dagen voordat de afschrijving plaatsvindt. Is het bedrag al afgeschreven? Dan laat u het terugstorten op uw rekening. Dit heet storneren. Ook dit regelt u direct via uw bank.
  2. In beide gevallen ontvangt u bericht van ons dat de automatische incasso niet is gelukt. 
  3. Als u dit bericht van ons heeft ontvangen, kunt u de betalingsregeling zelf afsluiten via Mijn VGZ.

Bedragen hoger dan € 220 schrijven we nooit automatisch af. Daarvoor kunt u direct in Mijn VGZ een betalingsregeling afsluiten.  

Wij helpen u bij betaalproblemen

Heeft u moeite met het betalen van uw zorgverzekering? Lees wat wij nog meer kunnen doen om u te helpen bij betaalproblemen

Veelgestelde vragen over de betalingsregeling

  • Wat gebeurt er als ik een termijn van de betalingsregeling niet op tijd betaal?

    Dan vervalt de betalingsregeling. U betaalt uw facturen dan niet meer in termijnen, maar moet het openstaande bedrag in één keer betalen.

  • Kan ik een betalingsregeling afsluiten voor een factuur voor mijn eigen risico?

    De openstaande facturen waarvoor u een betalingsregeling kunt afsluiten, vindt u in Mijn VGZ. Een factuur voor het eigen risico kan daar een van zijn. 

    Gespreid betalen eigen risico

    Verwacht u komend jaar uw eigen risico te gebruiken? En wilt u voorkomen dat u dit bedrag in één keer moet betalen? Dan kunt u ook het verplicht eigen risico in 10 termijnen betalen. U betaalt dan gedurende 10 maanden een vast bedrag per maand. Op de pagina gespreid betalen verplicht eigen risico leest u hier meer over.

  • Kan ik een betalingsregeling versneld aflossen?
    Dat kan. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice.
  • Wanneer kunt u niet direct een betalingsregeling afsluiten?
    • Als wij uw openstaande factuur aan een incassobureau hebben overgedragen. Neem in dit geval contact op met het incassobureau en vraag daar naar de mogelijkheden.
    • Als u aangemeld bent bij een schuldhulpinstantie. In dat geval kan de instantie, samen met u, naar een passende oplossing zoeken.
    • Als u 6 maanden of langer niet uw zorgpremie heeft betaald. En aangemeld bent bij het Centraal Administratie Kantoor (CAK)
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord