Adres, achternaam of geslacht aanpassen

Er zijn een aantal aanpassingen die je niet aan ons hoeft door te geven. Deze geef je namelijk aan je gemeente door. Bijvoorbeeld als je een nieuw adres hebt. Maar ook als je je naam of geslacht hebt aangepast. Je gemeente geeft deze aanpassing daarna vanzelf aan ons door. 

 

Binnen 7 werkdagen te zien via Mijn VGZ

Aanpassingen die we via je gemeente ontvangen, zijn binnen 7 werkdagen te zien in de VGZ app of Mijn VGZ. 

Voorletters aangepast? Geef dit wel aan ons door

Zijn je voorletters aangepast? Deze verandering geef je wel zelf aan ons door. Je kunt deze aanpassing telefonisch aan ons doorgeven via 0900 - 84 90.

Verhuizen naar het buitenland

Als je verhuist naar het buitenland gelden er speciale regels voor je zorgverzekering. Kijk voor meer informatie op onze pagina Wonen, werken of studeren in het buitenland.

Vind eenvoudig een nieuwe tandarts of huisarts

Ben je op zoek naar een nieuwe tandarts of huisarts? Vul in de Zorgzoeker je nieuwe adres in en vind zo makkelijk tandartsen en huisartsen bij jou in de buurt.

Liever persoonlijk advies?

Onze zorgadviseurs helpen je graag bij het vinden van een nieuwe tandarts of huisarts. Bel 088 - 131 16 11. Je kunt onze zorgadviseurs bereiken op werkdagen van 9.00 tot 13.00 uur.

Veelgestelde vragen over gegevens aanpassen

  • Het duurt maximaal 7 werkdagen tot je gegevens zijn aangepast. Wij krijgen je aanpassing vanzelf door van de gemeente. Zijn er 7 werkdagen voorbij? En zijn je gegevens nog niet aangepast bij ons? Controleer dan of de adreswijziging goed is doorgekomen bij de gemeente.

     

    Zo controleer je dat makkelijk zelf:

    Ga naar www.mijnoverheid.nl en klik op ‘Inloggen met DigiD’. Je kunt op 3 manieren inloggen:

    • Met de DigiD app
    • Met je gebruikersnaam en wachtwoord
    • Met je identiteitskaart

    Je komt nu in het beginscherm.

    1. In het beginscherm klik je in het overzicht aan de linkerkant op ‘Identiteit’.
    2. Klik daarna op ‘Bekijk persoonsgegevens’.
    3. Je komt uit op de pagina ‘Mijn Persoonsgegevens’. Hier staan alle persoonlijke gegevens zoals ze bij de gemeente (BRP) bekend zijn.
    4. Ga naar ‘Adresgegevens’.
    5. Controleer hier of je nieuwe adres bij de gemeente is doorgekomen. Het adres dat is opengeklapt is je huidige adres.

    Staat je nieuwe adres wel juist op MijnOverheid? Ga dan naar onze contactpagina en bekijk hoe je ons kunt bereiken.

  • Dit regel je zelf via je gemeente. Wij nemen de gegevens van je gemeente automatisch over.
  • Dit regel je zelf via je gemeente. Wij nemen de gegevens van je gemeente automatisch over.
  • Alleen in bijzondere situaties kun je een postadres doorgeven. Bijvoorbeeld als je onder bewind staat. De bewindvoerder neemt daarvoor contact met ons op.
  • Je e-mailadres en telefoonnummer pas je makkelijk zelf aan via de VGZ app of Mijn VGZ.

    1. Ga naar 'Mijn gegevens'.
    2. Klik op 'Wijzigen' bij 'Contactgegevens'.
    3. Pas je e-mailadres en/of telefoonnummer aan. Let op: het e-mailadres mag uit maximaal 50 karakters bestaan.
    4. Wij verwerken je aanpassing direct.

    Lukt het aanpassen niet? Kijk dan op onze contactpagina hoe je ons kunt bereiken. 

  • Wij krijgen onze gegevens over jou via de gemeente. Fouten worden dus vaak vanzelf gecorrigeerd. Dit geldt voor fouten in je achternaam of geboortedatum. Een fout in je voorletters moet je wel aan ons doorgeven. We passen dit dan voor je aan.
  • Als je naam of geslacht is aangepast, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente. Wij krijgen deze aanpassing vanzelf door van de gemeente. Wij verwerken de aanpassing binnen 7 werkdagen.
  • Als je gaat scheiden wordt je naam niet automatisch aangepast door de gemeente. Je moet de ‘Aanduiding naamgebruik’ apart doorgeven aan de gemeente. Daarna wordt je aanpassing door de gemeente aan ons doorgegeven.