Jong en depri

Eén op de vijf jongeren heeft wel eens een depressieve periode meegemaakt. Ben jij wel eens somber? Of zit je in een dipje?

Online zelfhulp voor jongeren met depressieve gevoelens

Ben je tussen 16 en 24 jaar en heb je lichte depressieklachten? Denk aan gevoelens van somberheid, je neerslachtig voelen of minder plezier beleven aan dingen dan voorheen. Met de online zelfhulpmodule van Mirro kun je zelfstandig en anoniem aan de slag om inzicht te krijgen in jouw somberheid, denkpatronen en gewoonten. Met behulp van de oefeningen, tips en informatie ga je bewuster kijken naar je gedrag en kun je leren om negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten. Wanneer je klachten ernstig(er) zijn, kun je ook baat hebben bij deze module. Wel raden we je dan aan met je huisarts te overleggen welke hulp voor jou het meest geschikt is.  

De inhoud van deze module is ontwikkeld door professionals die deskundig zijn op het gebied van depressie en jongeren. Bij het vormgeven van de inhoud van de module is gebruik gemaakt van de inzichten uit de cursus van Grip op je Dip. Dit programma wordt aangeboden door stichting Grip op je Dip: een gezamenlijk project van De Jutters, Indigo, Dimence en het Trimbos Instituut. Via gripopjedip.nl kunnen jongeren van 16 tot 24 jaar op anonieme basis mailen met een ‘dipdeskundige’ of deelnemen aan een digitale groepscursus via een chatbox. Deze groepscursus is bewezen effectief. Om méér jongeren te kunnen bereiken en de drempel tot het volgen van een programma te verlagen, heeft Stichting Mirro in samenwerking met het Grip op je Dip bestuur deze online zelfhulpmodule ontwikkeld.

 

Wat kunt u precies verwachten?

De volgende onderwerpen worden behandeld:

  • Weg met somberheid: Je gedachten kloppen niet altijd met de werkelijkheid. Soms zijn ze negatiever dan de situatie in werkelijkheid is. Het kan je helpen om negatieve gedachten en denkfouten bij jezelf op te sporen.
  • Doe iets leuks: Als je je lichamelijk fit voelt, kun je geestelijk meer aan. Fit wordt je door gezond te eten en regelmatig te sporten, maar ook door te zorgen voor genoeg ontspanning.
  • Angst de baas: Sombere gevoelens en angstige gevoelens gaan vaak samen. Angstige gevoelens zijn eigenlijk heel normaal. Pas als je merkt dat deze gevoelens je belemmeren in je dagelijkse bezigheden, is het goed om er iets aan te doen.
  • Stop je gedachten: Iedereen piekert wel eens, maar van veel piekeren word je niet vrolijk. Er zijn oefeningen die je kunt doen om het piekeren te stoppen, zoals het ‘Piekerkwartier’ en ‘Drie minuten ademruimte’.

Direct aan de slag

  • Maak een Mirro account of log met uw huidige account in.
  • Gebruik vouchercode 2051516olh1q.
  • Ga aan de slag met de online zelfhulpmodule van Mirro. Veel succes!

Tot 31-12-2019 kunt u via VGZ gratis van deze service gebruikmaken.  
X
Wij gebruiken cookies om uw website-ervaring te verbeteren. Als u op akkoord klikt, dan gebruiken wij cookies voor de werking van de website, statistieken, social media en online marketing.
Weigeren
Akkoord