Hulp bij urineverlies en incontinentie

Veel mensen hebben last van ongewenst urineverlies. Gelukkig kun je hier vaak zelf iets tegen doen. Wij helpen jou informatie en tips zodat jij weer grip op je blaas krijgt.

Zelf aan de slag

Beweeg de services van rechts naar links

Grip op je blaas

Informatie, tips en oplossingen

Last van ongewenst urineverlies? Daar kun je vaak iets tegen doen. Bijvoorbeeld door gezond te leven en je bekkenbodemspieren of blaas te trainen. Ga aan de slag met meer tips van huisartsen.


Tags Voeding LeefstijlBewegen Mentaal

URinControl app

 App met oefeningen

Start een oefenprogramma voor blaastraining of bekkenbodemspieroefeningen met deze gratis app van het UMC Groningen. Al binnen 2 á 3 maanden kun je klachten verminderen en ervaar je meer grip op je blaas. Wetenschappelijk effectief voor vrouwen.


Tags Leefstijl Bewegen 

Urineverlies meten

 Informatie en tips

Wil je weten groot je urineverlies is? Dat kun je zelf makkelijk thuis meten met een pad-test. Binnen 24 uur heb je al een goed beeld hoeveel urine je precies verliest. En of je hier zelf iets tegen kunt doen, of dat een bezoek aan de huisarts aan te raden is. Bekijk nu hoe je een pad-test uitvoert.


Tags Leefstijl Bewegen 

Tips van een expert

Blijf goed drinken. Met voldoende vocht houd je je blaas gezond. Drink 1,5 liter per dag.

Let op wat je eet en drinkt. Bepaalde voedingsstoffen kunnen klachten verergeren, zoals cafeïne.

Zorg voor een gezond gewicht. Overgewicht kan zorgen voor extra druk op je blaas.